Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-05-26, 10:00   #1
Lto007 Lto007 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 15
Sy raksöm med tvillingnål istället för täcksöm?

Jag har precis införskaffat en Huskylock 550D som verkar vara i fint skick. Dock skulle jag egentligen behövt en maskin med täcksöm så funderar nu på att byta upp mig eller köra på med vanlig overlock och dubbel raksöm på vanlig maskin.

Fungerar det bra att sy dubbel raksöm med tvillingnål på en vanlig maskin om man ska sy i baddräktstyg (lycra, elastan) eller vore en coverlock maskin att föredra?
Lto007 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-27, 09:32   #2
Lto007 Lto007 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 15
Är det verkligen ingen som har några bra tips??
Lto007 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-27, 09:38   #3
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Det beror helt på hur pass mycket stretch du ska ha. Jag skulle inte göra det, om jag skulle sy badkläder. Då använder jag istället elastiska sömmar på min vanliga maskin, de brukar fungera bättre. Men, det beror ju som sagt på vilken typ av plagg du syr och hur många procent negativ stretch det är i dina mönster.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-27, 12:40   #4
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Jag har sytt baddräkter i baddräktslycra som har hållit bra.

Använde då symaskinens elastiska sömmar för sidsömmar och raksöm med tvillingnål runt kanterna. Där vek jag bara in tyget en cm och lade en genomskinlig resår bakom. Sträckte resåren där det behövdes hållas åt, t ex bakom skinkorna.
Det ska vara en stretch-tvillingnål nr 75-80.

Ibland har jag använt vanlig tretrådig overlockssöm istället på de långa sömmarna, samma tvillingnålsraksöm för kanterna.

Båda sätten har funkat bra och ser snyggt ut. Viktigt att använda en bra polyestertråd och en oskadad nål.

Det går naturligtvis jättebra med coverlock, men skulle bara fundera på det för massproduktion, och isåfall skulle jag köpa en coverlock som man bara har till det och ha kvar en overlock, för att slippa ställa om, även om det är lättare på vissa maskiner är det ju ändå ett arbetsmoment.

Men - alla sätt är bra utom de dåliga!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-27, 18:40   #5
Lto007 Lto007 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 15
Tack så jättemycket för tipsen!! Då har jag nog bestämt att jag kör på som tänkt i alla fall.=)

Vilken storlek på polyester tråden passar bäst för baddräktstyger, eller spelar de inte så stor roll?
Lto007 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-27, 22:08   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Jag tror att det kommer å gå bra med raksöm med tvillingnål. Ha lite kortare stygnlängd
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-29, 23:40   #7
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
vanlig polyestertråd.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-08, 20:34   #8
Emma_Rydqvist Emma_Rydqvist är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2010
Inlägg: 5
Hej!

Ett tips är att sy på några provlappar först så att det blir rätt trådspänning. Det finns även speciella tvillingnålar för elastiska tyger, de är lite trubbiga nertill så att de tränger ner mellan maskorna istället för att dela en tråd mitt i.
Emma_Rydqvist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-08, 22:07   #9
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Vis av erfarenhet (och efter kurser) så rekomenderar jag att du använder smal sicksack och/eller trestegssicksak när du syr i baddräcktslycra. Håller mycket längre än tvillingnålssöm och ger mycket snyggare resultat.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-08, 23:31   #10
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Vi har nog olika erfarenheter, tycker nog att du har mer stretch om du syr med db-nål än med det andra alternativet.

Provsy på en lapp. Se o välj. Det är nog det bästa.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-06, 04:59   #11
asynja asynja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 79
Jag har en Pfaff Coverlock 4862 och tycker täcksömmen på den blir mycket bättre är söm med tvillingnål/sicksack på min vanliga maskin (Husqvarna). Den blir stretchigare och ser proffsigare ut. Jag är väldigt glad att jag satsade på en kombimaskin med täcksöm.
asynja är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
coverstitch, täcksöm


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons