Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-18, 12:42   #1
Lingling Lingling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 171
raksöm och sicksack och så knapphål

Var inne och läste på en annonsör här på sysidan om besvärliga teknofoba kunder, som vill ha en enkel maskin som "syr raksöm och sicksack" och inget annat.
Kände mig lite träffad. När jag önskade mig min maskin ville jag inte ha en massa sömmar jag inte använder, jag ville ha en robust maskin och jag ville ha raksöm och sicksack och så en bra knapphålsautomatik (ngt som tydligen inte fungerar så bra på många maskiner) och jag ville ha en bernina, som jag är van. I syslöjden på en skola hade vi huskvarna och de kom jag aldrig överens med.
Maskinen jag fick känns en aning plastig jämfört med mammas gamla köpt 1968, men den är OK.
Är jag då teknofob? Nej, men jag har en känsla av att en del saker är smäck, en massa tjusiga sömmar som styrs elektroniskt ja, men tyvärr inte strålande kvalitet på själva mekaniken, att raksömmen inte alltid är rak osv. Ska man ha riktigt fina sömmar skulle man väl ha en maskin för varje sorts söm, som bara kunde göra sån söm, så att det knappt kunde bli fel, allt hårdkodat i maskinens mekaniska delar. Inte så praktiskt. Men frågan är hur mkt vi är beredda att betala för en del finesser vi sällan eller aldrig använder, när själva basgrejerna inte fungerar?
Nu tittar jag en del på maskiner med fina kviltfinesser och alfabet eller broderifunktioner, overlockmaskiner och tycker det vore kul att kunna skapa mönster i datorn och köra över dem i maskinen, så nej, jag tror inte jag är teknofob, men jag har inga problem med att trä maskinen och jag vet inte om jag behöver 100-500 dekorsömmar heller, jag är ute efter att bastekniken fungerar. Det där rent mekaniska.
Hur är det med er andra; är ni "teknofober"?
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-24, 09:54   #2
maria_e maria_e är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 3
Angry

Jag är absolut ingen teknofob men håller helt med dig.

När jag nyligen tittade på att köpa en ny maskin så sa de flesta säljare att oavsett pris på maskinen så var det samma motor etc i grunden. Oavsett pris blir sömmarna alltså likadana.

Tittar man på datoriserade maskiner så är sömmarna (förmodar jag) styrda helt mjukvarumässigt, dvs nålen kan sy lite hur som helst bara det inte är för brett eller långt, om programmet (operativsystemet i symaskinen alltså) bara talar om hur. Att skapa nya söm-mönster till programmet är säkert gjort på 5 sekunder. Men det kluriga kommer nu: sen säljer de en basmaskin med 10 sömmar men nån annan detalj saknas. Då säljer de en lite dyrare maskin med den detaljen också, samt 10 extra sömmar (á 5 sekunders arbete). Sen kommer nästa maskin med ytterligare 10 sömmar osv. Suck.

Det är för lite konkurrens och vi som köpare är inte organiserade för att ställa krav. Jämför med bil- eller datormarknaden.
maria_e är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons