Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-01-03, 21:20   #1
Lindau Lindau är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 6
Question Fråga ang invävt mönster

Hej, jag är en total nybörjare inom textil branschen som har designat ett mönster (ett tryck) som jag skulle vilja ha på ett bomulls tyg för att göra barnkläder av. Jag vill inte att mönstret skall vara "tryckt" på tyget utan invävt om ni förstår vad jag menar.

Jag skulle först vilja göra ett prov i flera olika färger.

1. Jag undrar hur man brukar gå tillväga för att göra detta?

2. Vet ni vad det skulle kunna kosta att göra ca 4 prov?

3.Vilken typ av fil vill väveriet ha? Fungerar en Tif fil eller liknande?

4. Hur definerar man färgerna? Tar de RGB eller CMYK färgdefinitioner?

Jag är inte emot att vända mig utomlands men då vill jag nog göra detta genom någon grossist som kan hjälpa mig. Även tacksam om någon kunde ge mig namnet på någon sådan grossist!

Väldigt, väldigt tacksam för svar
Lindau är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-03, 22:02   #2
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Du vill alltså göra ett helt eget tyg med ett eget mönster, vävt mönster?!

Ja, det finns ett antal väverier i Sverige (främst i västsverige), så utomlands bör du inte behöva vända dig för den delen. Hur det går till att få ngt vävt? Ja, man kontaktar ett väveri och frågar om de har möjlighet att göra det du vill. Kvalitet, material, vävmaskinsbredd, möjlighet att stoppa löpande produktion för prover etc etc. Du skickar din bild ev. via mail och de kan lägga ett anbud vad det skulle kosta att göra dina prover.

Tyvärr måste jag säga att som privatperson kan du få svårt att få prover uppvävda om du inte vill lägga åtskilliga tusenlappar på det. Tips är att kontakta Textilhögskolan i Borås som har ett vävlabb för undervisning och de kanske kan hjälpa dig, iaf med proverna.

De flesta industirer föredrar CMYK och bildformat i GIF eller TIF. Det är bara att fråga väveriet vad de föredrar.

Ett tips är kanske att ta patent på mönstret och sälja det till ett klädföretag och så låta dem sköta tillverkning och försäljning. Eller har du tänkt att tillverka och sälja under eget namn?
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons