Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-02-06, 14:05   #1
FruNalleman FruNalleman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 37
Bra materialbok??

Jag är på jakt efter en bra bok som beskriver olika textila material, tillverkning och vad de används bäst till. Tänker mig typ nån textilutbildningsbok som används av lärare eller elever. Eller nån anann vanlig bra fackbok i ämnet. Eller finns nån jättebra sida på nätet att använda sig av?

Nån som har några tips?
FruNalleman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 14:49   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Clarire Shaeffers´s Fabric Sewubg Guide. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0801986281 är en jättebra bok som tar upp massor av olika tyger och hur man syr i dom och vad som passar till respektive tyger. Vilka foder och mellanfoder som passar till dom olika tygerna.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 15:14   #3
FruNalleman FruNalleman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 37
Tack för tips!
Såg att den var tillfälligt slut, men ska kolla om den finns på bibblan så länge.
FruNalleman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 15:24   #4
Carex Carex är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 102
"Textila material, historia, teknik, egenskaper, användning" av Signhild Wiklund
Den finns säkert på biblioteket!
Carex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 15:36   #5
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Boken som Bila tipsar om i länken finns även här men det är den senare utgåvan. http://www.amazon.co.uk/Claire-Shaef...8542116&sr=8-1

Vill man ha böcker på engelska är det ett bra tips att kika in på amazon uk då det nästan alltid är billigare där än i Sverige. Ibland skiljer det inte så mycket men väldigt ofta är det en hel del. Tex på burdastyle boken var skillnaden ca 70kr när jag beställde min.
Köper man för 25 pund eller mer så är frakten gratis.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 17:03   #6
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Winifred Aldrich, Fabric, Form and Flat Pattern Cutting second edition
ISBN 978-1-4051-3620-4
" ... how to create patterns that make full use of the characteristics of individual patterns. ..."
http://www.amazon.co.uk/Fabric-Form-...8547766&sr=8-1
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 19:08   #7
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Skulle väl nämna att Adlibris tar 323 kr för Aldrich-boken och amazon 27,19 pund (302 kr) så Adlibris är klart konkurrenskraftiga och då hamnar också momsen i Sverige istället för att gynna det Brittiska imperiet. För att inte tala om att det ger sysselsättning i Sverige som bidrar till att hålla oss friska, rika och lyckliga.
Shaeffers bok finns också med samma isbn och år/edition men med annat omslag för 268 kr där amazon tar 19,58 (218 kr).
Pundet kostar 11,12 kr idag på Forex och för fraktfritt kräver amazon minsta order 25 pund.

Senast redigerad av marie.s.g den 2012-02-06 klockan 19:27.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 19:27   #8
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Citat:
marie.s.g skrev: Visa inlägg
Skulle väl nämna att Adlibris tar 323 kr för Aldrich-boken och amazon 27,19 pund så Adlibris är klart konkurrenskraftiga och då hamnar också momsen i Sverige istället för att gynna det Brittiska imperiet.
Har inte en susning om vad du egentligen menar. Du länkar till amazon uk men menar å ´andra sidan att man inte ska handla där för att inte gynna UK, eller vadå

Jag handlar alltid där de är billigast, särskilt när varan är identisk, slänga pengar i sjön är jag inte mycket för.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 19:32   #9
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Mariesg...eftersom du kollar priser så står pundet vid kortbetalning utomlands idag i ca 10.63.
Kursen skiljer sig mellan köp av valuta och kortbetalning, sånt man har koll på när man handlar runt om i europa.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 19:34   #10
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Amazon är bra på att visa innehåll och jag tittar gärna där men tror inte att det alltid är lägsta pris som är hela värdet. Jag betalar gärna några tior till om jag tror att de gör nytta här. Våra ungdomar behöver jobb, spenderar jag mina pengar utomlands genererar de inga jobb här och momsen jag betalar går till engelska sjukhus och skolor. Därför!
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-07, 07:14   #11
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Sandra Betzina har skrivit två böcker som heter Fabric Savy, den andra är en omarbetning av den första tror jag, Jag har lånat den första ett par gånger, tar upp olika tyger rekommenderar nål och sytips för dem
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 21:57   #12
FruNalleman FruNalleman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 37
Tack för fler tips! Ska kolla upp dem också!
FruNalleman är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons