Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-06-19, 08:45   #1
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Om man inte får någon uppskattning för det man gör...

Känner ni att det ni syr/stickar/broderar och ger bort uppskattas?

Jag känner tyvärr inte så alla gånger. Men trots att ingen störra glädje visas (får oftast inte ens ett tack), så används grejerna jag har gett flititgt...?!?!
De kläderna ser jag hänger ute på tvättlinan, lektäcket ligger på golvet belamrat med leksaker, m.m.

Ska jag sluta ge grejer till dem eller?
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 08:52   #2
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Oj vilken svår fråga att svara på. Jag skulle inte fortsätta ge till någon som jag aldrig fick ett tack ifrån även om jag säg att det jag gjort användes. Ett tack är det väl minst värt när man lagt ner tid och energi på att skapa något som bara är gjort för just dem? Att inte tacka och visa uppskattning är dåligt tycker jag och jag tror att om man fortsätter att ge så uppmuntrar man deras usla beteende.

Alternativt så skulle jag fråga om de inte gillade de de fick om jag inte fick ett tack eller att de visade att de gillade det när de fick det jag tillverkat.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 09:35   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Otack är världens lön!

Rent spontant känner jag att du ska sluta ge dem saker som inte uppskattas. Men det finns ju flera aspekter på givande. En frågeställning blir ju då, varför ger du? Har dom bett om det?

Möjlig orsak till att du inte får ens ett Tack kan ju vara bristande uppfostran. I det läget skulle jag personligen påpeka det och be om ett Tack iaf. Skäms dom inte då så har dom ingen moral och då är läget så att jag personligen skulle sluta ge bort mina kreationer.

Några fundeleringar från mig

Det viktigaste är nog ändå att Du är nöjd med det du gör.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 09:57   #4
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Varför jag ger... Jadu... Bra fråga.
Tror att det är för att det är så kul att sy barnkläder och vi har inga andra ungar i släkten.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 09:59   #5
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Intressant och knivig fråga, jag funderade faktiskt själv på en liknande i går.
Jag har nog aldrig råkat ut för att inte få något tack överhuvudtaget. Men ibland får jag ett jättetack av en till synes glad mottagare, men ser aldrig grejen användas (fast jag träffar personen ofta, har aldrig sett grejerna användas). Till slut blir jag sur, fast säger inget. För när jag syr något så ser jag ju framför mig hur saken kommer att användas, det är en stor drivkraft för mig.

Att jag inte säger nåt till den/de "otacksamma" eller frågar om mina saker inte duger (som jag egentligen har god lust att göra eftersom jag blir sur) tror jag beror på att min mormor gjorde så med mig när jag var tonåring. Jag fick saker av henne, både sånt hon stickat själv och annat som var helt fel för nån i min ålder och en gång hittade jag henne rotandes i mitt rum och hon hittade en massa undanstoppade saker jag fått. Hon sa att jag aldrig mer skulle få nåt av henne p.g.a. att jag inte var tacksam. Lika bra, jag ville ju ändå inte ha nåt mer.

MEN jag är livrädd för att att likna henne om jag ställer någon mot väggen, även om det kanske inte skulle vara lika brutalt. För jag kan ju inte tvinga någon att använda det jag gjort. Så jag väljer att undvika dramat och bara sluta ge.

Och skulle någon inte ens säga tack från början skulle jag också sluta ge. Att sy något till någon skall vara lika roligt för mig som det är för mottagaren och är det inte det så finns ingen naturlag som säger att jag bara måste ge och ge.

PS: Det finns andra anledningar också till varför jag inte vill likna min mormor, i det här läget hade hon ju rätt egentligen (fast det där med rotandet förlät jag henne aldrig) DS

Senast redigerad av Avslut0801 den 2007-06-19 klockan 10:02.
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 10:01   #6
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Om det är för din egen glädjes skull så ska du fortsätta ge. Men kräv respekt tillbaka tycker jag. Din glädje i att ge bort skapade barnkläder kan annars få sig en törn och det vore trist.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 10:06   #7
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Citat:
Delfintua skrev:
Om det är för din egen glädjes skull så ska du fortsätta ge. Men kräv respekt tillbaka tycker jag. Din glädje i att ge bort skapade barnkläder kan annars få sig en törn och det vore trist.
Det är det som redan har hänt. Förut, när jag fick min overlock, började jag genast kolla på mönster på barnkläder, köpa fina trikåtyger på syfestivaler, m.m.
Jag planerade kjolar, klänningar, mjukisbyxor och en massa annat, men efter att ha gett första kassen med saker (varsinn virkad poncho till flickorna, mjukisbyxor, hängelbyxor, m.m.) utan att ens få ett tack, kändes det som att... vad håller jag på med?
Nu syr jag i princip aldrig barnkläder mer. Trots att jag tyckte att det var roligt. Men sy och sen bara lägga upp på vinden i väntan på ev. egna barn känns inte helt rätt.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 10:15   #8
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
"Nu syr jag i princip aldrig barnkläder mer. Trots att jag tyckte att det var roligt. Men sy och sen bara lägga upp på vinden i väntan på ev. egna barn känns inte helt rätt."

Varför inte fortsätta sy och skänka till organisationer som behöver? och uppskattar.
Glädjen i att sy barnkläder kanske stannar kvar i väntan på egna små telningar att sy till.

Men det är som sagt en knivig fråga du ställer och den har som sagt många sidor.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 10:23   #9
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Jag har sytt till Frälsis, de fick 16 babypaket (se mitt album).

Det skumma är att alla andra i släkten som ser det jag ger bort, är jätteimponerade av vad jag har gjort till småtjejerna.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 10:30   #10
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Ser dom andra ditt imponerande arbete så är den du ger till ovanligt korkad och otacksam.

Spar du din energi till de egna telningarna ska komma.

Allt gott
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 10:32   #11
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Glömde, att om du inget får tillbaka så är du omgiven av energitjyvar och det är inte bra.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 10:54   #12
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jennifer du har sytt och virkat otroligt fina barnkläder. Om jag vore dig så skulle jag testa att sälja på tradera eller liknande Och som Tua säger slippa engergitjyvar.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 11:17   #13
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
Jag har gjort en rensning

bland mina så kallade vänner.
de som bara tog o tog...

Det var så hårt o bittert men nu efter ett par veckor känner jag hur mycket energi o tid jag fått till annat.

det du knepat med kärlek skall förtjäna kärlek o tack i lön, annars har du sålt det för billigt!!

Jag är övertygad om att det du gör finns det andra som skiner av lycka över att emottaga...

om du suttit i timmar o de kan inte offra ett ord ur hjärtat, näää du.

Det gör ont det blir tyst man blir ledsen men i långa loppet inser man vad vänskap är
personligen har jag fyllt på förådet av äkta vänskap o mysko nog finns många av mina nya äkta vänner här på denna sida

kram på dej , loa att ställa dig framför spegeln o tyck om dej själv och kräv att bli uppskattad.

Troll
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 11:23   #14
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Hejsan!
Jag känner till viss del igen situationen du skriver om. Jag frågade rakt ut till den som fått en hel del saker om det kom till användning för jag hade aldrig sett plaggen användas. Häpen fick jag reda på att det var favoriterna! Hade legat i tvätten när jag var där..
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 11:43   #15
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Nu har jag lagt ut två klänningar på Tradera.
Kändes bra, faktiskt.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons