Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2004-11-16, 13:28   #16
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Digitizer 10000

Hej!
Janome har filändelserna SEW, JEF och JAN. JAN-filer är arbetsfiler när man arbetar i Janomes program Digitizer 10000, som jag köpte för ett par år sedan. Det verkar inte vara så många som har detta program här på sysidan, men det är väldigt avancerat. Det har stöd för både automatisk stygnsättning och helt manuell stygnsättning. Det finns en massa typsnitt att använda i programmet och det går att göra olika former av text-objekt (lägga texten i en cirkel, båge, S-båge osv).

Det går att konvertera broderier till hus, jef, sew, pes, pec... minns inte alla. Det bästa är nog funktionen "turning-angle fill", som jag ser att många andra saknar i sina program..., samt möjligheten att välja satäng-stygn, väv eller embossed fill (massa att välja på). Överlappning och lager på lager (skuggningar) är en annan fördel. Man kan då självklart ställa in tätheten i objekten, dvs hur glesa eller täta stygnen ska vara, och i vilken riktning de ska gå (gradvis skala). "Feathering" är en annan kul funktion, dvs lite spretighet i stygnen.

Programmet har även 3D-vy, men det borde väl vara självklart vid det här laget, liksom att kunna bestämma ordningen på objekten, skjuta in nya objekt mitt i... och sätta start och slutpunkt på ett objekt. På så vis kan man minimera uppkomsten av hoppstygn. Det går att zooma in i det oändliga nästan, så att man kan förstora en pytteliten detalj och redigera punktvis. Det går på så sätt även att "se igenom" broderade ytor, i de fall man kalkerar av en bild som ligger bakom.

Det går även att "provbrodera" på skärmen, 1, 10 eller 100 stygn per klick, alt. färg/objekt-vis. På så sätt kan man testa broderiet litegrann innan man bestämmer sig för att det är klart att köra ut till symaskinen.
Kul forum
/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2004-11-16 klockan 14:56.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-16, 16:26   #17
mariaanneli mariaanneli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 47
Nöjd användare

Jag har uppdaterat till 3D och programmet kan verkligen många olika saker. Jag har bara brjat att använda det i skolan med mina elever, men de som körde i dag tyckte att det vat väldigt enkelt och kul. Mina elever går i 6:an. Många funktioner är gjorda smidigare så att det löper på bättre. Som när man ska skriva ut ett broderi i 3-dimensionellt, eller då man gjort klart en bild och sparar den och skickar den dirkt till mitt programmerbara kort, utan att öppna ett nytt program.
Jag kan rekomendera programmet 3D.
Anneli
mariaanneli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-16, 19:31   #18
cinna cinna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 33
Jag har också haft förmånen att kolla in det nya programmet 3D embroidery men då i Pfaffs version, vilket om jag förstått det hela rätt är ganska så likt det som Huskvarna har. Det finns olika delar till programmet och man kan även köpa alla programmen i ett helt set. Jag har inte testat Embird eller andra program så jag har inget att jaämföra med, men jag kan verkligen stark rekomendera detta för jag tyckte det var helt suveränt, det finns knappt några begränsningar...Det finns med ett program som heter Picture stitch där man stygnsätter ett foto på bara några minuter - syr ut och det blir kanonbra. Dessa program kan man använda till vilken maskin som helst man väljer bara formatet man sparar i. Till Pfaff sparar man i Vp3 eller VIP format.
cinna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-16, 19:43   #19
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Men kan någon tal om vad kalaset kostar? Hela bibban alltså, så man får alla de funktioner ni talar om. Stygnsättning, Picture stitch etc.
Jag har i andra diskussioner sett att Husqvarnaprogram i tidigare versioner kostat över 12000 kr. Men priset har kanske gått ner?
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-16, 21:08   #20
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Det är jättekul att läsa om brodyr, även om jag inte har något egentligt intresse av det...

Men något jag är intresserad av (och hyfsat insatt i) är datorer, så jag har ett tips till Ann-Marie: Det finns jättelånga datorkablar!!!

Antar att det är en USB-kabel till symaskinerna? Dom kan man ju få skapligt långa... Man kan dra en tillfällig kabel genom huset om man inte behöver den alltför ofta, eller en permanent lite snyggt i fall man behöver den ofta (man kan ju göra små hål här och där).

Så har jag det i hemmanätverket (symaskinerna oinblandade). Jag hade nog kollat det alternativet också, om jag nu skulle få för mig att skaffa brodyrmaskin.

Hälsningar Irene Panik
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-16, 21:22   #21
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Hej
Nu har jag ju d-card så jag behöver ingen lång kabel men om jag skulle behöva skulle den nog vara åtminstone 15 m

Det där att se hur maskinen syr ut broderiet direkt på datorn tycker jag är bra, I embird syr den med 5, 20, 50, 100, 250, 500, 750 eller 1000 stygn. Det är rätt fascinerande att titta på och så ser jag och kan skriva upp vilken yta som sys i rätt ordning, jag har ingen display som visar mönstret på min maskin

det är mycket man ska tänka på innan man köper maskin minsann
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-16, 23:31   #22
Lottaa Lottaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 36
3 D Broderi program

Hej Alla "
Tänkte jag skulle berätta mer nu om mitt nya 3D broderi program eftersom jag nu startade upp den här diskussionen Hi hi
Jag har nu testat det ett par veckor och är mer än nöjd ,, jag har ju broderat så gott som dagligen i nästan 9 år och använt Husqvarna hela tiden men har använt andra program med eftersom jag tyckt att det programmmet kan det och det andra programmet är bra på det ....för mig har det inte handlat så mycket om vilket märke det har varit utan att det har dom funktioner jag behöver ,, men har alltid köpt och uppgraderat Husqvarnas när det kommit ,,,men saknat en del funktioner som jag har använt andra program till.
Så för första gången nu i min Broderitid så kan jag säga att det här 3D broderi programmet har allt jag vill ha och jag behöver inte använda andra program tillika ...
Hmmm... nu vill ni nog att jag berättar allt själva 3D studion kan Hi hi
ska försöka ta det i rätt ordning
Man öppnar programmet och då ser man allt i 3D direkt och man arbetar i själva bågen direkt ,
programmet hade när jag köpte det 200 st olika text stilar ( det har kommit redan nu i veckan 2 nya man har kunnat gå o uppdatera gratis ) så nu har jag 202 st dom är uppdelade på ett praktiskt vis i olika kategorier så man inte behöver sitta o bläddra igenom alla varje gång .
det finns olika line stilar där att välja mellan massvis (hur du vill ha texten ) du kan välja fyllnadsytor på texten , och där finns med en knapp som heter Quick Stitch där hämtar man sina textstilar som man har i datorn och snabbstygnlägger dom med ett par knapptrycknningar ( jag har stygnlagt nästan 30 st olika mycket för attt testa att det verkligen håller och en del är loggjobb ) och det funkar verkligen kanon .
Du kan även klippa o klistra i dina bilder direkt , förminska o förstora ,,,lägga in flera färgbyten ,,, det finns med en flik som heter "Shapes "
där kan du hämta massvis av olika saker som t.e.x knapphål,, ramar,, hörn,, olika hjärtan,, ja + en hel del andra grejor du kan a användning av .
det finns med nåt som heter "3D vision"
där kan du använda din broderibild hur det blir på ett färdigt plagg eller var du ska sy på ( du kan välja mellan många olika saker ( t.e.x om ska sy ett märke på en svart T-Shirt så väljer du en sådan hämtar ditt broderi sätter dit det så kan du se hur det blir ett färdigt resultat )du kan även välja mella en massa olika tyger o färger + välja bakgrunder ..finns även där att man kan sätta dit olika pärlor o se hur det blir ( hmm har ödslat många timmar och suttit o lekt där Hi hi )
Sen finns det någonting som heter "3D Organizer"
där kan du titta och organisera alla dina broderier hur du vill ha dom ( som alla vet så blir det massvis av olika o lätt oordning ,, skönt att kunna få ordning på allt där finns med andra funktioner .
Hmmm... har säker glömt en del nu Hmmm.. jo det ingår med ca 200 bilder i själva programmet .jo någonting som är kanon är att man helat tiden är i samma program bara att trycka på knappar man behöver inte sitta i flera på en gång
DET är själva 3D studio delen ,,själva huvudprogrammet och det är den delen som kostar ca 4500kr sen får man ju en viss rabatt om man har så man kan uppgradera ,, ( jag bara säger ca priser eftersom jag är ingen symaskinhandlare )Sen finns det flera program att köpa till naturligtvis .
"3D Digitizing " ( där du stygnlägger
" 3D korsstygn program
3D stitch editor " där finnns med en kanon funktion tycker jag som heter split Design där du kan dela lite större bilder till 2 mindre ,,bra för den som inte har stora bågar..
3D picture stitch ,, där du stygnlägger på ett ganska enkelt vis foton ,,
jag kan inga priser på dom programmen ,jag har köpt hela mitt som ett paket (3D Professional)där alla program ingår.
Skrivkramp här nu Hi hi men bäst kanske att säga att jag säljer inga program och jag har ingen förtjänst att andra köper det utan skriver enbart för att det är såå bra och vill gärna berätta för andra som syr det
Varma hälsningar från Lotta
Lottaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-17, 06:43   #23
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Vad kostade det att köpa hela programmet?
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-17, 10:42   #24
Janne Janne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 107
Prisuppgift på 3D...

Hej igen alla sömnads glada

Väldigt vad det blev fart på intresset av dom nya 3D programmen, och det är ett kanon program!

Här får ni en länk att själva läsa om programmen:
http://www.husqvarnavikingsoftware.com/web/index.htm

Det rekomenderade priset blir ca:
14.000 kr på 3D Professional
4.495 kr på 3D Embroidery Studio
4.495 kr på 3D Digitizing
1.995 kr på 3D Stitch Editor
1.895 kr på 3D Cross Stitcher
895 kr på Organizer

När man köper 3D Embroidery Studio, ingår det 3Dvision samt 3D Organizer i programmet samt även ett stort antal broderbilder.

Ni som har Plus program kan som jag har skrivit i tidigare inlägg lämna in det och få tillbaka 40% av priset mot ett 3D program.

Vid köp av 3D Professional får man gratis uppdateringer under 1 år!

Undrar ni över något så kontakta gärna oss:

Jan Lindström
Husqvarna Viking i Sandviken
Tel. 026 - 253674
www.husqvarnasandviken.com
Janne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-17, 10:58   #25
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Ojoj! 14000... Ja, då gäller det ju att man får en hel del...
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-17, 12:41   #26
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Ingår alla programmen i de 14000:- ?
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-17, 16:34   #27
irre4ever irre4ever är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 98
3D Embroidery Studio ihop med "gamla" program?

Hej, nu är jag också nyfiken på det nya 3D Studio och undrar om man kan använda de nuvarande Digitizing plus och Stitch editor sen också? Man måste ju lämna ifrån sig den dongel man har vid ett uppgraderins-köp.
Hälsn. Irene
irre4ever är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-17, 17:29   #28
mariaanneli mariaanneli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 47
Man kan inte öppna dessa program utan dongeln.
mariaanneli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-17, 18:08   #29
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Varför måste man ha en dongle? (Ja jag vet att man ska ha den för att det ska fungera, men överhuvud taget) Den kan ju gå sönder om hubben ramlar i golv (använder hub då jag har flera USB-sladdar) och då är man ju låst. Det måste väl finnas något smartare sätt med lösenord. Och ska man uppdatera borde man ju få ha kvar donglen så man kan använda programmet man har tills man får det nya.
Eller har alla fabrikat dongle? Brother, Pfaff, Janome m fl???
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-17, 18:24   #30
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Det är antagligen svåreare att knäcka/ta sig förbi dongleskydd än lösenord. Lösenord kan "kapas" (T.ex finns det en dam som fått sina Embirdlösenord "kapade" och offentliggjorda. Hon rapporterade in det till Embird, så det byggdes in en spärr i nya versioner, och hon fick nya lösenord. Alla bolag är nog inte lika lätta att ha att göra med!)
De flesta har nog någon form av dongleskydd. T.ex. i PE Design 5 och 6 ligger det in byggt i kortläsaren. I version 4 var det en parallellportsdongle.
Om man gör sönder den har bolagen oilka policy. Jag tror att just Husqvarna låter kunden köpa en ny (men de tar nog rätt bra betalt!) om den andra lämnas in. Däremot har jag hört att Artista inte tillåter detta. Jag kan ha helfel, och röra ihop det fullständigt nu!
Jag ahr fått förslaget att ha en kort skarvsladd att sätta dongeln på till i alla fall laptopen. Eftersom den hanteras lite vårdslöst emellanåt så är sånt som sticker ut och sitter fast lätt att bryta av. Eller lätt och lätt... risken finns... Men det är ju inget kul med en dingel-dongel heller...
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons