Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-03-18, 17:39   #1
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Wink "Purrfect Punch"

...eller needle punch eller punch needle, eller vad man nu vill kalla det.... japanskt broderi har jag även hört det kallas... är det nån som fortfarande håller på med sånt? Jag fick ärva min mosters hela handarbetslager och där fanns ett sånt kit med och jag känner att jag inte riktigt kommer ta tag i just den biten med tanke på att jag även fick ungefär en flyttlåda full med garn.

Jag funderade löst på att ge mig på att göra en matta att ha bredvid sängen, men frågan är om jag har tålamodet som krävs.

Nu är jag mest nyfiken på om det finns nån här som pysslar med det eller om jag äger ett av de få kvarvarande kiten?
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-18, 18:12   #2
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag har en "nål" köpte den löst i USA och har kanske gjort något litet med den, ingen hit i min värld
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-18, 19:25   #3
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Japanskt broderi har jag gjort flera tavlor i,det är jättekul och enkelt att sy men mattor tror jag inte man kan göra. Mamma däremot gjorde ryamattor med en speciell nål och det var färdigskurna trådar med. Finns säkert till kuddar också. Sök på japanskt broderi på google så hittar du både Bunka broderier, Ayat och andra.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-18, 19:31   #4
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Jag har sett mönster på en matta någonstans, men i ärlighetens namn så funderar jag på att sälja grejerna. Jag har inte det tålamod som behövs för broderi - om jag inte får plötslig inspiration av att googla vidare
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-18, 19:38   #5
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
broderiet är kul, det är bara att hoppa upp och ner med den nålen, syr man fel eller fult så bara drar man i tråden och river upp, man bara sticker ner nålen i början och så syr man, man behöver aldrig fästa trådar. Jag har sytt några olika blomtavlor från Bunka. Det var väldigt poppis i början/mitten av 90-talet. Man måste tänka på att spänna upp tyget väldigt hårt i en ram, som ett trumskinn. Och så ska man inte lämna för långa ändar när man byter tråd, då lyser de igenom om man syr på ett ljust tyg. Jag har sett det på en av tavlorna jag sydde.

Om det är som mattorna/vepan mamma sydde så måste man visst ha en särskild snärt på handen när man drar igenom tråden, jag klarade aldrig det när jag provade på mammas, det var alldeles för hårddraget för mina händer.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons