Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-09-23, 11:33   #1
Tygfantasten Tygfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 67
Takbelysning i syrummet

Hej!
Vad har ni för takbelysning i syrummet?
Jag har haft lysrör i mitt gamla syrum (för 10 år sen ),
och de är ett minne blott..
Jag tyckte det fungerade bra. Men har ni något annat
förslag på takbelysning?
Tack på förhand
Tygfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-23, 14:16   #2
väskan väskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 243
Jag har 4 spottar på rad, riktade åt lite olika håll.
Det fumkar men jag är inte riktigt nöjd.
Lysröret jag hade för 10 år sen var jag inte heller nöjd med.
Två rader med spottar i taket kanske skulle var bra. Men i mitt tak finns bara uttag för en
Jag har några punktbelysningar som är bra.
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-23, 14:31   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Lysrör med dagsljus rör, ger ett bra och för ögenen ett vilsamt ljus. Dessutom så ser du färgerna som dom verkligen är.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-23, 15:44   #4
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Det är svårt att få bra ljus. Speciellt med alla lågenergilampor som finns nuförtiden. De flesta är rent skräp ur ljussynpunkt, håller inte lika länge som utlovat och är direkt hälsofarliga om de går sönder. Sen har vi LED-lampor som vi har i stora delar av huset. De är bra men sprider inte ljus lika effektivt och har dessutom nästan alltid en lite konstig ton i ljuset. Ögat korrigerar ju för detta så har man bara LED-ljus så spelar det inte så stor roll...

Har högt i tak i syrummet och med extra takhöjd ställer det ännu större krav på takbelysningen.

Med detta ville jag bara säga att jag har inget bra svar - men tar gärna emot goda råd. Jag skulle vilja ha ett starkt ljus som går att dimma och som inte ger konstiga färgstick och ger en god spridning... har inte hittat det ännu.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-23, 17:51   #5
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Instämmer mer Birgit.
Kan inte tänka mig något annat
än dagsljusrör.
Hyfsat miljövänligt också.

/ Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-24, 09:25   #6
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Hej, nu blev jag ju nyfiken på ämnet... särskilt som jag forskat lite i det i annat syfte - akvarier och terrarier. Det man kan vara ute efter då har ett annat syfte så det jag kommit fram till där är inte direkt till nytta här. ... men lite vet jag i alla fall.
Att bara titta på Kelvingrader duger inte. De olika färgerna ska hålla rätt nivåer också. Lysrör har ofta spikar och dippar i spektrat som ställer till det. Vill man ha belysning som återger färger rätt så duger egentligen inte vanliga dagsljusrör. När jag vill jämföra färger litar jag inte på något annat än klart dagsljus. Molnigt väder duger inte. Har jag inget dagsljus springer jag runt till alla mina olika belysningar och jämför - gula, blåaktiga, rödaktiga... och till slut river jag fram en fotolampa och då ser jag hyfsat... men inget slår dagsljus. ...men olikfärgat ljus är faktiskt bra ibland - man ser om t.ex den ena bruna färgen innehåller mer gult eller blått eller annan färg än den andra om man tittar på dem i de olika belysningsfärgerna även om de, i dagsljus, ser så matchade ut. ...och man ska ju ha plaggen på sig i olika belysning.

Jag hittade en intressant diskussion om dagsljusbelysning på ett annat forum. Varsgo! - http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=101354
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-24, 10:48   #7
somnad somnad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 6
Tack så mycket för tipsen! Verkligen viktigt att ha bra belysning när man syr.
somnad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-24, 11:06   #8
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
I mitt syrum har jag en ganska vanlig taklampa, en plafond med 3 separata glödlampor, har valt halogenlampor som ger fullt ljus direkt. Så detta ger ganska bra ljus. Sedan har jag som komlement en uppligt med dimmer, som också har en liten läslampa vid sidan, så denna kan ge mycket ljus. Och fastskruvad i sybordet har jag en lampa som jag köpt på Jula, med ett runt lysrör och en lucka man kan fälla upp med ett förstoringsglas, denna ger jättemycket ljus och kan riktas mot det man håller på med. Tror tyvärr inte den finns att köpa längre.
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-24, 16:58   #9
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
I mitt syrum har jag två lysrör i taket med dagsljuslampor och på sybänken där 3 ibland 4 maskiner står har jag två bordslampor från Ottlite som är helt suveräna.
Dyra, men värda varje krona.
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-25, 13:35   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
dreamcatcher! Du har så rätt.

I förra rummet hade jag två lysrörlådor med olika lysrör inuti... (haha, varmt och kallt ljus) och halogenlampa. Det dög väl men inte perfekt.

Nu har vi flyttat till en mindre lägenhet, visserligen 2 år sedan nu, men det är så mycket bättre här för jag har tagit beslag på vardagsrummet till att vara min arbetsplats. Det är två stora härliga fönster och balkongparti som vetter åt söder. Det är så ljust här att man själv kan reglera det med tunn vit gardin.

Och det är så otroligt mycket bättre än lampor!
För färgval gör jag det på dagen. Sömnad o sånt går fint på kvällen också förtsås. Lysrör har jag inte längre. Har två spotlights och en central lampa, alla stark halogen. Har slutat med lågenerngilampor, uruselt i det här sammanhanget. Fy. De är också bluff för att få samma ljusstyrka så måste man ha mycket högre watt än vad som anges på förpackningen för de ljuger där. 25 watt lågenergi är typ tolerbar för mig. Och en elektriker berättade att faktiska effekten faktiskt är det dubbla än vad det står... så om du har 20 watt så betalar du för 40 watt... Så med tanke på det så tar jag hellre halogenlampa då, bättre färgåtergivning! Eller åtminstone bättre känsla... ljuset känns bättre helt enkelt.
Glöd är ju bra men de är ju borta nu....
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons