Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-09-02, 15:17   #1
Joacim Joacim är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 4
Detaljer till tröja

Hej!

Jag är på gång att göra en luvtröja med dragkedja, inte själva tröjan men tryck och brodyr hade jag tänkt mig.

På bröstet har jag tänkt mig att trycka alt. sy fast bokstäver i något filtmaterial. På luvan är det samma sak, antingen ett tryck eller brodyr av någon text.

Sen är det små detaljer som en liten lapp som ska sitta nere på mudden, där jag då vill ha antingen logga eller någon illustration, inte bestämt mig än.

Men vart ska jag vända mig med detta? Gärna i Göteborg men det går säkert att lösa längre bort också.

Tack på förhand!
Joacim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-02, 15:42   #2
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Hej Joakim!
Vill Du så kan Du gå in på min webshot http://community.webshots.com/user/linnea133 och titta om jag redan har något som skulle kunna passa annars kanske jag kan hjälpa Dig med någon stygnsättning.

Lycka till!
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-03, 09:58   #3
Joacim Joacim är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 4
Tack för svaret!

För att förtydliga vad jag är ute efter bifogar jag en skiss på framsidan. Här har jag då tänkt antingen trycka eller helst då sy fast bokstäver. Vilket material är i så fall bäst för detta, vill inte att det ska krympa och dra sig i tyget.

Är den lilla lappen med brodyr svår att framställa? Och ungefär vad skulle det kosta?
Joacim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-03, 10:00   #4
Joacim Joacim är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 4
Bild

Bild
Bifogade bilder
 
Joacim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-06, 11:08   #5
Katarina Katarina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 16
Hej Joakim!

För att sy fast dina bokstäver så ska du köpa påklistringsbart mellanlägg som har klister på båda sidorna. Det är som vilseline fast med klister på båda sidorna. Jag kommer inte ihåg vad det heter nu. Då stryker du först fast det på tyget som bokstäverna ska vara av och sedan kan du klippa ut dem exakt som de ska vara. Sedan monterar du dem på tröjan där de ska ligga och stryker fast dem. Efter det så kan du sy fast dem snyggt med symaskinen.

Lycka till.
Katarina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-06, 14:16   #6
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej Joacim!
Det går också att symaskinsbrodera dit bokstäverna på tyget innan jackan sys ihop. Man broderar alltså SUPE på den ena halvan av framsidan och RFLY på den andra sidan. Har du brodermaskin och vill ha hjälp med stygnsättning, eller vill du ha hjälp med själva broderandet?
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-06, 16:46   #7
Joacim Joacim är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 4
Jag har tänkt köpa en färdig tröja för att sedan applicera de saker jag tänkt ha på såsom brodyr och tryck. Jag har inte tillgång till någon symaskin och behöver således hjälp med det!

Tack för svaret!
Joacim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-07, 10:28   #8
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Aj då. Då kan det bli svårt med maskinbrodyr, dvs om det sitter en dragkedja i vägen och man måste brodera alldeles intill. (Svårt att klämma in en dragkedja i brodyrramen).
Då får du kanske ändå göra såsom Katarina beskriver. Det lilla märket skulle jag dock kunna brodera, om du vill.
mvh/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-10, 08:49   #9
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Vlisofix

Vliselinet som du skall använda heter vlisofix.
Det är ett papper med klister som fäster av strykjärnsvärme.
Gör så här:
Rita dina bokstäver på pappret spegelvänt.
Klipp ut dom "grovt" inte exakt ännu.
Stryk fast pappersbostäverna på avigsidan av tyget som skall bli bokstäver med klistret mot tyget.
Klipp ut dina bokstäver nogrannt,pilla bort pappret.
Stryk fast dina bokstäver på tröjan du förstärker klistereffekten med fuktig trasa.(om det fastnar dåligt)
Sy med tät sick sack runt kanterna på dina bostäver. Lycka till Bibbi
p.s om du inte syr lossnar bokstäverna vid första tvätt.
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-18, 17:05   #10
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Hej Britt-Marie! Tänk om jag hade läst ditt inlägg tidigare om att spegelvända, så mycket lättare mitt stora apligationsjobb hade varit. Nu har jag suttit och pillrat och petat helt i onödan. Vilken glädjens dag när jag hittade sy-sidan. Så många bra tips som man får här, särskilt en som jag som inte har särskilt stor erfarenhet av symaskinssömnad.
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons