Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-03-10, 13:07   #1
duetten duetten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3
Sy en vådkjol

Jag tänker sy en vådkjol och det är ju rätt enkelt att få till, men sen fick jag idén att jag vill ha den klockad nedtill, alltså att våderna är ganska raka till knäna ungefär och sen går ut och blir vidare. Jag undrar hur man löser det, om det fungerar att helt enkelt klippa våderna i den formen, eller blir det bättre att lägga in kilar? Ungefär hur många våder bör man ha och måste den vara åtsittande över mage och höfter för att det ska bli snyggt? Jag vill helst ha den lite vid upptill också. Tänkte sy i ganska stabilt linnetyg.
duetten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-10, 13:51   #2
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag har sytt vådkjolar på båda sätten varav en i stabilt linnetyg och tycker att det blir så mycket bättre med ett mera följsamt tyg med bättre fall i.
6 eller 8 våder brukar bli bra och jag föredrar inte så mycket vidd över magen, det finns nog av den i alla fall;-)...
Har använt olika mönster dels sådana som är rakare i våden och sådana som har en mer böjd konstruktion.
Det fanns innan ett gratismönster på nätet från Hotpatterns som man kunde ladda ner.
Kolla vidden över höften när du bestämmer dig för storlek
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-10, 13:54   #3
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
http://www.pages01.net/fabriccom/hpb...-Bossa%20Skirt
och där har du länken!
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-11, 00:55   #4
duetten duetten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3
Tack för svar! Mönstret är perfekt, precis vad jag letat efter! Du har nog rätt ang tyg, jag får fundera ut nåt annat att använda linnet till.
Jag tänkte att om man gjorde kjolen lite vidare över magen skulle den (magen) inte synas så mycket, men jag tänker kanske fel där...
Jag känner att det finns mycket man kan göra med en vådkjol, tygval, bredd på våder, form på våder, färger mm. Här kan man nog experimentera en hel del om man hinner och orkar!
duetten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-11, 01:04   #5
Canada Canada är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 60
MacPhee har ett jättekul mönster på en vådkjol, man klipper spiraler liksom. Tyget bör vara mjukt, jag gjorde min i viscose/ linne. Titta på http://www.macpheeworkshop.com/ och sen skirts, det är Salsa Skirt 370 jag menar.
Monica
Canada är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-11, 08:52   #6
duetten duetten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3
Oj, det var är ett spännande mönster! Beställde du det direkt från MacPhee? Ligger det i Kanada och tillkommer i så fall tull på det man köper?
Stämmer tygåtgången, jag tycker att 2m låter lite?
duetten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-12, 05:49   #7
Canada Canada är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 60
Jag bor i Kanada och vet så lite om tull och moms i Sverige. Men två meter tyg räcker. Varje 'våd' tar ca 65x60cm eftersom det klipps i en spiral, så på 2m 150bredd får man ut 6 våder. Kontaka mig gärna på min email om du får problem.
Canada är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-12, 07:51   #8
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Onion har ett mönster som ser ungefär likadant ut, har sytt den själv i nåt ylletyg men har sett den uppsydd i ett långrandigt tyg vilket var häftigt! Så jag letar efter den perfekta randen...
3019 är numret
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons