Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-08-10, 20:03   #1
Ros Ros är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 5
Söker fakta om Singer trampsymaskin?

Hej!

Jag köpte en Singer trampsymaskin för ett tag sedan och jag längtar så efter att sätta igång och sy på den. Men den "kärvade" ihop efter att par stygn bara.
Antagligen behöver den nog rengöras och remmen tror jag också behöver sträckas. Finns det folk som kan med såna här gamla symaskiner idag? Eller är det en kunskap som har "fallit i glömska"?
Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig med min symaskin. Så jag försöker här på denna sidan, för att finna någon med den kunskapen.

Jag söker med ljus och lykta och hoppas på svar...........

Tack på förhand om någon har kunskaper att delge mig om detta!
Ros är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-10, 22:42   #2
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Här finns det mycket info om gamla symaskiner:
http://www.ismacs.net/home.html
För Singer finns till och med listor över vilka maskiner som blev producerade när och var. Fascinerande
/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-11, 14:41   #3
Anli Anli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 51
Här har du en till med en trampsymaskin! ...faktum är att jag har två...de är väldigt billiga här uppe

Jag älskar att sy på dem, särskilt i grövre material som tex skinn o läder.

Men just nu kan jag inte sy på någon av dem, för remmarna blev utnötta och gick av...
Vet inte var man får tag i nya remmar heller...de måste ju sättas ihop på så sätt att de inte fastnar när de går runt...och vara exakt rätt längd på dem oxå...
Anli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-11, 15:22   #4
Ros Ros är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 5
Smile Tackar....................

Hej!

Tack så mycket för tipset, jag tittade in på den sidan som hastigast, men ska senare gå in där och titta lite mer.
Jag är inte jätteduktig på engelska, men det ska nog gå att "klura" ut. Jag blev jätteglad för tipset!
Ser du någon mer sida, som kanske är på svenska så får du gärna tipsa om det också.

Jag önskar dig en trevlig dag!

/ Ros
Ros är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-11, 15:31   #5
Ros Ros är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 5
Smile Jag kommer med hjälpen......

Hej!

Vad trevligt att det var någon mer som har trampsymaskin.
Jag har två stycken trampsymaskiner NU också, jag har blivit så fascinerad av dem på något sätt.
När de bar in den sista så gick remmen av på den - men jag har funnit ett ställe där du kan få tag i remmar.

Jag ringde och pratade med dem och skickade dit den gamla. De mätte efter den och skickade mig sedan en ny. Det kostade 61 kr. Men jag har ännu inte satt dit den, ska göra det nästa helg för jag har den inte här hos mig nu.

Här är adress och telefonnummer.

Lyksele slöjd och skinn AB
Box 155
921 23 Lyksele

Tel: 0950-10916

info@slojd-skinn.se

Det är nog bra att du ringer och pratar med dem först.
Hoppas att det går bra för dig!

Ha det gott!

/ Ros
Ros är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-11, 18:13   #6
Anli Anli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 51
Toppen!

Då ska jag fixa det när jag får tid över.

Fick du bara remmen, eller fick du nån "anordning" att sätta ihop den med?
Anli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-11, 19:30   #7
Ros Ros är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 5
Ihopsatt och klar........

Ja, det var nämligen lite disskusioner om det. Jag har fått den hemskickad ihopsatt och klar med en märla. Men vad jag kan förstå, så går det inte att få in remmen i symaskinen NÄR den är ihopsatt. Det finns liksom inget hål att trä in den i från symaskinen sett. Och jag förklarade det på telefonen för honom, men han trodde inte på mig riktigt. Men jag kan inte inte hitta någon lösning på det. men han sa till mig att det går att ta upp märlan isåfall och sedan trä i den och sedan "knipsa" ihop den.
Vill du titta hur det är på din symaskin och berätta för mig.
På min är det två "separata" hål i skivan där remmen går igenom. Inget öppet håll ut till själva stora symaskinshålet där symaskinen går ner i bordet.

Ha det gott!

/ Ros
Ros är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-11, 20:00   #8
Anli Anli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 51
Jodå...det stämmer att remmen måste vara "öppen". Det är två hål i min skiva också.

Då har man ju två alternativ:

1. Öppna remmen och försöka sätta ihop den igen (vilket jag misslyckades med, eftersom remmen var gammal och sliten)

2. Såga upp skivan mellan hålen på något sätt...
Men då måste man sätta tillbaka biten man sågat ur sedan antar jag...och synd att såga i det vackra bordet!

Men om remmen är ny och smidig, så går det nog att pilla upp märlan utan att remmen går av.

Men var jätteförsiktig! Min rem gick av, och gick ju inte att använda sedan, för den blev för kort.
Anli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-11, 20:46   #9
Ros Ros är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 5
Skillnad......

Ja, man måste nog vara väldigt försiktig. Men jag märkte ganska stor skillnad på den nya och gamla remmen. Den gamla remmen var väldigt spröd på min maskin också. Men den "nya" var på ett helt annat sätt - mycket "fastare".
Så jag säger "lycka till", men var i alla fall försiktig.
Jag vill nog inte såga i min skiva, så jag försöker nog att "pilla" dit den ändå!

Ha det gott!

/ Ros
Ros är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons