Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-04-08, 07:37   #1
linaloviza linaloviza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 145
Question Var köper ni tråd till overlocken?

Ska köpa mig en overlock snart (lutar åt en Pfaff 4862).

Nu funderade jag på var ni köper tråd (jag bor i stockholm), vad det kostar och hur många olika färger ni har?
Jag antar att man inte har lika många färger som till den vanliga maskinen, men hur många kan man tänkas ha för att klara sig bra till det mesta?
linaloviza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-08, 07:48   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag har inte riktigt hittat något bra ställe att köpa tråd på. Jag har hört att Kilotex i Kungenskurva har stora rullar till ett bra pris men jag vet inte vad det är för märke.

Till en början så behöver du två eller tre färger, svart och vit är ett måste tycker jag sedan har jag en grå också som i ljushet ligger mitt emellan vit och svart. Om du ska sy coversöm (täcksöm) så kan man använda vanlig sytråd till de övre trådarna (även undre om man vill). Även till andra sömmar kan man använda vanlig tråd men man får prova sig fram, ibland är den för grov.

Pfaffen är ett bra val. Var tänkte du köpa den?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-08, 07:58   #3
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Gutermans overlocktråd

Jag har en liten enskild firma och har därför möjlighet att köpa från tex Swelogent och Almedahls. Jag har använt flera sorters overlocktråd men jag måste säga att Gutermans är något alldeles extra. Tunnare och lite blankare och inte alls så ojämn om du drar tråden mellan fingrarna.

Annika
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-08, 12:59   #4
linaloviza linaloviza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 145
Jag tycker Gütermans har bra tråd generellt så då är den säkert bra i overlocken också.
Bra att man kan använda "vanlig" sytråd till täcksömn, det visste jag inte.

Cecilia, jag har inte bestämt var jag ska köpa Pfaffen ännu. Det beror på vilken butik som kan ge bäst pris/service/deal. Har du något tips?

Har varit på den butiken som ligger på Götgatan, Söder, men är inte alls säker att jag ska köpa där.
linaloviza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-08, 13:24   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Götgatan där köpte jag min Pfaff och man får väldigt bra hjälp från Gunilla som är duktig på just Pfaff.

Min Janome köpte jag på Stockholm Sycenter på Hagagatan och där fick jag ett bra pris, de säljer också Pfaff men jag vet inte hur duktiga de är på just Pfaffen..

Jag skulle ringa och fråga hos båda vad de kan erbjuda. Försök att få med tråd och extra pressarfötter, det är roligt att ha.

Lycka till
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-08, 14:01   #6
linaloviza linaloviza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 145
Det vore rätt bra att köpa den på Götgatan, bor i närheten och det är ju praktiskt om man vill gå förbi och fråga om saker.

Får jag fråga vad du betalade för din..?
linaloviza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-08, 14:06   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
9 900kr och så fick jag ett kit med tre pressarfötter.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-08, 16:34   #8
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Det är väl samma ägare på butiken på Götgatan och Hagagatan, eller i alla fall far och son? Om de inte sålt iofs....
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-08, 16:52   #9
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det finns två butiker på Götgatan. Den jag pratar om är Söderstyger (otydligt av mig). Det är inte samma ägare för det frågade jag när jag handla min Janome.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-08, 18:44   #10
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Jag har köpt tråd till overlocken (Bernina 700D) på Symässan när de har haft bra priser. Dessutom i Finland på Eurokangas när jag ändå varit där för att hälsa på släkten. Eurokangas tar 2 Euro för 5000 meter och hittills har inte tråden gått av eller strulat för mig.

Köp de vanligaste färgerna du kommer använda + vit och svart så klarar du dig långt.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-08, 22:33   #11
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Det här har vi diskuterat i en tidigare tråd också. Jag föreslår en av varje färg, av dom du tror dig använda. Sen kan man ha den synliga tråden i rätt färg och övriga i liknande (mörka-ljusa). Man behöver ju inte så förskräckligt många färger.

Jag ska testa Metroflocken till gripartrådarna (min Pfaffsäljare ska ta hem ). Kommer att få betala 39:- för 1000m. Den ska finnas på Ohlsons tyger i Stockholmstrakten, fick vi veta i en tidigare tråd.

Däremot har jag också haft hoppstygn på täcksömmen . Det var snarare så att vissa stygn blev täcksöm, men dom flesta bara typ kedjesöm. Det löste sig med trådbyte. Jag hade brodyrtråd i nålarna och en DMC-tråd i griparna. Det ville sig inte och med en surelock i griparn gick det jättebra. Värt att tänka på också!

En annan sak: Man kan använda vanlig tråd överallt, men att man inte gör det är ju storleken på rullarna och priset. Overlocktråd är jättebilligt (per meter) jämfört med vanlig tråd...

Hälsningar Irene Panik
Älskar min 4862
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-08, 22:41   #12
linaloviza linaloviza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 145
Tack alla för råd och tips!

Har inte inhandlat overlocken ännu men tänkte att det var lika bra att fundera på tråd och så redan nu, för när jag väl köper maskinen vill jag ha allt jag kan tänkas behöva med en gång för att kunna låsa in mig några dagar och sy för glatta livet.
linaloviza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-10, 12:08   #13
Anni Anni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 101
Om man är med i någon studiecirkel relaterad till handarbete kan man beställa från Swelogent. Det går bra att starta en egen "sykurs" som kamratcirkel men man måste vara ansluten till något studieförbund t.ex. ABF.
Anni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-10, 19:31   #14
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Jag köper 5000yards koner sytråd och använder i overlocken. Jag får starka sömmar och kan använda tråden i den vanliga maskinen också.
dessutom kostar de mimdre en tex mölnlycke surelook overlocktråd./Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-22, 10:00   #15
Ababe Ababe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 19
Stoff och Stil har bra tråd

Jag har köpt overlocktråd från Stoff och Stil - de har 5000 m koner i flera färger (typ 12 olika tror jag) för 39 kr st eller 10 för 310. Den som befinner sig i Malmö kan köpa det direkt i butik, annars kan man beställa via postorder (tror de tar 69 kr i frakt). Tråden är av hög kvalitet, kanske inte lika fin finish som Gütermann, men så mycket billigare...
Ababe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons