Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-12-03, 21:06   #1
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Question Sy halskant i trikåtyg

Hejsan!
Är VÄLDIGT ny på att sy men tycker det är jättekul att sy barnkläder. Har sytt raglantröjor och muddbyxor men vill utveckla mig lite mera.
Har tröttnat lite på mudd och resår i kläderna och skulle vilja få en snygg halskant/kantband i halsen/ärmsluten/midjan på en tröja med ett tyg i trikå eller i samma tyg som tröjan.

HUR GÖRA????
Har en overlock Huskylock s15 och en Husqvarna 1070.

Vore tacksam för all hjälp helst bilder så man kan se bättre
Tack på förhand///Maria
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 09:11   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Du kan använda en trikåremsa på samma sätt som du skulle göra med en vanligt mudd. En mudd är ju faktiskt bara en bit ribbstickad trikå.
Med en tunn mjuk trikå kan du görna mycket tunnare och smalare kanter än du kan med vanlig mudd, till exempel.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 09:51   #3
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Men hur får man det snyggt då???? Jag har jätteproblem med att det bubblar och sträcker sig. Har inte haft tålamod att prova olika trådspänningar och sen för det andra så finns det snart inte så mycket kvar av halsringningen och testa på för då kommer jag att få v-ringning ner till naveln.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 10:09   #4
Nina78 Nina78 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 105
När jag skall kanta i trikåtyg, så mäter jag ut hur stor tex halsringningen är och gör kantningen lite kortare (så den blir ordentligt stäckt, men inte så det blir rynk). Sedan syr jag ihop den så den blir rund.

Jag brukar göra den ca 4 cm bred, sedan lägger man den räta mot räta mot det tyg där man skall sy fast den, nålar. Syr fast den med tex overlook eller vanlig strechsöm. När man har gjort det viker man in trikåremsan och syr med stickning så den även sitter fast på avigsidan. Man välja hur mycket kantning som skall synas på rätsidan,och så viker man över det som "blir över".

Usch, jag e inge bra på att förklara.... Hppas att du förstod vad jag menade?
Nina78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 13:18   #5
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Smile

Jo tack Nina ditt tips skulle funka bra Måste prova redan ikväll när barnen ligger och sover......
En fråga till bara, jag undrar när man syr stickningen hur vet man at man "fäster" själva trikåremsan på avigsidan om du förstår hur jag menar! Vad gör man om det blir snett o ojämnt på avigsidan?
Mvh Maria
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 14:16   #6
Nina78 Nina78 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 105
Först syr du ju fast remsan på framsidan, sedan viker du över runt halsringningen och nålar så det blir jämt och fint. Jag brukar ta det dubbelvikt på baksidan, så man inte får ojämna kanter...

Om man vill vara lite mer noggrann så kan man ju stryka när man har vikt, och sedan nåla, så är man säker på att det ligger jämt och fint när man skall sy.
Dom flesta symaskiner har ju lite mått vid höger sida om pressarfoten, där brukar jag måtta in var jag skall lägga tyget för att det skall bli jämt och fint.
Nina78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
halskant, halsmudd, kläder, mudd, tröja

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons