Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-03-26, 12:43   #1
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Gipsgjutning

Hej hej!

Jag är så sugen på att göra gipsfigurer att måla med mitt barn. Men jag hittar inga formar. Bara platta formar som man kan göra typ magneter av, men jag vill ha former av den typen som jag hade när jag var liten, som blev en hel liten gubbe man kunde ställa på bordet. Någon som vet vad jag menar? Och ännu bättre, vet var man hittar?
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 12:59   #2
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
jag vet vad du menar men vet inte var man hittar dem. jag ska hålla ögonen öppna.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 13:40   #3
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Har Du kollat hos Panduro och Slöjd-Detaljer!
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 16:27   #4
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Har Du kollat hos Panduro och Slöjd-Detaljer!
Ja, de har bara de med platt sida vad jag har kunnat se...
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 16:58   #5
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
En välsorterad leksaksaffär borde ha gipsformar.
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 17:00   #6
Indra Indra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 46
Ååå jag hade ett helt gäng sådana när jag var liten, några djur och sedan 87:an och 91:an. Undrar jag var de tagit vägen...
Indra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 17:58   #7
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
(När jag var 5 år skulle vi gjuta Turles-figurer och måla. En kille (3 år och med full koll på vilken av figurerna som skulle ha vilen färg) blev helt vansinnig på mig, försökte slå mig, skrek och grät helt förtvivlat över att jag, hemska människa,hade målat min Turles-figur rosa....!) Allt för att retas!
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 18:04   #8
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
Rutis skrev: Visa inlägg
Hej hej!

Jag är så sugen på att göra gipsfigurer att måla med mitt barn. Men jag hittar inga formar. Bara platta formar som man kan göra typ magneter av, men jag vill ha former av den typen som jag hade när jag var liten, som blev en hel liten gubbe man kunde ställa på bordet. Någon som vet vad jag menar? Och ännu bättre, vet var man hittar?

Varför inte göra egna formar. Det är lätt och mycket roligt.
Hos Kinn.com så finns det ett paket som innehåller allt vad man behöver för att göra egna formar.



Celebrations
har också formar.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 18:28   #9
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Citat:
ElisabethS skrev: Visa inlägg
Varför inte göra egna formar. Det är lätt och mycket roligt.
Hos Kinn.com så finns det ett paket som innehåller allt vad man behöver för att göra egna formar.

Jo, jag jobbar på egna formar faktiskt, men vi hade så dåligt med figurer att göra formar av...

Citat:
ElisabethS skrev: Visa inlägg

Celebrations
har också formar.
Åh, tack!
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 21:05   #10
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Indra, dina formar har nog gett upp
Hade massor med formar som mina barn och jag
hade väldigt skoj med på på slutet 80 och 90 talet.
Hittade dem när jag städade till jul.
Bara brunt pulver/bitar i en låda. /Bibbi

Däremot finns äggkoppar i hårdplast kvar
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 09:02   #11
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Här finns massor med fina små motiv att göra gjutformat av http://www.cerama.nu/sort/gjutfigur.htm
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 11:41   #12
loppansmamma loppansmamma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 29
Lightbulb Gipsformar

man kan ta form på frukter med gips, men det som är viktigt är att den inte får ligga på sidan (tex äpple som ex.Det måste stå med skaftet uppåt). Man behöver inga dyra produkter att göra formar med. Man kan tex.ta en frukt.Pensla den tunt med såpa. Lägga i lite gips i en tät kartong eller plastburk. först hälla i gips om frukten e tung kan man lägga ngt)litet under bara så frukten kommer upp så pass att gipset kommer under.sedanhäller man i gips till hälften. Låter den torka. då har man en burk som har en frukt till hälften i gips, på sidorna gröper man nu ur små koner i det torkade gips kanten. Liksom borrar gropar. Brukar gå mmed en kökskniv innan det torkar. Ta bort allt löst smul. Ta lite modelllera och gör en liten korv som man fäster på frukten, den skall fungera som en kanal sen när man häller gips i formen. och pensla sedan kanten med såpa. Se till att man inte missar ngn yta.
sedan häller man på mer gips. Vill man inte att gipsen skall bränna för fort skall man använda kallt vatten. Så fort man rör i gipsen börjar den härda. Bästa gipsen får man om man häller i lite vatten sen pudrar på gips tills det bildar öar på ytan.

När formen i burken/ lådan har härdat ett dygn kan man ta ur den och ny försöker man öppna formen på mitten. Längs den linjen knackar man men en mejsel( platt skruv) försiktigt med hammare tills formen delar sig. Nu märks det om man varit noga m såpan. sen när man fått ur frukten och pillat bort leran skall man ha en form med små pluppar som gör att formen passar ihop perfekt, därav groparna innan. Tvätta ur formen torka ur den m papper och pensla den noga m såpa. Se till att det inte löddrar för då syns bubblorna på den gjutna frukten,sätt ihop den. Täck fogen mellan formdelarna med modelllera eller lite gips. sedan det e tätt är det bara att hälla i gips i formen vänta ett dygn. Nu knackar man försiktigt runt formen med mejsel och hammare tills bitarna låssnar mpt frukten i gips inuti. Slå aldrig rakt på utan slå snett från formen det e bara formen som skall bort inte hacka sönder formen.Man kan färga frukt gipset eller form gipset för att lättare hitta skillnad på vad som skall vara kvar eller det som skall bort. Låter krångligare än vad det är. Och jag lovar att dina brn kommer tycka att hela processen är väldigt rolig och spännande. Man kan ju ta ett ägg. men det blir lite kladdigt t ta ur men är en bra form att gjuta av. Eller forma figurer i lera. Menn de skall ha runda former och inga inåtgående kanter som är svåra att ta loss formen från. Då får man göra en form i flera delar och det är en helt annan historia. Hoppas någon kan ha glädje av det. / Loppans mamma även bildfröken till yrket
loppansmamma är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons