Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-07, 10:17   #1
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
"Tyg" att skriva ut...??

Hej!

Har letat i gamla trådar här, sökt och googlat men inte hittat vad jag söker..
Vad heter tyget man kan skriva ut i skrivaren? Ska tydligen vara ett slags tunt tyg som ett papper.
Har någon provat? Var har ni köpt det?
Funkar det bättre än iron-on?
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 11:42   #2
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Kommer inte ihåg vad det heter men jag vet att det ska finnas på Textilia i Linköping.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 12:29   #3
barwin barwin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 278
Kolla på Skala Minimal.
www.skalaminimal.se
Där finns både fryspapper och "mirakelark"
barwin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 12:52   #4
ohelene ohelene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 98
Jeg skal nettopp til å prøve tøy "impregnert" med Bubble Jet set 2000 i printeren. Har støket arket fast på et ark frysepapir. Kan komme tilbake med resultater om en dag eller to.
ohelene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 15:56   #5
chrille chrille är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 34
Vad är "mirakelark" och vad har man det papperet till? Anv. man det till vanliga tryck som man gör med vanligt transferpapper? Blir nyfiken.
chrille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 16:00   #6
ohelene ohelene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 98
Å printe direkte på tøy går kjempebra med Bubble Jet Set 2000! Eg har no prøvd på tre ark - fargen sitter godt i etter vask. Kjem garantert til å bruke dette meir sjølv om det jo blir "små" tøystykker med sine ca 21x25 cm. Lagar sikkert ein post om dette i bloggenmin om ein dag eller to.
ohelene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 17:25   #7
barwin barwin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 278
Mirakelarket är ett A4 tygstycke som är behandlat. Man kan skriva ut i en bläckstråleskrivare och få det (hyfsat) vattenfast.
Bra om man ska göra enstaka tygbilder.
barwin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 18:35   #8
xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 69
Jag har för mig att Lapp-Elisa också har preparerat tyg på fryspapper som man kan skriva ut i datorn.
I mitt album mina "quilts och broderier" har jag på "havstäcket" använt "buble jet set" som är den vätskan man behandlar tyget med som o helene skriver om. Den är kanonbra! Tyget blir mjukt och fint! I samma album har jag en kvilt som jag kallar "mammas 70-årstäcke", här har jag fört över bilderna genom att använda de speciella papper som finns att köpa i datoraffären T-shirt tryck tror jag de kallas. Inte alls lika bra! Dyra, och så blir de stela och plastiga. de går inte att sy, men väl runt omkring. Man kan heller inte stryka på de igen. Men när jag gjorde den kvilten fanns inte den västskan, eller jag hade inte upptäckt den ännu. /Gunnel
xxxxxxxxxx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-08, 10:25   #9
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Tack ska ni ha alla..
Jag har beställt från Textilia, så då får jag se hur dessa funkar. Nästa steg blir annars den där Vätskan som så mystiskt nämns här i tråden :-) låter lite besvärligt men det är det kanske inte..
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-08, 10:28   #10
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Annars kan man ju använda papper med stryka-på tryck som är till för skrivare. Det fungerar också ganska bra tycker jag.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-08, 10:42   #11
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Jag har provat sådana iron-on papper men jag tyckte att det funkade jättedåligt. Jag kanske gjorde nåt fel men jag tycker att jag gjorde precis som det stod men det blev jättefult tycker jag..
ska nog ändå pröva någon gång till, men inte just nu, vill inte riskera att misslyckas ännu en gång. Blir så himla irriterad när det hela tiden blir fult..
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-08, 10:59   #12
ohelene ohelene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 98
Når jeg sammenligner stryk-på-ark og å printe direkte på tøyet faller iron-on helt gjennom. Det er blankt - litt stivt og risikerer å "brekke" i første vask.

Min første erfaring med å printe direkte på tøy er god - det ser ut som hvilket som helst tøy med trykk. Og så fins det så mye fint på nett som kan passe! Tenk på alle wallpapers - store e-print (beregnet på scrapbooking. Posters - som i visningsformat på nett kan passe til å printe på A4 - klippedukker - vintage postcards
ohelene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-08, 11:33   #13
chrille chrille är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 34
"Iron on"-tryck är i stort sett precis som transfertryck förutom att man kör med strykjärn ist för värmepress. Iron-on för mörka tyger blir mycket bättre än iron on för vita tyger. Den är en tunn plastfolie som stretchar sig mycket bättre än sån man stryker på spegelvänt för vita tyger.
chrille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-09, 22:08   #14
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Bubble Jet Set 2000 verkar intressant. Är det någon som vet om det säljs (helst på nätet) någonstans i Sverige (eller någonannastansifrån där man inte behöver betala alltför mycket i porto)? och vad är egentligen fryspapper?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 18:23   #15
xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 69
Hej!

Jag har köpt min bubble jet Set 2000 hos Patricia på Patch i Göteborg. Hon har ju även "nätaffär" numera. Vet inte om det finns i sortimentet men hon brukar ta in efter önskemål.

www.patch.se

Hon har även fryspapper. Det är ett vaxat papper som har en glatt sida som man stryka fast på tyg, går att återanvända och är även bra när man gör applikationer.

Gunnel
xxxxxxxxxx är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons