Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-06-19, 14:36   #16
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
hejsan!

Usch vilken jobbig situation! Kan förstå att det känns j*vligt när man syr och grejar, dels för sin egen skull men också för mottagaren, och ser framför sig hur glada dom ska bli av gåvan och sen inte ens får ett tack! För man har ju verkligen satt ner mycket tid och eftertanke när man gör något personligt till någon...

Men å andra sidan minns man ju själv när man kanske fått en oönskad gåva som man inte riktigt tyckt om... det är nästan lika knepigt det (säger ju inte att det du gjort inte skulle vara fint! Men alla är ju olika och tyvärr så uppskattas ju inte alltid ens omtanke.. ) Men man säger ju nog tack ändå!

Kanske det skulle vara en bra idé att, precis som någon föreslog, lite försiktigt fråga efter om dom tyckte om det du gjort sist och om dom verkligen vill ha nåt mer. Dom kanske bara glömt att tacka, vem vet?
Du kan ju t.ex. säga "Jo förresten, vad tyckte ni om grejorna jag sydde till er sist? Är lite sysugen nu igen så jag undrar om det är nåt som ni kanske skulle behöva?"
Är det verkligen då så att dina gåvor inte uppskattas, så ger du ju mottagaren en chans att artigt avböja då, och så vet du att du kan sätta ner din energi på något annat istället...

Om du inte vill sy ågot åt dessa människor mer, så kan du kanske höra dig för om församlingen vill ta emot barnkläder?
Hör inte själv till kyrkan så jag vet ju inte riktigt vad för slags verksamhet de har... Men det kan ju hända att dom vet av någon "behövande" familj som skulle bli jätteglad över dina barnkläder, så känns det också lite mer som en personlig gåva än att sy till frälsis.
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 15:06   #17
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Mina tankar har också gått till att de helt enkelt inte gillar grejerna, men både jag, min sambo och mina föräldrar har ju sett ungarna i kläderna jag har gett, Gardinerna jag sydde sitter i köket, lektäcket ligger alltid på golvet med grejer på. Så uppenbarligen använder de ju allt.
Det är det som är så konstigt.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 16:57   #18
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Hmmm... knepigt.

Om jag vore du så skulle jag ge nästa uppsättning kläder direkt till barnen, gärna i föräldrarnas åsyn.

Kanske barnen är såpass artiga att dom förstår att säga tack Då kanske föräldrarna lär sig nåt
Och om barnen inte tackar så kan du ju alltid vara tantig och säga "Vad säger man...?" så får du pika föräldrarna lite på samma gång
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 21:04   #19
Trulsan Trulsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 191
Men du ser ju att kläderna används. Är inte de på ett sätt bättre än ett tack kan jag tycka. Än ett tack och du aldrig ser att sakerna används. Iofs så bör man ju tacka om man får nåt och tycker du att dom bör tacka så får du väl ta upp de med dom. Jag säger så här lite pga att jag själv tycker att det är svårt att tacka även om jag blir jätteglad om nån gör nåt för mig. Samtidigt är jag inte jättenoga med att nån ska tacka mig om jag har gjort nåt. Trulsan
Trulsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 21:49   #20
Smula Smula är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 29
Uppfostran och tack

..Det kan vara så himla olika hur man är uppfostrad att tacka.

I japan tackar man alltid otroligt mycket och skickar gåvor som tack.. ofta skickar man då tillbaka något som tack för tacket, och så vidare.

Jag bor mycket i skottland, och i höstas gjorde jag plommonmarmelad och delade ut till de närmaste grannarna, så som jag alltid gjort hemma.
..De blev mer eller mindre chockade, och jag fick tillbaka samtliga burkar urdiskade med tackkort.. en granne kom med blommor... vilket aldrig har hänt här hemma i Sverige.

Hur man tackar är så olika och kulturellt betingat dessutom, jag är uppfostrad att tacka.. och tackar så mycket att folk tror att jag är sarkastisk när jag bara visar min entusiasm och uppskattning!

..Kanske de har svårt att tacka? Vissa familjer jag träffat känner skam om man ger dem något fint man gjort själv, eftersom de inte kan ge tillbaka något like fint och genomtänkt...



Knepigt det där..
men alla förtjänar att känna sig uppskattade!
Smula är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 22:02   #21
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Citat:
Fiffi_S skrev:
Hmmm... knepigt.

Om jag vore du så skulle jag ge nästa uppsättning kläder direkt till barnen, gärna i föräldrarnas åsyn.

Kanske barnen är såpass artiga att dom förstår att säga tack Då kanske föräldrarna lär sig nåt
Och om barnen inte tackar så kan du ju alltid vara tantig och säga "Vad säger man...?" så får du pika föräldrarna lite på samma gång
Att få en precis ettårig tös att säga tack vore nog svårt
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 22:25   #22
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Jag tycker inte att man kan kräva tack av någon alls egentligen, det må då vara dålig uppfostran eller vad som helst, men det är ju inte min sak att rätta till det hos andra.

Jag kan däremot hålla med om att ett tack kan vara fint att få, men kommer inget så får man bara hålla till godo ändå tycker jag. Vi är alla olika även på det området.

Jag har en del vänner som i princip aldrig tackar för något, och även vänner som tackar för minsta lilla. Dom är ändå allihopa mina vänner, trots allt. Att dessa "otacksamma" ändå använder det dom får är tack nog för mig och visar att dom egentligen inte alls är otacksamma egentligen, bara möjligen "ouppfostrade", vilket jag själv bara tycker är lite roligt att se.

Jag ger inte bort saker för att få tack utan för att jag tycker om att ge helt enkelt. Oavsett om jag får tack eller inte så kommer jag att fortsätta att ge bara för den stora glädjen det innebär för mig själv och för dom som får mina saker.

Alla är vi olika som sagt, och ingen är perfekt som tur är, för då vore det ganska tråkigt.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 22:30   #23
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Även om man inte säger just "tack" så kanman åtminstånde visa tacksamhet, vara glad och säga något berömmande om det man har fått.

Om jag lämnar en kasse barnkläder till dina barn på din altan när du inte är hemma, så väntar jag mig iaf ett telefonsamtal/sms/mail om att du har sett kassen när du kom hem.

Mer tack än så behövs inte.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 22:35   #24
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Citat:
JenniferS skrev:
Även om man inte säger just "tack" så kanman åtminstånde visa tacksamhet, vara glad och säga något berömmande om det man har fått.

Om jag lämnar en kasse barnkläder till dina barn på din altan när du inte är hemma, så väntar jag mig iaf ett telefonsamtal/sms/mail om att du har sett kassen när du kom hem.

Mer tack än så behövs inte.
Okej, jag skulle nog ta kontakt med dig då och visa min tacksamhet, men många klarar inte att tacka helt enkelt. Dålig uppfostran kanske, men vad spelar det för roll egentligen. Det roliga är ju att ge tycker jag. Om man inte har några förväntningar så behöver man aldrig bli besviken heller...
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-20, 01:39   #25
LindaLu LindaLu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 29
Jag är alltid så ivrig när jag ger bort något, tycker det är sååå roligt!
Och då kan jag inte låta bli att fråga
"Vad tycker du? - jag har gjort den själv"

Då får jag respons direkt.

Hade jag lämnat en kasse kläder på någons bro, skulle jag själv ringt dagen efter o frågat om
de fått grejerna. För jag hade varit så nyfiken på vad de tyckte om dem och frågat!

Sen, säger någon tack tio gånger och sedan lägger undan presenten i garderoben så skulle iaf jag uppskatta mer att inte få ett tack, men att se grejerna användas flitigt istället.

Men det är jag det...

Och är det inte ofta så - för fler än mig hoppas jag... - att ringer man inte och tackar på en gång så flyger dagarna fort iväg och sen har det plötsligt gått veckor o månader...(?)

kram linda
LindaLu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-20, 05:55   #26
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Re: Uppfostran och tack

Citat:
Mistel skrev:
..Kanske de har svårt att tacka? Vissa familjer jag träffat känner skam om man ger dem något fint man gjort själv, eftersom de inte kan ge tillbaka något like fint och genomtänkt...
Det där känner jag igen Just att de inte kan ge tillbaka något "lika fint" gör att det blir nästan lite pinsamt. Min bror och hans fru säger nästan ingenting när de får saker och jag tror just att det beror på det ovan. Jag får på omvägar höra vad de tycker (via mamma ). Numera är det tack nog att de används, men förut blev jag lite illa berörd. Jag funderade i samma banor som du och tänkte jag struntar i att sy till dem, men sen fortsatte jag för att JAG tycker det är kul att sy och har sedan dess fattat att det faktisk verkligen uppskattar det även om det inte alltid märks i ord.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-20, 06:14   #27
avsl080610 avsl080610 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 32
Får man något säger man tack! Det kan inte bli mycket simplare än så, tvååringar klarar av det.

Jag stickar/syr mycket till vänner och släkt oftast frågar jag först om det är något särskillt som dom vill ha då vet jag att jag inte lägger ner en massa tid och pengar i onödan på någonting som inte kommer att användas. Men jag skulle heller aldrig ge bort någonting till någon som inte är tacksam och glad över det dom får.
Vill jag ge bort någonting bara för att det är roligt att ge gör jag det lika gärna till Röda Korset eller liknande. Jag förväntar mig faktiskt att människor som man känner ska ha så mycket vett i skallen att de förstår att man tackar när man får något. Som vuxen kan man inte skylla på dålig uppfostran, när man kommit upp i en viss ålder vet man själv vad som är rätt och fel!
avsl080610 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-20, 09:59   #28
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Att inte tacka kan ju också bero på att man helt enkelt inte tycker så mycket om det man fått. Jag som har gjort det kan ju tycka att det är fint på alla sätt och vis, men mottagaren har kanske en helt annan smak än jag har. Fel färger och fel modell eller vad som helst, det som en tycker är fint är sällan lika för alla andra. Att tacka då är lite falskt tycker jag, då är det ärligare att tala om att detta inte riktigt passar mig och min smak, men många vill inte säga det heller av risk för att givaren blir ledsen eller arg. Följden kan bli att inget alls blir sagt.

Det finns en lite annan aspekt på detta också, om man starkt förväntar sig tack och uppskattning så resulterar det ofta i att man inte får det, på grund av att mottagaren känner det kravet på sig. Jag har märkt att ju mindre förväntningar jag har på sådant desto mer tack får jag. En paradox!
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-20, 10:22   #29
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Jag kan tycka att i.o.m. att prylarna används är uppskattning nog. Hellre det än ett tack och visad "falsk" glädje och att sedan inte sakerna används.

Ibland har ju folk svårt att släppa på spärren och tacka lagom mycket för saker dom får.

Vet inte om det beror på uppfostran eller hur man hanterat sådant från barndomen. Visst kan man tycka att man lär sig från barnsben att tacka. Men att sedan få i känslan i det kan vara svårt.
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons