Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2012-03-15, 19:11   #1
Symaskin Symaskin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 29
problem-janome

Jag har ett redworkbroderi som jag gjort i embird. Nu tog jag in det i janome digitizer och la till text. broderiet som tidigare var gjort i embird sys inte ut rätt. Det blir bara enkla stygn på vissa partier och rätt på vissa!?!?!

Dessutom är maskinen, 350e, konstig och det blir öglor trots underlägg och byte av nål, testat olika spänningar.

grrr...kan det krångla mer på en gång och hur löser jag det?
Symaskin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-15, 20:13   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Har Du rätt trådspänning?
Blir det öglor på ovansidane eller under

Kolla både över och undertråds-spänningen.
Sitter tråden som den ska genom trådspänningsbrickorna
Ta en grövre tråd, eller en tandtråd och dra genom brickorna, det kan ha fastnat något ludd eller trådrest.

Skruva loss stygnplåten och damma ur maskinen, lyft även upp spolvaggan/spolkorgen och ta bort damm och ludd där.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-16, 19:32   #3
Symaskin Symaskin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 29
Jag har justerat själva allt på maskinen Nu är texten ok men sparar jag ihop fel på något sätt?
Det redwork som jag tidigare lyckats knopa ihop i embird och sparat i jef-format.
Det blir annorlunda och sys ut fel när jag haft det öppet i digitizer och sparat det ihop med broderad text. programmet verkar ändra stygnen på den gamla jef-filen.

Jag är nybörjare på digitizer så vad gör jag för fel?

Sparar jag en textfil för sig och låter redworkbroderiet vara för sig och lägger ihop det i symaskinens designruta så sys det rätt????
Symaskin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-17, 07:38   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Först ska formatera minnet i symaskinen. Det gör du så att du sätter i Usb-minnet och startar maskinen. När du spar i digitizer ska du write to card. Det är andra i konen högst upp efter rutan med val av symaskiner.Då skriver den till ditt ditt USB minne eller kort om du använder det.
Du ska alltså inte spara det du ska sy på USB-minne utan skriva det till kort.
Du kan göra allt till ett broderi. Du öppnar först broderiet och gör som ändringar i det som du vill (lägger till text och dyligt).

Har du gjort allt rätt, så prova med att spara med och sy ett annat broderi. Det kan vara fel på broderiet. använd då ett stadigt bommullstyg.

Att du har städat maskinen ordentligt, bytt nål och trätt om den både over och under ett par gånger antar jag att du gjort.

Att maskinen krånglar kan också var ett tecken på att det är dax för service.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-23, 17:02   #5
Symaskin Symaskin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 29
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Först ska formatera minnet i symaskinen. Det gör du så att du sätter i Usb-minnet och startar maskinen. När du spar i digitizer ska du write to card. Det är andra i konen högst upp efter rutan med val av symaskiner.Då skriver den till ditt ditt USB minne eller kort om du använder det.
Du ska alltså inte spara det du ska sy på USB-minne utan skriva det till kort.
Du kan göra allt till ett broderi. Du öppnar först broderiet och gör som ändringar i det som du vill (lägger till text och dyligt).

Har du gjort allt rätt, så prova med att spara med och sy ett annat broderi. Det kan vara fel på broderiet. använd då ett stadigt bommullstyg.

Att du har städat maskinen ordentligt, bytt nål och trätt om den både over och under ett par gånger antar jag att du gjort.

Att maskinen krånglar kan också var ett tecken på att det är dax för service.
Har inte hunnit med detta på ett tag tyvärr men tack för era svar! :-)

Maskinen fungerar ok, dock går tråden av lite ofta helt plötsligt trots trådställ.
Maskinen är för ny för att behöva service.

Minnet är formaterat och fungerar.
Broderiet fungerar separat att sy ut, men inte när jag har lagt till text och sparar i digitizer. Då blir broderiet fel, sys fel.

Jag väljer save as och jef och sedan usb, är det då fel sätt? Är det det som gör att filen blir knas.
Måste man alltså gå via write to card istället?

Jag får testa ....

Hur har du lärt dig programmet?
Jag blir tokig när man kör fast och den lilla bruksanvisningen inte är till stor hjälp. Likadant vid ny stygnsättning.
Man vill ju förstå allt med en gång
Symaskin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-23, 17:23   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det är rätt att du ska write to card, när du sparar ned till USB minne. Minnet måste du formatera i maskien innan så att två filer (EMB och ORD)läggs upp. Det är i emb filen du ska skriva broderierna.

Sedan kan du lära dig en del om stygnsättning och hur använder programmet via Youtube. Gå in på youtube och sök på ditt program. Så hittar du ett flertal filmer som visar vad du kan göra
http://www.youtube.com/results?searc...14j1j5-1l16l0.
Jag fick lite undervisning i butiken där jag köpte programmet, sedan har jag lärt mig mycket genom youtube och genom att testa själv.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons