Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-04-20, 16:42   #1
Ann-Sofie Ann-Sofie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 104
Unhappy Hjälp med 4D programmet!?

För ett tag sedan köpte jag ett 4D program till min symaskin....

Det är jättekul och mycket lättare än 3D.
MEN.... jag har inte kunnat klura ut hur man stygnsätter tex....
Symaskinsaffäre där jag köpt det har inte sålt tillräkligt med program så at det kan bli en kurs för oss...

Är det ingen här i södra delarna av Skåne som vet hur man ska göra och kanske kan hjälpa mig?
Vi skulle kunna träffas och gå igenom programmet...
Det är kanske fler som sitter i samma sits som mig.
Det är ju tråkigt att ha betalat en massa pengar på nåt som man inte kan utnyttja fullt ut!

Hoppas på att det finns nån som är betydligt smartare än mig!

Ha det gott i solskenet....
Ann-Sofie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-20, 17:18   #2
virkvarns virkvarns är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 267
Hej Ann- sofie

Jag har kommit en bit på väg,men har mycket kvar att lära.Jag bor i Småland,men vi kan mejla istället.

Hör av dej.
virkvarns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-20, 17:30   #3
broderiks broderiks är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 154
Ja jag kan oxå hjälpa till om ni behöver någon hjälp
broderiks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-20, 18:21   #4
Ann-Sofie Ann-Sofie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 104
Ja, vad kul att det är nån som vill hjälpa mig!

Nu ska det stygnsättas med mera...

Jag hör av mig till er på mail!
Ann-Sofie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-24, 13:12   #5
JLaine JLaine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 23
Me too!!!

Jag har knappt använt 4D för att jag blev frustrerad.

Jag bor i södra skåne (t-borgs kommun) o träffas gärna för utbyte. Har även fått ett nr till en som är duktig på detta o håller kurser, men inte hunnit ta tag i det än...
JLaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-24, 14:32   #6
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Jag är gärna också med för att stygnsätta verkar vara ett sjå. Har försökt men gör jag fel så raderas allt när jag klicka undo.
Har fått!? ett husqvarna prg men hur vet man om det är 3D eller 4D.
Hur är Embird mot husqvarnas prg??
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-25, 00:14   #7
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Citat:
stenbeckan skrev:
hur vet man om det är 3D eller 4D.
Hur är Embird mot husqvarnas prg??
Står inte det i den blå listen längst upp och i ikonen som du startar programmet med?

Frågar du mig så vinner Embird med hästlängder, fast det är mer manuellt än HQ.

Jag har en gratislektion för HQ (applikation), det är för den gamla versionen men mycket är det samma. Verktygen ser annorlunda ut i 4D så du får ha lite fantasi. Jag har även gratislektioner för grunderna i Embird. Du vet väl att du kan testa Embird i 30 dagar? Installera Embird och ladda ner mina lektioner och pröva båda programmen. Det är det bästa sättet att ta reda på vilket program som passar dig.
http://www.ateljekreativ.se/page.asp...umLanguageID=2

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-25, 06:18   #8
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Monica.
Har laddat hem dina lektioner o ska testa nu idag.
När jag öppnar Husqvarna så står det varken 3D eller 4D. Men inne i tex customizing står det version 6,2C i Digitizing 6,1
Har fått låna ett Embird 2003 för att testa så jag har mer än en månad på mig o prova.
Jag var inne på http://www.sysidan.se/forum/showthre...tygns%E4ttning o försäkte förstå då jag har en liknande logga som ska stygnsättas men det blev bara pannkaka.

Tack monica för tipsen du delar med dig.

/Lena
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-25, 09:57   #9
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Lena , då verkar det som du har samma version som jag. Det heter VipDigitizing, VipCustomizing, kanske du har VipStitchEditor också.

Det kanske är dags att göra en lektion som visar hur man arbetar med verktyggen i HQ. Det fungerar ju samma även om nyare versioner har lite mer finesser. Skall se vad jag kan få ihop.

Säg till ägaren av Embird att det kostar under 200 kr ($30) att uppgradera till nyaste versionen.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-25, 12:34   #10
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Monica Tack för att du tar dig tid.
Dom prg jag har är: VIP Color PictureStitch,
VIP Configure, VIP Conversion, VIP Customizing, VIP Design Splitter, VIP Digitizing, VIP ReSize Plus och VIP Stitch Editor.
Jag laddade ner ak-lekt-0028 från din sida o ska försöka mig på att klara ut detta med att stygnsätta lite.
Kan du kanske eskriva kort vad man kan göra i dom olika prg? Vore tacksam då vet man i alla fall i vilket prg man ska vara.


TACK Lena
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-28, 00:58   #11
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Här är en mycket kort genomgång:

VIP Color PictureStitch och VIP ReSize Plus har jag tyvärr inte. PictureStitch gör du brodyrer av fotografier i. ReSizer använder du för att ändra storlek på nedladdad brodyrer, alltså de du inte själv har skapat. Jag har för mig att man även kan ändra mönster i fyllningarna.

VIP Configure använder du för att ställa in datorn för din skärm, så att brodyren verkligen visar 1:1 storlek när du ser på den i 3D. Du väljer vilket trådmärke du vill ha som förstaval, vilken färg på bakgrunden i 3D, vilket format du använder till maskinen och vilken port din maskin är kopplad till om du har en gammal Pfaff eller en kommersiell maskin. (För D1 finns VipManager som skapar disketten.)

VIP Conversion har du till att konvertera från olika format till .vip. Eftersom det är ett gammalt program kan det inte läsa nyare format som vp3. Så du bör välja .sew, pes eller .hus när du laddar ner om det inte finns .vip så klart. Men eftersom det går bra att lägga alla format, som programmet kan läsa, direkt på disketten eller ladda med send från Customizer till maskin har jag aldrig använt detta program.

VIP Customizing är grunden i det hela. Här tar du in brodyren/erna. Testar olika färger så man slipper testa med tråd. Du kan lägga till text och/eller olika former. Under arbetets gång har du din brodyr öppen här för att kunna se rätt färger då det kan bli konstiga färger i maskinen.

VIP Design Splitter är till för att automatiskt dela på brodyrer som är för stora för maskinens ram. HQ har en ram som heter PlusHoop 170 mm x 100mm och Pfaffen har en som heter Creative Big Hoop och är 225mm x 90 mm. Så länge brodyren håller sig inom dessa mått kan man splitta för att kunna sy med dessa maskiner.

VIP Digitizing är programmet du skapar dina egna brodyrer i med eller utan bild som underlag. Se alltid till att spara i .can såväl som i maskinens format. Du spara i .can under Save. För att få stygnfil väljer du 3D och där Save.

VIP Stitch Editor används i första hand till att redigera i andras brodyrer. Du kan flytta enskilda stygn, ändra storlek på del av brodyr, ändra fyllning, flytta om i ordningen mm.

Jag skall försöka skriva lite grundläggande om Customizer, Digitizer och StitchEditor i första hand.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-28, 01:07   #12
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Tack Monica.
Så det är i VIP Digitizing jag ska stygnsätta egna bilder?
Har ju en logga med sonens judo klubb som dom bett om att få tygmärken av så dom kan sälja till förmån för klubben.
HAr varit inne o försökt men det blir mest fel.
Det funkar lite men sen helt plötsligt så sätter han blå stygn över allting.
Om man har text i en logga! Ska man kanske lägga till det som text istället för att använda loggans text o försöka stygnsätta den??
Där är bara 3 färger i loggan så det ska ju inte vara så svårt tycker jag.
TACK för din hjälp.
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-28, 01:22   #13
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Lena, lite svårt när man inte ser själv vad som händer. Vad jag tänker på när du skriver "så sätter han blå stygn över allting" så tänker jag på alla de gånger jag glömt att ha hoppstygn mellan objekten.

När du gjort ett objekt klart, tex satin eller fyllning, så måste du välja hoppstygn en ikon med en båge i längst upp. Klicka på den och klicka där du tänker börja med nästa objekt.

Om du inte gör så kommer efterföljande objekt alltid att börja där föregående slutar.

Du kan även välja raksöm eller enstaka stygn för att "vandra" till början av nästa objekt.

Om det inte verkar vara detta, kan du då ta en bild av skärmen när det är blå stygn över allting.

Text kan du antingen gör på samma gång som du gör den övriga brodyren. Är det ett teckensnitt som väl överensstämmer med något som finns under fliken Letter i Customizer så kan du, efter att du skapa övriga delar, lägga till texten här.

En brodyr med 3 färger kan vara mycket mer avancerad än en med många färger. Det beror på bilden inte antalet färger. Jag har gjort en dykarklocka som var i två färger den tog en bra stund att få till.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-28, 01:30   #14
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Ska testa imorgon (idag)
Hoppstygn har jag inte gjort överhuvudtaget... Där ser man. Jag har fyllt ruta efter ruta med den färgen det skulle vara.
JAg har lagt konturerna o sen fyllt på med färgen.
Natti natt

Tack förresten för hjälpen
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-29, 17:46   #15
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Så här långt har jag kommit. Men sen vill det sig inte. Hur jag än ändrar så blir det fel hela tiden.
Ringarna ska vara röda. Gubbens konturer o texten ska vara svarta o bakgrunden vit. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig att komma vidare härifrån? Använder Digitizing den "gamla" men kan inget om det. Så berätta gärna vilken knapp man ska trycka på för att tex få hela ytter ringen röd. Får hela loggan röd istället.


TACK på förhand.

(Är snart gråhårig av detta att inte fatta)
Bifogade bilder
 
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons