Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-04-20, 19:53   #1
yuleidy yuleidy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 80
designer 1

Nu har jag till 99 procent bestämt mig för en d1:a . Men behöver jag ha särsklda program för att hämta hem gratismösnter från nätet?
Jga har inte riktigt fattat hur det går till. Är det olika besvärligt med olika märken? Janome? Pfaff?
D1.an verkar inte klara av de vanliga formaten. Måste göras om och finns den programvaran med eller måstedcen köpas in?
Tacksam för svar!
Anna Lund
yuleidy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 21:31   #2
Milla Milla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 43
För att brodera på en Brother Innovis 1500 behöver du inget program och den maskinen har en större båge för att brodera utan att dela på broderi än Designer 1. Designer 1 kräver Huskvarnas program för att kunna läsa disketter rät. Hur är det med USB vet jag inte…Men att hämta gratis broderi från nätet och sedan kunna granska de på dator kan du med hjälp av en gratis program från Wilcom t.ex.
Milla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 00:03   #3
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Hej!
Jag har själv Designer 1 och är kanonnöjd...har haft den i ca 8 år och den syr fantastiskt bra...både vanlig sömnad och brodyr.
Tidvis har Husqvarna så att program följer med på köpet...vet att det var så kring juletid. Vad jag vet så har ingen annan maskin lika stor båge som megabågen...den är 36 cm x 15 cm. Det som skiljer denna maskin från andra är att den har ett patenterat sensorsystem som gör att du syr lika vackert i tunn organza som tjock vadd eller vademaltyg.
Lycka till med ditt val!
Varma brodyrhälsningar
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 09:28   #4
Andy Andy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 239
Det är inte ett dugg besvärligt att konvertera mellan de olika fabrikatens filformat. D1:an klarar av Husqvarnaformaten HUS, VIP och VP3. För att konvertera från andra format finns som nämnts gratisprogram på nätet.

Funderar du på en ny eller begagnad D1:a? De äldre har diskett och de nyare USB. Vilka program som behövs etc finns det en hel del skrivet om här i forumet. Alternativt så ring till Janne på i Husqvarnabutiken i Sandviken eller Louise på Rörstrandsgatan i Stockholm. De är fenor på Husqvarnas programvaror.

/Andy

En liten rättelse, kom just på att de äldre D1orna med diskett tar formatet SHV.

Senast redigerad av Andy den 2007-04-21 klockan 20:28.
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 20:28   #5
yuleidy yuleidy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 80
tack för svar

Tack för svar, det övertygade mig ännu mer för hq D 1:an. Jag funderar på en ny då jag får fantastisk studerande rabatt på HQ i Umeå.
TYvärr bor jag i Kiruna och det är egentligen det som är osäkerhetsfaktorn. Kommer jag att klara av uppdateringar mm själv eller kommer ´det att bli problematiskt att ha försäljaren/servicen så långt bort?
Anna Lund
yuleidy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 20:37   #6
Andy Andy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 239
Att uppdatera är väldigt smidigt. Finns bra instruktioner på Husqvarnas hemsida (där man även laddar ner uppdateringarna).

Jag tycker det är viktigt att ha en bra handlare. Gärna inom räckhåll. Men du kan säkerligen etablera en bra kontakt per distans också. Själv bor jag nära min hadlare, men ringer/mailar ibland när jag inte har tid att åka förbi butiken.

Det är en fantastisk rolig och bra maskin. Du har många roliga sy- och brodertimmar framför dig!

Senast redigerad av Andy den 2007-04-21 klockan 20:50.
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-22, 13:56   #7
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
ettan

hä hemma är helt underbar, lätt att sy på o enkel att förstå. jag som handikappad kan utnyttja maskinen fullt ut
lätt som sagt att byta filändelser, lätt o uppdatera.
jag e såååå nöjd med min D1
Annie
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-22, 18:25   #8
yuleidy yuleidy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 80
Tack för svar

Tacksam för alla svar
Blir mer och mer övertygad. Det är en stor investering så man vill ju vara säker.
Bemötandet från HQ i Umeå är jättebra om man jämför med symaskinsbutiken här i Kiruna och det spelar en liten roll även det för hur valet blir.

Syr nu på en 20 år gammal HQViking 8900 som fungerar bra men saknar finesser +brodyr. Den ska jag behålla som första maskin till mina flickor (har tre tjejer som jag får förse med blusar och kjolar i minut och parti.)

Anna
yuleidy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-25, 13:15   #9
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Hej,
Jag ger mig in i den här tråden jag också.
Jag går nämligen i funderingar på att köpa en D1 jag med. Pratade med en Hq-handlare i närheten och han rekommenderade en SE eller ännu hellre en Brother 4000D. Han påstod att D1 blir seg med USB (för klen dator)...? Dessutom påstod en annan handlare att det bara ingår en båge med D1 USB. Stämmer det?

Åhhh... jag som äntligen hade bestämt mig.

Hur är Husqvarnas program? Är de lätta att förstå sig på om man vill lära sig att stygnsätta lite själv?

Anna-Karin
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-25, 17:59   #10
yuleidy yuleidy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 80
vill också veta mer

Jag säger det samma ! Var på väg att beställa D1 idag, men nu vill jag veta mer!
yuleidy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-25, 19:09   #11
Andy Andy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 239
Köpte min D1:a USB för ca ett halvår sedan. Då ingick tre bågar, 10x10, 240x150 samt megabågen. Vad som ingår idag vet jag inte. Men generellt kan man säga att allt går att förhandla. Speciellt om man köper maskiner i denna prisklass. (Själv hade jag tex megabågen sedan tidigare och fick andra tillbehör för motsvarande värde.)


Vad gäller trögheten så stämmer det på sätt och vis. USB-maskinerna reagerar tydligen inte lika snabbt som de äldre med diskett. När man startar maskinen för att brodera får man vänta ca 30 sek innan man börjar leta bland filerna på USB-stickan. (Det finns en äldre tråd om detta.) Denna väntan är inget som stör mig nämnvärt.

Så till programmen. Jag tycker de är mycket lätta. (Då har jag nog tämligen god datavana.) Handböckerna är på svenska men själva programmet på engelska. Nya och bättre program är på gång. Dessvärre vet jag inget om stygnsättning. Men sök i forumet, det finns mycket skrivet om detta.

Lite i alla fall, hoppas det kan vara till någon nytta.

/Andy
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 14:53   #12
Avsl081020 Avsl081020 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 33
jag fick oxå 3 bågar när jag köpte min,
är jättenöjd med min D1:a
Kramizzar Doris L
Avsl081020 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-13, 22:24   #13
linasjoblom linasjoblom är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 38
Kostar?

Vad kostar en d1:a?
Jag har precis förstått att den är bra och bor just nu inte i SVerige, men när jag kommer hem i juni funderar jag på att köpa en och vad ligger de på i pris ungefär?
linasjoblom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 10:15   #14
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
39 995:- ligger de på i nypris, då med USB. Det finns en och annan begagnad att få tag på och då är det oftast diskettstation på dem.

//Anna-Karin
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-14, 11:03   #15
Lara Lara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 33
Måste man ha Husqvarnas program till Designer 1? Jag funderar på att byta maskin men vill ha kvar Embird som jag tycker fungerar jättebra.
mvh
Birgitta
Lara är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons