Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-17, 20:13   #1
Funshine Funshine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 85
brodera på små ytor

Har bara den ramen som kom med maskinen som är ganska stor 25cm hög kanske. Tygbiten som ska broderas ska vara 10 hög+ sömsmån. Tyget är muddväv och har totallystable som mellanlägg. Kan man brodera på en mindre tygbit än ramen eller måste jag klipp ut en extra stor bit. ska jag isf ha mellanlägg i hela bågen eller bara under tyget?
Funshine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 21:02   #2
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Jag brukar tråckla (sy med längsta möjliga stygn på maskinen) fast tyglappen på det fastspända mellanlägget!
Har hört att man kan "limma" fast oxå med "ickepermanent" spraylim. Men mellanlägget sitter iallafall fast i ramen!
Lycka till!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-18, 08:23   #3
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
du kan

brodera hur liten yta du vill.
nu glömde jag kolla vad du har för maskin, men det är ju viktigt att du lägger mönstert på rätt ställe i layouten.

om jag syr i trikå använder jag alltid klisterpapper, inspira eller filmoplast, dessa täcker ju hela bågen, o man bara kkletar fast den tygbit som ska broderas, då ligger den snällt stilla och det drar sig inte i tyget.

Annars så kan du använda dej av FIX knappen, den trocklar fast tygbiten vid underlaget, un du väljer denna metod, bör du spänna i lite kraftigare stabilisering eller kanske 2 lager, i bågen, så det inte börjar nötas sönder vid broderingen. du kan oxå gör som vid in the hoop brodering, spänna ett stadigt eller 2 ager papper i bågen, använda emporärt klister, jag tycker att 3m man köper på bokhandeln är 100 gr bättre än den dyra avsedd för just brodering.

då sprayar du bara fast den lilla tygbiten påden klädda ramen. ett tips är att innan du broderar kollar en konturkörning, så du ser vars brodyret hamnar innan du sänker nålen..

När jag gör mpnga små saker som tex broderar mina hundars koppel o halsband, spänner jag fast flera smala band i bågen samtidigt, prova att exprimentera dej fram, man kan använda maskinen många gånger fler än vad tillverkarna listar upp. det är en utmaning att hela tiden komma på nya roliga ider..

Det är inte ramen som bestämmer, nästan alla maskiner går att fixa o trixa med
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-18, 08:35   #4
Funshine Funshine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 85
tack för hjälpen då provar jag då.
Funshine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-18, 10:34   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja..

Men om man ska sy mycket smått ofta så är det nog bra om man köper ny hoop... Jag ska göra det snart. Lite motsatt problem, andra vill ha stora, stora, jag tycker de som följde med maskinen är för stora! (13x18 och en annan multihoop grej)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons