Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-12-21, 08:06   #1
lomali lomali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 12
Brodera "spets"

Ska på min nya maskin försöka mig på at brodera ett spetsmotiv. En liten grej att hänga i granen. Men ska man ha både plast och papper, jag har rätt plast fick lite av försäljaren och har spänt det i ramen men den tuggar så jag undrar om man ska ha papper också
lomali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-21, 08:26   #2
smultron75 smultron75 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 60
nej bara tjock vattenlöslig plast

Lycka till med dina "lace"

/Jessica
smultron75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-21, 08:26   #3
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Är det fristående spets (Free standing lace) klarar du dig med plasten. Men det måste vara den kraftiga plasten. Den tunanre plast man har ocanpå t.ex. frotte duger inte. Möjligen om man har flera lager, men det har jag inte provat. Underlägget får ju inte var elastiskt och ge med sig, och det gör ju den tunna plasten.
Använder du icke vattenlösligt underlägg (antar att det är det du menar med "papper") får du ett lite hel--te att få bort det!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-21, 08:29   #4
lomali lomali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 12
Ok det är tjock plast jag fått ( inte för att jag tycker den är så väldigt tjock) Finns det vattenlösligt papper också, det jag fått med och använt på de broderier jag gjort är riv-typen
lomali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-21, 09:18   #5
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Det finns en vattenlöslig vliselin som ser ut som papper eller som vävt vliselin kan man säga. Men det bästa tycker jag är den tjocka plasten. Jag syr mycket fristående spets, både lyktor och annat och använder alltid tjocka plasten och har aldrig haft problem. Hoppas det går bra för dig.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-21, 09:29   #6
Sylena Sylena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 273
Hej alla!
Måste haka på här.Håller precis på att göra mina första jullace.Har nu fått rätt plast.Jag har haft dom jag gjort i vatten och dom har legat i ca 10 min.men jag tycker att det känns ändå lite "kladdigt.Ska dom vara i vatten längre,och ska man stryka när dom är torra eller fuktiga?
En sak till. Om man ska göra lace i rött ska man ha den vita undertråden då,syns inte den väldigt väl?
Lena
Sylena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-21, 09:32   #7
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Hej Lena! Det räcker gott med den tid du har haft dom i vatten, skölj dom lite under rinnande vatten och lägg dom sen i press. Dom är lite kladdiga innan dom torkat men då känner du inte det längre. Sköljer man för väl så försvinner ju styvheten i dom också och det vill man ju inte. Du stryker dom när dom torkat, iallafall gör jag det. När du syr lace, oavsett vilket motiv, så ska undertråd och övertråd alltid ha samma färg annars syns det ju som du säger. Är det vit övertråd så har du vit undertråd osv..
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-21, 10:00   #8
Sylena Sylena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 273
Tack och hej Ulla!
Undertråden,om man nu ska göra i rött, kan man ha vanlig undertråd eller blir det inte för tjockt?Det finns ju bara svart och vitt i broderundertråden.
Lena
Sylena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-21, 10:12   #9
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Jag använder brodertråden som undertråd när jag gör spets, då blir blankheten densamma också om båda sidorna syns. Annars använder jag ju overlocktråd som undertråd och den finns ju i olika färger men det blir ju inte samma röda som brodertråden så därför har jag valt att använda brodertråden både över och under.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-21, 10:21   #10
Sylena Sylena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 273
Tack för hjälpen!Nu ska jag sy ,så får vi se hur det blir.
Lena
Sylena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-21, 10:23   #11
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Lycka till, själv måste jag ut och trängas på stan för den sista julhandeln, men sen ska jag också sy spets i form av lyktor.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-21, 14:31   #12
lomali lomali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 12
Tack för alla tips.Nu hat jag varit ute och skulle inhandla lite tjock plast samt vattenlöslig vliselin lite mer brodertråd. Åkte till en stor affär som ja antog hade det mesta i den här vägen för dom säljer även symaskiner, och stötte på som jag tyckte mycket stor okunnighet.Den tjcoka plasten visste dom ine vad det var kanske Panduro har sådant trodde dom och broderitråd ja några 200m rullar "det finns bara större i svart och vitt". Jag undrade hur dom kunde sälja brodermaskineroch inte veta vad som finns och var.Mja dom kanske kunde beställa från någon leverantör men mja kunde jag inte använda rivvliselin kanske för det hade dom. Jag förklarade ännu en gång vad jag skulle sy alltså spets typ snöstjärnor utan tyg under. Men nej det kanske finns någonstans att köpa kanske panduro igen. Det är skamligt att inte veta mer tycker jag allra helst som man säljer maskinerna OBS det är inte där jag köpt min maskin och problemet var att hon hade stängt idag annars hade jag åkt dit
lomali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-21, 15:35   #13
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Tyvärr har jag uppevt det som mer regel än undantag med denna okunninghet!
Kanske inte riktigt så extrem som i ditt fall, men ändå...
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-21, 16:05   #14
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Ja jag håller med Åsa, det är mer regel än undantag att dom är sådär okunniga. Jag har t.o.m gett dom namn och telefonummer till leverantörer på det dom kan behöva ha i butiken men dom är inte intresserade heller. Dom stora symaskinsmärkena skulle behöva ställa större krav på sina återförsäljare. Köper man så dyra maskiner som brodermaskiner är så ska man kunna förvänta sig lite kunskap hos den som säljer.

Hoppas det ordnar sig för dig iallafall.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-21, 18:12   #15
lomali lomali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 12
Jodå det ordnande sig, jag klarar mig över kvällen iallafall. Jag fick lite tjock plast av min försäljare så jag kan testa. Men man blir som sagt lite konfunderad, jag trodde inte att denna stora affär hade så dålig kunskap, vet inte om jag törs namnge den här. Jag har kommit igång med broderierna rätt bra tycker jag har köpt till adaper till minneskortet, läsare har jag i min data och har lyckats ladda ner en del mönster från internet, skulle vilja ha tag på fler "spets" mönster (dom heter nog nåonting) men jag menar sådana där julstjärnor o.dyl någon som vet någon bra sida?
lomali är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons