Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-10-08, 16:58   #1
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Unhappy Hjälp, mönsterkonstruktion för hand byxor!!

Hej!

jag har gått en grundutbildning i Konstruktion och design på Tillskäararakademin där man fick lära sig 50/50 sömnad och mönsterkonstruktion. Det var dom stora ämnena i skolan. Men just byxor som jag håller på med nu hann nästan ingen i klassen lära sig mycket av.

Nu har jag tyvärr tagit på mig ett jobb som jag trodde att jag skulle klara men är totalt förvirrad.

Skulle sy ett par byxor till en tant. Tog mått innan och köpte ett mönster eftersom jag inte kan mycket om byxkor i mönsterkonstruktion. Hon hade då ett mått mitt emellen två storlekar. Den ena var den största storleken i ena mönstret som man kunde köpa sen var den andra storleken det minsta från det andra mönstret man kunde köpa. Eftersom det är samma mönster men man bara kan köpa 3 storlekar i ett så valde jag tyvärr det mindre mönstret.

När hon provade toallen jag sytt upp så var midjan för liten med ca 27 cm och höften för liten med 14 cm (kula på magen) stussen passade. Annars satt byxorna som dom skulle i benen och upp till stussen.

Jag skulle rita om det men har aldrig konstruerat om ett mönster så pass mycket och med så skumma mått så nu är jag såååå förvirrad!!! Hjälp!

Kolade på gamla mönster på byxor från skolan som vi gjort men vi hade aldrig konstruerat något mönster efter kulmagar bara platta magar. Så ökade man någonstans så var det lite grann i sidorna. I detta fallet så måste jag väl öka i magen och rita den rund eller något men stussen blir förskjuten eller jag fattar ingenting. Någon som vet hur jag ska göra????

Tacksam för snabbt svar! =O) Tack på förhand!
Jag är inte så bra på att förklara så fråga på hur mycket ni vill för att förstå vad jag menar!

Mvh Helen
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-08, 17:09   #2
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Ser ut som om du behöver förstora mönstret från stussen och uppåt i alla sömmar. Utgå från stussen och öka för höften 1,75 cm fram och bak och i sidsömmarna, fortsätt den linjen mot midjan där du ökat samtliga sömmar 3.5 cn bind sen ihop dessa linjer till en någorlunda lagom kurvad linje. Kanske behöver du öka något lite även för stussen om linjen ser konstig ut. Kulmagen kanske behöver en tvär inprovning, men i så fall måste du öka ännu mer i sömmarna.
Barbro
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-08, 17:15   #3
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Smile Tack för ditt svar!

Jo precis det har jag i alla fall tänkt ut. Men det är väldigt mycket jag måste förstora. Om midjan behöver förstoras 27 cm så måste jag förstora varje sida, mitt fram och mitt bak 6,75cm. Men sen kommer ett till problem. Höften måste förstoras 14 cm och det blir då 3,5cm på varje sida. Stämmer inte alls att få ihop det och hur kan helt plötsligt midjan vara större än höften???? Eller tänker jag helt fel? Skulle vara skönt i sånna fall. Men det måste väl ökas så mycket som jag sa nyss på sidan framstycke, sidan bakstycke, mitt bak och mitt fram?
Måste tilägga ett det ska vara en gylf mitt fram och om man ska rita efterdom nya måtten så går linjen väldigt snett inåt från midjans ytterkant fram och in mot stussen. Jag kunde sätta den i sidan om jag ville också sa min kund.
-Helen

Senast redigerad av Hellebelle den 2005-10-08 klockan 17:18.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-08, 17:47   #4
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Nä så mycket måste du inte öka, om du ökar det jag beskrev så blir resultatet det du behöver, tänk på att ökningen fördubblas, öka 3 cm i sidan bakstycke och framstycke blir t.ex 4X3=12 cm.
Det som kan bli konstigt är att framsömmen kommer att luta utåt, inte helt bra.
Ett annat förslag är att klippa isär mönstret mitt på bak och framstyckena och dra isär delarna då du lägger ut på tyget tills du uppnått rätt storlek. Detta i samband med en mindre ökning enl tidigare beskrivning skulle jag nog gjort.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-08, 18:01   #5
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Hm, jag tittade på hur dom gjort med dom 3 olika storlekarna när dom öket till en större storlek och då hade dom ökat i hela sidan och i bensömmen mellan benen lite grann och grenen är ju såklart nån cm längre. Men om det nu är så att hon har den där kulan. Ska man inte rita mf som en kula och sen svänga av in till stussen? För det är ju den som behöver mest utrymme och ev. lite grann i sidorna upptill vid höft och midja.

Jag förstod inte riktigt det där med att klippa isär mb? Eller aha, i mitten på bakstycket och sen dra isär aha. Ungefär samma sak som när man ökar höjden eller minksar höjden i midjan på byxorna? Brukar ju vara en viss linje man ska gå efter då där man ska minska eller öka. Ska jag bara klippa upp från midjan ner till stussen då och sedan dra isär mönstret tills det blir rätt vidd? Drar jag isär den då ca 13,5cm på framstycket som är hälften av 27cm? Eller blir det 13,5cm / 2 på fram och likadant på bakstycket?

Jo, det ökas....hm jag trodde jag räknat rätt. Hm, framstycket sida ökas dubbelt och baksidans sida ökas dubbelt och sen ökas mf dubbelt och mb dubbelt? Var det rätt? Då blir det alltså 3,375cm som ska ökas i varje del för att midjan ska kunna ökas med 27cm. tex. 3,375 sida fram, 3,375 sida bak, 3,375 mb, 3,375 mf.
Men kan man undvika att öka mf? Eller blir det jätteskumt för hennes mage som vill få plats?

Mvh Helen

Senast redigerad av Hellebelle den 2005-10-08 klockan 18:31.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-08, 18:55   #6
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Eller blir det 13,5cm / 2 på fram och likadant på bakstycket?
Ja, ovanstående är rätt. Du klipper isär hela bak och hel framstycket i "pressvecket" och drar isär ända uppifrån och ner till fötterna. Rita mitt-framlinjen som en kula låter helfel, (åtminstone ingen vedertagen metod!) gör då hellre inprovningar fram.
Kan du inte ta det större mönstret på överdelen och jämka ihop det med det mindre nedåt??
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-08, 19:02   #7
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Ok, så enklast är att klippa isär mönstret ända ner till fötterna och dra isär 13,5cm på bak och framstycke.

Det går bra att klippa isär bredvid mittlinjen också va? Så jag gör en linje som följer mittlinjen och sedan klipper isär? (Det ena vecket av dom två vecken som ska vara fram på byxorna går i mittlinjen.)

Inprovningar kan jag inte göra några för det ska vara två stycken veck på framstycket också.

Hm, det större mönstret? Jag går efter det största mönstret nu (som är 16) nu när jag sytt upp toallen sen måste jag i sånna fall köpa ett till likadant mönster för att få en storlek större. (stl 18)

En till fråga bara som inte alls har med det här att göra: I programmet Stitch editor plus, kan man dela ett broderi i det programmet för att sedan kunna brodera i min plus hoop båge? jag har en Husqvarna orchidea med Customizing plus och digitizing plus.

Senast redigerad av Hellebelle den 2005-10-08 klockan 19:16.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 09:13   #8
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
NEJ, du ska inte sära 13,5 på bak och framstycke. utan bara hälften, dvs 6,75.
I Stitch Editor delar du broderier.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 12:25   #9
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
ojdå, var nog väldigt trött där i slutet i går. Självklart särar jag hälften av 13,5 cm.

Men det var ok att klippa upp mönstret där inte mittlinjen ligger? Eller då blir prportionerna fel kanske?

Men om jag klipper upp där jag har ett veck så borde inte det göra någon skillad då vecken bara kommer längre ifrån varandra. Det i mitten där man klippt isär är ju också ett stycke tyg om man säger så.

Har jag fattat rätt?

Tack för all din hjälp! Nu vågar jag nog på mig mönstret igen.

Mvh Helen
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-31, 23:59   #10
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Nu kommer földfrågor ang. samma mönster

Jag upptäckte att jag gjort fel med en sak så nu förstår jag bättre varför mönstret inte passade så bra hehe. Det ska vara fickor i sodrna. Jag antog bara att dom fickorna gick längs sömmen på byxorna och eftersom jag bara sydde upp en toall för att prova så sydde jag inga fickor på toallen. Nu såg jag i mönstret att fickorna ska synas en del på sidorna så ca 4 cm på varje sida försvann ju där när hon provade. Jag räknade ut att nu är byxorna bara försmå just i midjan. Allting annat ska passa. Dom är 17,8cm för små just i midjan. Hur gör jag? Bästa sättet att förstora bara midjan när man ska ha fickor i sidorna? Är det fortfarande bäst att klippa isär mönstret och dra isär det? Verkar enklast iaf men då blir ju både höften och stussen större oxå som nu ska passa på henne. I för sig så går det ju alltid att sy in. Eller så förstorar jag mönstret i sidorna i midjan. men vet ej hur jag ska göra för fickorna???? Hjälp!
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-11, 12:46   #11
Veda Veda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 3
Kan du inte bara dra sidsömmen rakare upp mot midjan ifrån stussen? Det brukar jag göra. Sen brukar det inte bli så bra om man "gör plats för hela magen". Ofta sitter byxorna lite bättre om magen "kläms" in något. Men absolut inte för mycket.
Veda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-13, 18:38   #12
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Ok, hur blir det då när du syr upp och använder brallorna sen då?

Jag gjorde på det sättet jag beskrev att jag drog isär mönstret och har sytt upp en toall på de så hon ska prova på onsdag. Spännande.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-16, 13:25   #13
Veda Veda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 3
Jag är inte utbildad på något sätt utan har sytt kläder åt mig själv och några av mina bekanta bara. Det kanske är bäst att du lyssnar på experterna. Det riktiga sättet att förstora mönster är ju just som har beskrivits tidigare.
Veda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-16, 15:41   #14
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Konstruera byxor.

Jag måste bara skriva att jag tycker det är jätte synd att ni inte hann lära er att konstruera byxor, eftersom det inte alls är speciellt svårt. Vad var det för mönster ni lärde er att konstruera?
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-16, 23:36   #15
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Jo de va synd...kommer inte ihåg nånting från det lilla vi lärde oss heller så jag har varken orkat eller brytt mig om att försöka mig på att göra ett mönster till byxor.

Vi fick göra en grundbyxa efter personliga mått men det gick så snabbt fram så det kom in genom ena örat och ut genom andra örat. Samma sak med dom konfektionsbyxor vi fick göra. Allting gick för snabbt och särskilt i slutet av terminen då hade man bara all fokus på att bli klar me allt för att få ett G iaf.

Man tänkte inte ens på att lära sig då det var så nästanhela terminen. Men nånting har jag med mig i ryggsäcken iaf. =)
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons