Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-11-26, 21:10   #1
Ann-Sofie Ann-Sofie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 104
Talking Jul,jul härliga jul!

Sitter här och tar det lungt efter att ha julpyntat igår och varit på julklappsrunda idag!

Så blev jag nyfiken på hur långt ni andra har kommit i ert julstök?!

Själv har jag satt upp alla tomtar och änglar och allt vad det nu är!

Ljusstakar och stjärnor och en tomte på en måne i fönsterna....

Ska kanske köpa en julgran till nästa helg! Jag älskar att fira jul!

Min dotter som är 4,5 år har en julgran inne hos sig, min andra dotter på 16 år har en inne hos sig och givetvis har vi en i vardagsrummet!
Alla granar är givetvis äkta och egenhändigt huggna!

Jag brås väl på mina föräldrar som oxså älskar julen! Dom har över 100 tomtar i bara vardagsrummet! ( Tänk när man ska ärva alla dom...., mina syskon är inte så mycket för att pynta!)

Varje år köper jag minst en tomte, och undertill skriver jag årtalet.
Detsamma gör jag till mina barn. Sedan när dom flyttar hemmifrån har dom tomtar från dom var nyfödda!

Min dröm är att fira jul i USA ett år! Tänk på alla ljus och roliga figurer som rör sig och spelar!!

Ha en riktigt decembermånad och var rädda om er!

Ann-Sofie
Ann-Sofie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-26, 23:43   #2
lilcar lilcar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 52
julstök

Har i dagarna två vänt upp och ner på huset som min sambo säger. För att få lite julstämning. Har sytt nya gardiner till köket, men dukar och tomtar får vänta till lucia. Roligt att höra att det finns fler som är tomtetokiga, har nog ca 200 tomtar i huset och det tillkommer alltid någon ny varje år. Jag har även pippi på att köpa ljuslyktor i alla storlekar och utföranden, så det går åt mycket ljus hos mig.I år har vi bestämt att vi inga julklappar ska ge. Det blir tråkigt eftersom jag gillar att köpa julklappar, men det blir billigt. Jag kan nog inte hålla mig från julklappar skapar nog några själv och ger bort t ex dukar, grytlappar mm.Vi får hoppas på en vit jul i år.
Juliga hälsningar
Lilian
lilcar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-27, 00:56   #3
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
jul

Hejsan alla julälskare.
Jag har inte hunnit så långt ännu men jag har köpt hem en del tyger som jag ska klä korgar med samt sy några fina julkuddar av.
Jag ska även dekorera ljus med glitter samt dekorera några stora glas med självhäftande guldmönster från Panduro. Glasen ska fungera som lyktor.
Själv älskar jag snögubbar och har ca 30 st hemma. Jag köper några nya varje år.En av snögubbarna spelar julvisor (min pappa påstår att han en vacker dag kommer att "råka" trampa på den hihihi)
Pysslandet börjar nog vid Lucia men lussekatter har vi både hunnit baka och äta upp.
God jul alla önskar
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-27, 05:15   #4
Susen Susen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 151
Hej,JAg har väl gjort som AnnSofie dock ingen julgran än.Men den åker väl upp den 1a december.Märkte förra året att de är snabbare här i Dubai med att få upp gran och alla ljus på träd och buskar och husfasader.Det är dock svårt att få julkänslan att infinna sig när det är varmt och skönt.Hoppas att vi lyckas bättre än förra året.
Kram
Susanne
Susen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-27, 05:54   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Kul att´läsa om hur andra gör.

Jag hör till de mer sparsmakade i min umgänges krets. Men visst måste det julpyntas, speciellt nu när vi har barn.

Julgranen åker aldig upp före den 23 december, med undantag för två år sedan då jag låg på BB (Oskar fyller år).

Övrigt julpynt brukar jag försöka få upp till första advent så när på pepparkakshuset som ska vara klart till Lucia. Krans på dörren, i år en enkel boxbom krans med en enkel rosett och en liten söt tomte.

Julstjärna i barnens rum och vårt sovrum. Samt en ljusslinga i köksfönstret med droppar och istappar av enkel modell i glas hängande. Utifrån syns nästan bara ljusslingan men inne blir det väldigt fint.

I år har vi faktiskt utökat pyntet. Tyckte det skaknades något i vardagsrumet och jag ville ha lummer ovanför fönstret men det går nästan inte att få tag i numera visar det sig, och man vill ju inte bidra till att utrota den. Försökte då i stället köpa boxbom, åven om det kan lukta lite kattpiss till en början. Men den kostatde 10 KR PER KVIST! Hut löst pris så ve och fasa det slutade med en plastgransgirlang. Trodde aldrig det skulle komma inan för dörrarna. Hur som den blir nog faktiskt fin när det sista pyntet kommer dit. Personligt gjorda peppargaksfigurer som vi även hänger i kökslampan.

Oj när man ser det i text ser det ut som mycket pynt men inte om man jämför med andra.

Trevlig advent på er!

PS Glömde ju Harriet. Hon står nu på byrån i hallen och hälsar välkommen DS
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-27, 09:39   #6
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Talking

Hej! Kul att hör att det finns andra...själv är jag Amerikanska och har tagit med mig just samma pynt-mani som min Mamma har. Och jag kombinerar gärna med Svenska traditionerna. Men, jag tar det lite långsamt. Till första Advent städar jag ut fönsterkarmarn (så det finns plats för jul grejor), byter till jul gardiner i matsalen och sätter upp ljusstakar och Advent ljus i nästan varje fönster. I veckan kommer jag att sätta upp ute belisningen. 2dra Advent kommer Lucia grejor fram. Efter Lucia tar vi fram grannen...vi har faktiskt plast (p.g.a. allergiska barn). När man har dekorerat färdig ska man inte kunna se mycket av bärren. De senaste åren har min man protesterat lite...han får en egen gran (en ca meter hög krukväxt som vi har året om) som han dekorerar, mycket stillfult, och sparsamt, med bara en eller två färger. Samtidigt brukar vi ta fram alla Jul -tomtar, -dukar, och -bonader. Julen växer fram under hela December. Igår bakade barnen och några av deras kompisarna Pepparkakshus...till tävlingen som ska vara på Biblioteket/Kulturhuset is Kungsbacka. På den 10de ska de ha Lucia bak med flera vänner. De verkar tycka det är kul med jul också (roligt med tänke på att de är 16 resp. 18 år!
Rae
PS: vi har en roterande julgransfot direkt importerad från USA
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-27, 11:27   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Spelar julgransfoten musik också?

Även om jag är ganska sparsmakad själv tycker jag att det är ganska kul med de som nästan överdekorerar hus. Jag skulle nog kunna bli en sådan också. Åtminstonde om jag hade hus och kunde smälla upp massor av lampor utomhus.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-27, 16:29   #8
Ann-Sofie Ann-Sofie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 104
Ett sådan julstök det är i vårt avlänga land!! Vad kul!
Roligt att läsa om hur andra har det.

Och även i Dubai julpyntas det....

Susanne!?
Kommer ni bara hem på somrarna?
Eller ni ska hem snart?
Ann-Sofie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-27, 19:56   #9
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Åh, jag är mitt i renovering av vardagsrummet så här har jag inte julpyntat alls. Är så rörigt så det skulle ändå inte bli fint. Två ljusstakar har jag satt upp i två andra rum än vardagsrummet. Nu gäller bara att hinna klart innan jul så man slipper fira jul på en byggarbetsplats!
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-27, 22:07   #10
Frideborg Frideborg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 60
Till första advent sätter jag upp julgardiner i köket. I år blev det nya. Rutiga långgardiner mörkrött&linne.Kappan i mörkrött från förra året hängde med ett år till. Adventsljusstakar i så gott som alla fönster.
Jag har plockat fram mina Rolf Berg tomtar och satt upp på bänken i köket som ett landskap. Arrangerat några grupper med växter,mossa och diverse pynt.
Mitt problem är att i finrummet där vi har granen (får absolut inte kläs före 23:e) bytte jag gardiner och gardinstänger i våras. Det är bara det att det tar emot att julpynta till dessa panellängder. Det är en rosa längd och en vit längd med blommor på i rosa och gråblått. Det sorgliga är att det är tre fönster i rummet så kassan blir rätt så skral om man ska byta. Jag brukar bara byta julgardiner i köket men inser att om jag inte ska köpa nytt julpynt(vilket jag inte har lust med- det ska vara det tradionella) så måste jag nog hitta andra gardiner.
Förr om åren har jag aldrig tyckt att julpyntet har skurit sig med gardinerna men jag har heller aldrig haft så ljusa gardiner som nu.
Det blir till att ut och leta för de gamla gardinerna har jag gett bort till matttrasor. I mattorna spelar det inte så stor roll om tyget är solblekt.
God julpyntning på er alla!
Tina

Senast redigerad av Frideborg den 2005-11-27 klockan 22:11.
Frideborg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-28, 09:37   #11
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Roterande julgran

Tyvärr, spelar den inte musik...men den vi hade hemma när jag var barn gjörde faktiskt det!
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons