Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Handbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-12-25, 16:06   #1
Varghonan_nr1 Varghonan_nr1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 52
Ögonproblem

Hej!
Jag tyvärr med ögonen när jag broderar... Men har remiss för att ta reda på problemet. Har ni några förslag vad jag kan göra under tiden? Vill ju brodera!
Varghonan_nr1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-25, 17:18   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Strunta i borderi så du inte överanstränger dig. Det finns annat större att pyssla med.

Vill också en massa men ögonen vill annat och det kostade mig 18000 kr på ett halvår i två glasögonbyten och ingen vet vad som felar.

Vill du verkligen brodera ändå så skaffa en lampa med förstoringsglas i.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-25, 17:52   #3
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag har också haft problem att se. framförallt för att jag vantrivs med att vara nickedocka varje gång jag ska handarbeta. Jag har dubbelslipat och hitta sällan "rätt" skärpa.Jag har dessutom en viss förkärlek till allt som är smått. Jag fick ett förstoringsglas med Lampa av min man i julklapp. Funkar perfekt. Tidigare använde jag min lampa som har ett runt lysrör med förstoringsglas i mitten, men det sitter fast i bordet och gav en rätt obekväm ställning om man sitter en längre stund.
Bifogade bilder
 
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-03, 17:10   #4
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Mitt första råd är att tända alla lampor. Man behöver ha både allmänbelysning i taket och punktbelysning tänd. För de allra flesta ökar synskärpan märkbart bara genom denna åtgärd.

Nästa råd är att använda kontraster. Det vill säga bakgrund i en färg och tråd i en annan färg som är lätt att ursklilja. Förstår att detta kan vara lite svårt om man broderar en bild, men det kanske är bättre att göra något med enbart röda broderier mot vit botten än att sluta brodera helt. Är nålen svår att se måla den med nagelack i någon bra avvikande färg. Den behöver avvika både från underlaget och tråden. Använd en nålpåträadare för att få på tråden.

Mörka färger och speciellt svart är alltid svårare att se. Därför kan det vara lättare med en ljus bakgrund.

Ett sådant förstoringsglas som Cherry visar är bra. Det finns större lampor med ett förstoringsglas i mitten. De är betydligt dyrare. Leta hos en optiker eller hos någon firma som säljer hjälpmedelsprodukter.

Sedan är det bra att du går och kontrollerar vad det kan bero på att du inte ser bra. Det låter som om det är något mer än bara glasögonen som behöer ordnas. Det finns sjukdommar som gör att synskärpan skjunker och detta behöver man naturligtvis få rätt på.
Lycka till!
Hälsar Nima som är synpedagog och arbetar med synrehabilitering och data till vardags.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-04, 19:06   #5
Varghonan_nr1 Varghonan_nr1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 52
Tack för alla tips!
Just nu broderar jag ett enkelt motiv med hel bomullstråd på grov beige aidaväv.
Dessutom så stickar jag ett enkelt mönster med stickor 8.
Varghonan_nr1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-13, 18:22   #6
SidenKicki SidenKicki är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 2
Hej Maria
Tråkigt att du har problem med dina ögon. Mitt förslag är att du provar Sidenbandsbroderi. Med vackert färgade sidenband kan du brodera enkla blommmor med hjälp av olika stygn. Nålen du använder till 7mm sidenband är chenille nr.18, dvs en grov nål som är lätt att se. Lycka till!
SidenKicki är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-17, 18:11   #7
trine trine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 117
Hej
För mig har det också blivet svårare att se att brodera på fint väv, men jag har löst det vid at köbe ett par +3 glasögon( kolla vad som passar dig bäst) på ica, nu sätter jag dem utan på mina vanliga glasögon. Det ser inte snyggt ut, men vad gör det jag kan broderera igen.Jag har prismar i mina vanliga glasögon så dem måste jag ha på mig.
Mvh Trine
trine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-17, 19:03   #8
Varghonan_nr1 Varghonan_nr1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 52
Hej!
Tack för alla tips!
Just nu provar jag och ögonläkaren ut en bra lösning.
Varghonan_nr1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons