Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-01-10, 09:47   #1
cinna cinna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 33
Ta betalt?

Är det någon mer än jag som tycker det är svårt att ta betalt när man syr något till någon annan?
Jag tackar oftast nej när någon frågar om jag kan sy upp något. Ibland gör jag en del ändringar och jag brukar sy två eller tre balklänningar om året.
Hur gör ni? Sömnad är ju numera inte ett kunnande som finns i varje hem!
Hej från Cinna
cinna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-10, 10:08   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jättesvårt att ta betalt. Materialet är ju en sak där finns ju kvitton men hur ska man värdera sitt jobb. Jag brukar försöka tänka på hur mycket jag skulle vilja ha i timmen. Sedan försöker jag uppskatta effektiv tid vilket dock kan vara svårt. Sedan jämför jag lite med vad de tar i butiker där de säljer liknande saker, men jag lägger på endel eftersom det ändå är handgjort. Om man sedan jämför båda slutresultaten brukar det gå att komma fram till något vettigt tycker jag.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-10, 14:10   #3
Vera Vera är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 1
Smile Jag fick ett tips...

Jag fick ett tips av en tjej som själv håller på med hantverk...
- Du ska lägga på minst "två och en halv" gånger på inköpspriset, om du köper materialet själv. Hon poängterade ordet "minst", för det är upp till dig hur du vill värdesätta det du gjort.
(Tiden man lägger ner kan vara svår att få betalt för, det tar ju ofta ganska lång tid. Man får se det som att man blir ännu en erfarenhet rikare antar jag)

Men jag håller med dig det är jättesvårt!
Försök att tänka på att du ska inte undervärdera ditt jobb... För som sagt tidigare; det är inte så många som kan sy idag.
Vera är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-10, 14:30   #4
la_lune la_lune är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 158
mycket upp till dig...

Det är ju stor skillnad om man syr upp mycke beställnigar (3balklänningar om året låter som en hel del arbete) eller om det är en engångs företéelse.
jag har satt en fast timm penning för allt jag syr, det är lättast att sätta pris då tycker jag själv efter som material kostnaden kan variera så, men är det något jag tycker är väldigt roligt & hemskt gärna VILL sy, så redovisar jag inte alla timmarna.
tänk på att det som finns i butikerna inte är mått sytt efter kundern personligen.
på mcDonalds får man minst 60kr/timmen & ringer du en hantverkare tar han 700-1000kr/timmen....
tänk på att du både tillhanda håller verktyg & kunnande
la_lune är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-10, 15:16   #5
cinna cinna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 33
Visst kan man kanske ta en 50 - 60 kr/timme när man syr, Men vad är det när en snickare tar ut från 350:- och uppåt? Skulle man vilja leva på att sy och betala alla omkostnader räcker det inte långt. Nu bor jag i en ganska så liten stad (20000 invånare) kanske det är annorlunda i större städer? Hur som helst så brukar jag ta runt en tusenlapp när jag syr en balklänning, och när jag gör ändringar är det enklare att uppskatta tiden.
cinna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-10, 18:08   #6
outi outi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 42
Varför är det svårt att ta betalt?

Ett bra sätt att komma underfund om hur man ska räkna för att ta betalt är ju detta forum. Här finns verkligen erfarenheter hos många medlemmar.

Problemet för den som inte syr professionellt, alltså den som inte har egen firma, kan ofta vara att man är ovan att värdera sin egen insats i pengar. Framför allt kvinnor tycks ha svårt för det, medan män är mycket duktigare på att säga vad saker och ting kostar.

Vilka känslor är det som egentligen dyker upp när du tänker på detta med att ta betalt? Vad bottnar de känslorna i? Är det bara allmän osäkerhet kring vad det kostar, eller har det med dig personligen att göra (t ex självförtroendet eller självkänslan)?

Både för din egen, men också "kundens" skull: gör en uppskattning och håll fast vid din uträkning om du själv anser att den är rimlig. Dina kunder vänder sig till dig för att du kan något som de behöver hjälp med. De är villiga att betala för det. Dessutom är det ofta nöjda och glada kunder som inte gnäller om kostnaden utan är lyckliga över att få något skräddarsytt och exklusivt.

Lycka till med matematiken (och eventuell "självförtroendeförstärkning")!

Outi
outi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-10, 23:18   #7
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Just nu pluggar jag och driver inte eget företag.
När jag tar på mig ett projekt utanför skolan informerar jag min kund om att jagp luggar och att det tar längre tid då eftersom jag inte kan jobba 8h dag/5 dagar i veckan på projektet.

En enkel klänning tar jag 1000 kr för
En EGL (se mitt galleri) minst 1500 och mer om det är mycket detaljer.
Syr en rock nu som jag tar 2500 för eftersom det är så sjukt mycket jobb på den.

Dessa är alltså bara arbetspriset. Sen tillkommer material.

Detta tycker jag är billigt med tanke på att man har minst 3 provningar, skall rita mönstret samt sy upp det färdiga plagget.

När jag är färdigutbildad och srtar eget måste jag höja mina priser mer eftersom jag vill elva på det jag ögr och kunna betla min räkningar och skatt.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-11, 16:20   #8
Ingsy Ingsy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 96
Ta betalt!

Jag har sedan en tid tillbaka sytt hattar och mössor som jag säljer och tar för lite betalt för. Jag vet att det ser dumt ut att ta för lite betalt men jag vågar inte höja priset för då tror jag att jag förlorar kunder, men det är kanske tvärtom. Om jag höjer priset så kanske man uppskattar det som jag gör och jag får ännu fler kunder. Det bästa hade varit om man kunde kostnadsberäkna sina arbeten. Vet någon ungefär var timpengen bör ligga och ska man räkna in alla fasta kostnader som symaskiner och lokalhyra. Materialkostnaden i mitt fall är ganska liten men
tiden desto mer omfattande. Tur att det är kul att sy!
Ingsy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-11, 16:52   #9
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Ooo ja!

Det är bland de svåraste sakerna som finns, särskilt om det är nära kompisar man syr till.

Eftersom jag praktiserar på en syateljé så kan jag ju fråga hur mycket hon tar för olika saker:

Minimikostnad: 200:- (oavsett om det är något så litet som en knapp som ska sys dit)

Finare klänning, rock, annat större arbete: >1000:- (oftast runt 2000:-)

Fodra en jacka, annat mediumsvårt: 400-700:-

Men sedan är kanske inte alla här utbildade sömmerskor, och då kanske man kan dra bort ett par 100-lappar från summorna ovan beroende på hur mycket amatör man är.

God kväll!
/Alex
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-14, 20:17   #10
silverdraken silverdraken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 28
Tyvärr tar de flesta för lite betalt vilket gör att man(jag)inte vågar ta ett pris som motsvarar det arbete jag utför.
Är lite snäll och tänker vad andra tar och lägger sen till 2-400kr mer eftersom jag är mer erfaren än de som tidigare sytt åt mina "kunder".
Borde egentligen lägga på en tusenlapp och kommer nog göra det snart för det känns inte kul att lägga ner så mycket tid som jag gör för egentligen för lite pengar.
Jag är jättenoga med att kunden ska få det plagg som de har tänkt sig, syr toall, provar sen med riktiga plagget också och håller hela tiden kontakt så att allt blir rätt.


Skulle man inte kunna göra någon "gemensam" prislista?

Vad skulle ni ta för:

Lång rock
Skjorta
Byxor
silverdraken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-14, 21:35   #11
Henrik Henrik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 35
Vad ska det kosta??

Detta är alltid känsligt ämne....
men man ska ta riktigt betalt, har du gjort ett korrekt arbete så ska man inte skämmas för att ta betalt!!!

Diskutera alltid med person och förklara vilket arbete det ligger bakom, när det gäller balklänningar i en enkel modell så tar jag 2500 i arbete och det är nästan aldrig någon som tycker det är mycket.
Bröllops klänningar är väldigt svårt att sätta pris på. Jag tar i regel minst 4000 men det är vänligt med 6000-10000 tusen. Tänk på allt arbete, maskiner och även en liten fel marginal.

När jag syr bröllopsklänningar så skriver vi alltid kontrakt, antal provningar, tider etc.

Även om du gör detta "Svart" så ska du dra bort skatt och moms, själva arbets kostnaden ska vara det samma. Tänk på att det är ett hantverk du gör och besitter på stora kunskaper.

/Henrik
Henrik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-15, 11:00   #12
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Låt mig se...

Långrock: 1000-1500 (beroende på antal våder, detaljer et c)
Skjorta: 400-800 (precis som ovan)
Byxor: 400-800 (precis som ovan)

Skulle det inte vara bra om man kanske gjorde en omröstning angående detta bland sysidans medlemmar, och sedan räknade ut medelvärdet på prisförslagen och gjorde en artikel om det? Det skulle nog uppskattas av många amatörsömmerskor som inte vågar ta för mycket betalt av rädsla för att de skulle kunna begära för mycket.

/Alex
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-15, 11:56   #13
Ingsy Ingsy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 96
Hej!
Det är ett mycket bra förslag. Om man hittar fram till ett medelpriser för olika saker är det möjligt att kolla in sin egen timpeng. Sedan är det kvalitet på sömnaden som tar tid men det får bli upp till beställarna att bedöma.
Ingsy är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons