Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-01-15, 23:47   #1
FiaFreak FiaFreak är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 28
Question PUL till blöjor?

Tjoho!
Har en Liten på "ingång" och försöker att spara redan nu genom att sy tygblöjor. Har hittat ett mönster i en Ottobre tidning som verkar himla bra.
Nu till kruxet; man måste ju ha byxor utanpå blöjan. Mönster finns, men var hittar man det eländiga tyget?! I tidningen står det "Byxan är framställd i ett polyuretan laminerat polyestermaterial".

Har hittat det tyget på en enda sida, med hjälpmedel för handikappade. Och där används det som "kisseskydd" och kostar 395kr för 80*180cm..

Läste på en sida som finns länkad här på sysidan att man kunde ha fleece som byxa.. Nån som vet?

Tacksam för svar!
FiaFreak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 23:59   #2
tvilling22 tvilling22 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 98
Plastad frotte´

Hej!!

Vet inte om det kan vara något, men det finns ju ganska tunn plastad frotte´. Kanske skulle kunna funka?Iså fall finns det för 24,95/meter på Stoff och stil....

Lycka till!

MvH Susanne
tvilling22 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 02:23   #3
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
"polyuretan laminerat polyestermaterial" = polyester bestruket med polyuretan (typ av plast)

Du skulle kunna använda plastad frotté, en typ av vaxduk, inte den som är väldigt platig, utan mer tygig känsla, markisväv är bestuken med polyuretan etc.

Antar att tyget ska vara bestryket med inpregnering/vattenavisande etc då den ska sitta utan på en blöja och skydda från att kiss ska tränga igenom.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 06:43   #4
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Förr fanns det färdiga blöjbyxor att ha utanpå tygblöja att köpa.
Man kan också sticka byxor i obehandlad ull, ska inte vara tvättat alls. Många hade det på slutet av 80-talet. De skulle inte tvättas, bara vädras har jag för mig för lukten stannade inte kvar. Men när jag hade barn i knä med sådan byxa så nog läckte det ur dom alltid. Sen vet jag att mamman köpte särskilda blöjbyxor
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 08:09   #5
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Sök på Blocket eller Libero eller andra försäljningssajter för föräldrar. Blöjbyxor brukar kosta ca 50 kr beg. Jag tycker själv att Bumpy natt och Bumpy dag var bäst, men det beror på barnets kroppsform. Många köper tygblöjor men fortsätter inte hela tiden eller så växer barnet ur blöjbyxan. Här en annons från Blocket 14 jan:

"Bumpy byxor
2st newborn, 3-6kg
2st small, 5-8kg
4st xlarge, 11-14kg
Nikky byxor
4st medium, (6month står det i dom)
5st oanvända vikblöjor och 8st använda
3st extra inlägg
1 rulle rispapper
Har även en Baby Bra amnings BH, stl L
600kr för allt"

Annika
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 11:23   #6
FiaFreak FiaFreak är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 28
Oj, tack för alla svar!
Vet att det finns byxor att köpa, men det blir ju dyrt och jag vill helst fortsätta på den hemsydda linjen.. Mest för att jag själv ska ha något att pyssla med innan det är dags!

Plastad frotté låter inte helt omöjligt..*hmm*

Ska undersöka detta!
FiaFreak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 12:08   #7
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Yllebyxor!!

Helt suveränt!
Ja, jovisst. Kommer det en "brandspruta" så kan det kanske kännas igenom. Men oftast blir det "bara varmt" på utsidan.

Jag hade det till mina barn och var mycket nöjd!

Googlade och fann denna sida med garn.
http://www.lammolen.com/item/itemDetail.asp?iSetID=16

Jag stickade bxorna i halvpatent och i ungefär den modellen som syns på bilden. Men jag fuskade och hade bara resårband i benen.

Sen måste man ju inte vara ultraortodox. Sonen kissade massor om natten och vaknade av att det var blött i blöjan, så han fick ha slängblöjor nattetid för allas nattsömn.

Lycka till med både blöjor och bebbe.

"Sy blöjor" förresten. Hur då? Vi hade vikblöjor och det var lätt att sno ihop och de torkade snabbt iom att vi hängde dem utbredda. Ihopsydda många lager måste man ju torka i många lager...
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 14:30   #8
FiaFreak FiaFreak är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 28
Oooo.. det finns så många spännande grejor man kan göra.. Att jag syr blöjorna har med min sysselsättning att göra mest..*ler*
Jag "slipper" vika, eftersom jag har inbillat mig att det är "joxit", osså har jag nått att göra innan Liten kommer..

Tacl för alla bra förslag!
FiaFreak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 16:04   #9
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Men då tar de längre tid att torka. Det är ju bara en fyrkantig duk annars som man viker ihop. Och så ska man inte torktumla hörde jag för då funkar de inte lika bra som om man torkar på streck. Men det kanske är olika vilken sort man använder.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-17, 11:37   #10
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Det du "slipper" tar max 5 sekunder...
och så går det fortare att torka som sagt...
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-17, 12:44   #11
karin_strand karin_strand är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 3
Exclamation Tips

Jag har sytt pocketblöjor av PUL-tyg. Jag beställde från USA, finns bara på ett ställe här i Sverige, och det var rätt så dyrt (www.babyheaven.se). Det finns att köpa från Finland också, men det är lite svårt med sida på finska tycker jag.
Det som är lite dumt med att köpa från USA är att det blir dyrare frakt, att det tar lång tid, och att man kan riskera att få betala tull.Jag slapp dock tull, och betalade då ca 120 kr/m inkl frakt.
Jag skulle inte rekommendera dig att använda plastad frotté eftersom det är helt tätt, till skillnad mot PUL-tyg som andas (men ändå håller tätt). Jag skulle inte heller använda något annat impregnerat tyg eftersom det ofta inte går att tvätta i 60 grader, något som är ett måste med tygblöjor för att döda alla bakterier. PUL-tyg ska gå att tvätta i 90 grader tom har jag för mig.
Oj vad långt det blev....
karin_strand är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-17, 12:48   #12
karin_strand karin_strand är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 3
Om man är nyfiken på vad en pocketblöja är kan man gå in på www.sjalbarn.se och kolla under tygblöjor. Det är en jättbra uppfinning, även om vi fortfarande använder vikblöjor också
karin_strand är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-17, 12:50   #13
karin_strand karin_strand är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 3
Glömde skriva länken till den amerikanska sida där jag köpte tyget.http://www.diapershop.com/index.php/...d/17/subid/14/
karin_strand är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-17, 13:02   #14
smultron75 smultron75 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 60
Fleece

Sy utanpåbyxor i fleece istället. Det är toppen.
Material som andas är viktigt annars blir baken röd. Plastad frotté lät stelt och tätt...
smultron75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-17, 18:38   #15
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Grattis

Hejsan.
Jag ville bara säga GRATTIS!!!
Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons