Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-01-16, 13:32   #1
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 67
Question Fästa trådar på täcksöm

Jag har precis blivit ägare till en Pfaff coverlock 3.0. Har precis sytt ett par små tights till väninnans 1,5-åring och nya gardiner till köket när nu julen ändå skulle ut.

Än så länge har jag bara testat 4-trådig overlock och bred täcksöm men det funkar fint. Fast angående täcksömmen så står det i manualen att man ska knyta början och slutet på trådarna för att fästa. Tycker det känns lite krångligt att få till det hela o hitta rätt tåt att dra i etc för att börja sy och avsluta.

Början antar jag att man helt enkelt ser till att de tre trådarna är separerade för att börja sy i en ringning/ärmslut/benslut etc. Hur gör man för att avsluta det rätt. Jag fattar det på manualen som att när man lyfter pressarfoten och har nålana i övre läge, att man då skulle kunna dra ut tyget så att man får sina trådar i önskad "knytlängd". Har inte lyckats hitta nåt sånt läge där tråden vill hänga med ut fritt utan har varit tvungen att dra tyget åt sidan och sen sy lite i luften så att säga. Detta resulterar ju in nån form av trådkedja som kan krängla om man inte är asförsiktig när man ska försöka dela trådarna för att knyta dem.

Hur gör man? Hur borde man göra eller vad är det jag har missat. Vill helst inte sy ärmslut o annat innan ärmoch sidsöm...fö går det ju ändå inte göra så på en ringning.

Tips mottages tacksamt! =)

Hälsningar // Nina
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-16, 16:45   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Sy en svans och stick in den i sömmen.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-16, 17:03   #3
solingnes solingnes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 100
http://www.youtube.com/watch?v=JYwHxcrdL04

Kolla om den länken funkar....i så fall tror jag att den löser ditt problem....hoppas det..

/ solingnes
solingnes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-16, 18:41   #4
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 67
Delfintua, det funkar ju så länge man bara syr längst ut i kanten på nåt men blir inte så snyggt om man är mitt på ett tyg eller typ i en urringning. Gör ju så med overlocksömmarna annars.

Solignes, det var precis vad jag behövde, testade genast på min maskin med och det funkade fin-fint! Tack! Vilken lycka, för jag vill helst sy runt på ärm o benslut även på små barnkläder (de som går) inte sy fållen först o ärmsmömmen efter. =)
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-16, 20:42   #5
solingnes solingnes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 100
Gott att kunna hjälpa till.....
solingnes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-16, 22:19   #6
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
CaNinEn skrev: Visa inlägg
Delfintua, det funkar ju så länge man bara syr längst ut i kanten på nåt men blir inte så snyggt om man är mitt på ett tyg eller typ i en urringning. Gör ju så med overlocksömmarna annars.

Solignes, det var precis vad jag behövde, testade genast på min maskin med och det funkade fin-fint! Tack! Vilken lycka, för jag vill helst sy runt på ärm o benslut även på små barnkläder (de som går) inte sy fållen först o ärmsmömmen efter. =)
Aj fasen tänkte inte så långt
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-17, 06:47   #7
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 67
Hihi blir så ibland =)
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons