Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-27, 22:22   #1
ikamymlan ikamymlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 77
Question "vända" virkmönster?

Jag har en lite märklig fråga... Kan man vända på ett virkmönster? Har ett virkmönster till en trekantig sjal som beskriver hur varje varv (tillsammans 26) ska virkas. Mönstret utgår från att man ska börja med sjalens långsida och sedan virka allt kortare varv så att den smalnar av mot en spets. Jag skulle hellre virka från spetsen och utåt, detta därför att jag använder ett annat garn än vad mönstret rekommenderar, och jag vet inte om det räcker till hela sjalen i mönstrets utförande. Eftersom sjalen egentligen är onödigt bred skulle det inte göra så mycket om man aldrig kommer till de bredaste varven. (Har inte möjlighet att köpa mer garn då detta är loppisfyndat och enligt banderollen ser ut att inte ha varit i tillverkning på ett par årtionden).
Jag har också funderat på att korta av sjalen, dvs börja från ett mindre antal maskor än mönstret rekommenderar. Det här känns dock ganska vanskligt eftersom virkningen ska bilda ett slags blom/spetsmönster, och jag tror att det kan bli svårt att räkna ut hur mycket man ska ta bort för att mönstret fortsättningsvis ska gå jämnt ut.

Är det helt vansinnigt att börja i fel ände? Är det över huvud taget möjligt? Har någon gjort motsvarande?
ikamymlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-28, 06:55   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Du råkar inte ha en bild på resultatet?

Lättare att säga något om man ser hur det skall bli.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-28, 09:17   #3
ikamymlan ikamymlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 77
Jag har bara de bilder som finns i tidningen med mönstret i. Ska försöka ta ett foto på tidningsbilden ikväll och lägga upp, men jag tror inte att man ser det så bra iom att det inte finns någon helbild på sjalen.
ikamymlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-28, 09:32   #4
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Kan du inte bara försöka att "börja halvvägs" då?? Typ skippa 10-20-30 varv eller något i den stilen och se om det går ihop sig på slutet?? Lite mer vågat förstås, för det vore ju lite tråkigt om det inte riktigt räcker på slutet, men ändå en tanke.

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-28, 10:46   #5
Eva-Helene Eva-Helene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 162
Hmmmm....varifrån kommer mönstret? Är det ett "köpe-mönster" eller från någon tidning, eller? Det kanske går att hitta på nätet, tänkte jag...då kan man se det och det blir lättare att komma med tips och idéer om hur du ska göra. mvh/Eva
Eva-Helene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-28, 12:43   #6
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Det går alldeles utmärkt.
Ibland stickar man från spetsen och ibland från andra hållet.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-28, 16:29   #7
ikamymlan ikamymlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 77
Mönstret kommer från en finsk mönstertidning, Moda nummer 3/2005. Gjorde en räd till biblioteket för ett tag sedan i jakt på intressanta virkmönster till trekantssjalar, och fastnade för det här.

Googlade lite, och hittade de här bilderna:
http://photos1.blogger.com/blogger/4...00/scarf.0.jpg

http://ayce.kapsi.fi/blog/kuvat/lankailua/DSCF3285x.jpg

Om någon har hjälp av det kan jag försöka fixa en bild på hur de två första varven ser ut? Så långt har jag nämligen kommit under min testvirkning.
ikamymlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-28, 16:29   #8
ikamymlan ikamymlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 77
Citat:
Flia skrev:
Det går alldeles utmärkt.
Ibland stickar man från spetsen och ibland från andra hållet.
Du menar alltså att man helt kallt kan vända mönstret, även om det i det här fallet är tänkt att stickas från den bredare sidan?
ikamymlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-28, 19:46   #9
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Du, det där ser ut som den här sjalen lite grand. Den stickas från toppen och blir bredare för varje varv.
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-28, 19:48   #10
ikamymlan ikamymlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 77
Citat:
vulnevia skrev:
Du, det där ser ut som den här sjalen lite grand. Den stickas från toppen och blir bredare för varje varv.
Hm, då kanske jag ska testa det mönstret istället? Fördelen med ett mönster som börjar i toppen och breddas är ju att man ganska snabbt ser om man gillar resultatet.
ikamymlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons