Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-01-10, 22:58   #1
Tess Tess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 224
HQ Viking SE

Har någon hunnit skaffa redan HQ Viking SE?
Är den snabbare att brogrammera än D1?
Går den att koppla direkt till datorn?
Jag har inte så bra erfarenheter av D1 så vill jag gärna få veta så mycket som möjligt om den här i forumet.
D1 funkar nu någorlunda men disketter finns inte längre att köpa överallt.Här i Gbg säger dom på butikerna att det är en föråldrad media!
Varifrån skaffar ni D1 ägare tomma disketter?
Det kan förstås vara HQ butiker,Men man vill ju inte vara så bunden om det går fortvarande att skaffa annars också?
Hoppas på många svar på allt möjligt om Nya HQ SE Från broderivänner.hejsan från TESS.
Tess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-10, 23:53   #2
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Hej Tess!
jag kör min gamla hederliga D1:a som är min trofasta vän i mitt syrum...och är jättelycklig över den....den går som klockan
Jag använder samma gamla disketter...men visst går det köpa nya i affärer om man så önskar...i Malmö går i alla fall.
När jag skall brodera så stoppar jag in de brodyrer jag skall sy i min diskett och syr...och när jag skall sy nytt projekt så laddar jag in nya brodyrer...så jag förvarar inte brodyrerna på disketter utan lägger bara in dem när jag syr. Brodyrerna har jag i mappsystem som jag gjort på datorn.

Jag äger inte den nya varianten av maskin, men vet att man antingen kopplar till datorn eller kör in en usb-stick med minne (hm...heter något annat) där man laddat in brodyrer man vill använda.
Jag tycker dock att det är jättepraktiskt med disketter. När jag reser bort så laddar jag bara upp några disketter med brodyrer och tar med maskinen...praktiskt när man inte äger någon bärbar dator .
Hoppas att du fick några svar
Lycka till
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-11, 22:29   #3
Tess Tess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 224
Stort tack Linnéa!
Jag tror att jag behåller min gamla D1.
Vill inte vara den första som skaffar en HQ SE.Känner att jag behöver lite mer kött på benen,när det gäller det.
Mycket konstigt att jag inte kan få tag på tomma disketter här i Gbg???
Är jag den enda som äger en D1 i hela Gbg?
Jag har använt dom få disketter jag har så att nästan alla har börjat protestera,och"gjort sig obrukbara"som datorn brukar säga till mej när dom pajar.
Du Linnéa,är det en helt vanlig affär där du får tag på disketter?Alltså databutik?
Fortsätt sy av hjärtans lust,det gör jag,för det är det roligaste jag vet Hör av dig. TESS
Tess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-11, 23:01   #4
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Hej Tess!
Jo det är i helt vanlig butik...Coop Forum )))...men vill du så kan jag skicka en laddning disketter till dig...skicka adress till mig och tala om hur många du vill ha, så fixar jag det

Jo, jag äääälskar att sy....så det kommer jag nog fortsätta med så länge jag är upprätt ...för det ger mig så oerhört mycket glädje och välbefinnande...utan skapandet så tynar jag bort...det är ett livsbehov .

Säg til om Du undrar något över din D1:a..jag hjälper gärna. För mig är det en evig trotjänare- min syrumsjuvel...vissa dygn syr och syr den...nästan dygnet runt )))))...har aldrig haft så mycket syglädje som sedan jag investerade i den...så jag hoppas att du blir samma kompis med den som jag . Jag har för mig att du hade otur i början...är allt väl nu?? Jag är bortskämd med en kanonHQ-handlare som borgar för god service...men jag kan förstå att det blir en mardröm när man råkar ut för mindre seriösa försäljare.

Lycka till och hör av dig om du vill ha hjälp...jag hjälper gärna
varma och goa syhälsningar
Linnea
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-11, 23:55   #5
Tess Tess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 224
Tack igen Linnéa!
Tack för tipset om coop.
Ska kolla om jag hittar på Backaplan,har ett ärende dit imorgon.Har inte kommit att tänka på nåt så ENKELT som Coop.Har nog inte varit tillräckligt"rationell"i mitt tänkande.Sonen är ingenjör på data,och inte får jag någon tips om COOP från honom???????
Märks tydligt att han inte längre vet vad disketter är!!!??
Om jag nu äventyrs inte skulle få något på COOP så kontaktar jag dig igen och tänker sedan prata några allvars ord om DISKETTER med sonen. Ny måste jag gå och lägga mig för "gubbsingen"säger att"Det finns en dag även imorgon"! Fast för oss syvänner räcker ju iallafall inte timmarna på dyngnet.
Jo, jag hör av mig igen gällande min verkligen hårressande historia om min D1 affärer.Jo jag lovar det är något att se fram emot.
God natt Linnéa och alla andra på sysidan från TESS
Tess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-11, 23:58   #6
heba heba är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 39
Hejsan!
Skickar en länk, företaget ligger i Gtb.
http://www.komplett.se/k/kl.asp
Det finns ju också flera företag som har dator-produkter som man kan skicka efter.
Lycka till.
/Helene
heba är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-11, 23:59   #7
heba heba är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 39
Oops - glömde säga - sök på "diskett", dom har 10-pack för 39 kr.
/Helene
heba är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-12, 02:37   #8
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
....det är ofta närmre än man tänker sig .
Vi har så nära till ett Coop Forum (föredrar att säga OBS ...så det blir att man handlar en hel del där...välsorterat och trevlig personal.
Tack Helene för att du tipsade om länk..

Nu har jag legat och läst en stund för jag tänkte att idag skall jag sova innan 5...men icke...nu har jag läst ut en hel bok och tröttheten har ännu inte infunnit sig...blir tokig... funderar på om jag skall sätta mig och stygnsätta, men då blir jag så engagerad...så då lär jag inte somna på åtskilliga timmar...och inte heller sy...för då glömmer man tid och rum...suck...går nog och tar en ny bok och ser om John Blund hittar hem till mig.
Må så gott tjejer
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-13, 07:07   #9
Tess Tess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 224
TACKAR er Linnéa och Helené !
Båda tips gav resultat!
Ny gäller det att se att man inte blir helt utan fungerande disketter,så klarar jag mig nog en bit till med mitt D1 skrälle!
Lovar att återkomma med en spännande följetong om alla turer kring mina D1 affärer
Ska sy och brodera nu lite kläder till barnbarnet+ett par gardiner till vardagsrummet!
Tusen tack för hjälpen än en gång
Vi hörs TESS
Tess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-13, 22:40   #10
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Kanon...kul när man kan vara till nytta

D1skrälle???? Nej så får du inte säga om min syrumsjuvel...min ögonsten...jag är såååååå rädd om min maskin
Lycka till i syrummet. Jag syr änglar och snögubbar om vartannat för tillfället i syrummet ....på min syrumsjuvel
Hör av dig om du undrar över något annat

Lycka till
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-14, 08:59   #11
titti02 titti02 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 6
Designer SE

Hej Jag har skaffat mig en SE för min gamla D1 hade gjort sitt. SE kan man koppla direkt till datorn med en sladd och läsa in broderierna direkt eller läsa in dem på en USB pinne. Där kan man ha dem liggande i bibliotek precis som på datorn. Den rymmer oerhört många broderier och är bara att tömma och läsa in nya på igen. Fungerar som en gigantisk diskette men är mycket snabbare.Jag har köpt en extra på Cleas Ohlson. Du kan även använda disketter om du har en lös siketteläsare med USB port. Den är lätt att använda och justera på skärmen. Jag är glad att jag böt bort min 6 år gamla D1. Vill du veta mer så hör av dig.

Lycka till Anki
titti02 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 01:34   #12
Tess Tess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 224
Tack Anki!
Det var intressanta synpunkter du kom med.
Vad kostade SE?
Hur mycket fick betalt i byte av D1?
Låter annars som en intressant maskin !
Fast jag måste medge att jag har fått lite kalla fötter när det gäller HQ!
Man brukar ju säga att"blixten slår inte ner två gånger på samma ställe",men i mitt fall kan det göra det.Har hänt förr,kan hända igen!
I början på åttiotalet hade jag en HQ PRISMA och hela maskinen var bara ett stort skämt! Jo splitterny och så men skrotfärdig i allafall.
Hade en väldigt seriös handlare här i Gbg.
Han frågade ingenting mer,provade sy själv lite med den,och sade att en sådan måndagsexemplar behövde inte jag acceptera,och bytte cen på stående fot mot en annan.Och den andra maskinen är en solskenshistoria!
(Joo.då Linnéa som ja snackat tidigare med,den maskinen och jag,vi"ääääälskade"varandra,jag åter kommer till dig med en kommentar.)
Men handlaren var så oerhört seriös att alla köpte till slut allting av honom,i hela Göteborg ,så han blev så rik på den helt "ärliga"
kuppen att han till slut flyttade till spanien,till mångas stora sorg.
Så vitt jag vet är han där fortvarande,(säkert solar sig). Jo hör av dig vore roligt att veta lite om ekonomiska frågår kring SE och förresten det oxå,vd fick du för prylar med i köpet?
Det tycker jag är oxå en mycket väsentlig fråga när man köper så här dyra saker Vi skrivs: TESS
Tess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 02:13   #13
Tess Tess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 224
Hej Linnéa!
Jag ber så mycket om ursäkt om ja sårat din"syrumsjuvel".
Hoppas den tål att jag är lite purken på dess kusin!?
Kusinen D1 och jag har en"hatkärlek"förhållande till varandra.
Jovisst,jag försäkrar att den"glor"fientligt på mig när jag kommer in i syrummet.
(Och overlocken brevid ler så hjärtligt att man blir helt förvirrad.D1 Huskylock 936 )
Och så som jag skämmer bort dom BÅDA.Dammsuger och putsar så att dem bara glänser ,så tycker jag att D1 borde vara lite mer välvillig mot mig?
Eller hur?
Så inte kommer jag att gråta lika bittra tårar den dagen,när jag och D1 skiljs,som jag gjorde då,när min PRISMA och jag "storgråtandes" revs med "våld" isär .
D1 försöker nu med ett pyttelitet leende.(om jag inte tar helt fel)
D1 hälsar till din "syrumsjuvel"overlocken sänder förstås ett GREAT Hi Hello! Vi skrivs TESS!
Tess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 09:32   #14
titti02 titti02 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 6
Ekonomi runt SE

Jag bytte av en enda anledning. Jag hade lovat mig själv aldrig mer Husqvarna men jag har så mycket investerat i alla tillbehör och så fick jag höra att Husqvarna i Västerås gav ett bra pris för D1. Jag fick ge 29000 emellan. I priset ingår samma standradbågar som tidigare plus megabågen. Det ingår också många fötter. Om du vill så kan skriva ner de som ingår. Jag kan använda alla mina gamla tillbehör. Jag tycker bågarna är lite stabilare och maskinen är mycket tystare. Det enda är att den viner när den broderar. Den är mycket trevligare än gamla D1. Jag har även en Brother 4000D som motsvarar SE men den är mycket tystare, snabbare och klipper hopptrådarna om man vill.

Anki
titti02 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 12:53   #15
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Hej Tess!
Jag log brett när jag läste dina rader.
Det är märkligt att det kan skilja så mycket mellan två maskiner. Jag har också en Prisma...men den känns väldigt svårstyrd nu när man har D1:an )...man har ju blivit bortskämd.Tidigare har jag sytt många långklänningar och alla mina kläder på den...då var den min trotjänare.
Nu skall jag återgå till syrummet...syr upp olika saker jag skall ha till mina quiltkurser.
Må så gott!
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons