Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-04-29, 10:57   #1
Slitvargen Slitvargen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 136
Hur har de gjort?

Klänningen som jag har länkat till har en bikiniliknande överdel. Har försökt sy i mönsterpapper, men jag är ingen van sömmerska så jag förstår inte hur delen är ritad. Länkar t den eftersom det finns en förstoringsfunktion så att ni kan se lite närmare. Min tonårsdotter vill så gärna, så gärna att jag syr ngt sådant till henne. Tacksam för all hjälp.

http://www.jcrew.com/AST/Browse/Wome...4982/14982.jsp
Slitvargen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 11:08   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag tippar på att det är ett brett stycke som är draperat och en söm sydd tvärs över för att hålla det på plat. Förutom den långa draperingen som går tvärsöver bysten som inte är fastsydd.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 11:11   #3
Slitvargen Slitvargen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 136
Tack, ska försöka igen m papper o syr då tvärs över samt på längden till tvärsömmen.
Slitvargen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 11:16   #4
Slitvargen Slitvargen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 136
Gick inget vidare, men förstår ändå inte varför.
Slitvargen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 11:18   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Förmodar att du behöver ett format bakstycke för att få till att draperingen sitter på plats. Har du ingen provdocka att drapera på och prova?
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 11:34   #6
Slitvargen Slitvargen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 136
Nä, men jag ska prova på dottern när hon kommer hem. Kanske är det så att när jag syr i papper blir det ingen stretcheffekt, och då syns inte draperingen på samma sätt. Ska rota runt o se om jag har ngt jag kan öva med först. du har rätt, ryggen är förstås det som gör att det fungerar. Tack, Delfintua
Slitvargen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 11:42   #7
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Nja inte direkt ryggen menade jag ... uttryckte mig klantigt. I sidsöm och på framstycket styr du draperingen. Men jag tror framstycket behöver ett bakstycke som är formsytt för att det ska funka. Prova med nåt skräptyg.Annars så finns det ju färdiga mönster som ser ut så och det är enklare eller?
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 12:20   #8
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
För att lyckas med den där modellen om modellen har någon form av kurvor behöver du ha tyg som är åtminstone lite stretchigt. Bäst effekt får du med riktigt stretchig trikå, som på bilden. Papper är alldeles för stelt för att kunna ge ett rättvisande resultat.

Modellen går att göra utan format tyg under. Lindex sålde bikinöverdelar förra året i den modellen. Det var bara en vändsydd rektangel framtill som snurrades ett halvt varv mitt fram.

På klänningen på bilden är det dock ett tyg under, antagligen för att det ska sitta uppe bättre.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 12:33   #9
Gaestis Gaestis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 54
Den här draperingen är inte vriden. Den är gjord så här: Draperingen är sydd i sidorna. Sedan är den ihopdragen snett mellan brösten. Tänk en mittlinje lodrätt och dra ihop mot mitten (vågräta mitten) snett nedifrån till höger. Gör lika snett uppifrån från vänster om lodlinjen ned mot den vågräta mitten. Lite pill blir det med att få vecken snyggt och görs bäst på en provdocka eller på bäraren av plagget. Har bäraren liten byst behövs inget foder annars skulle jag rekommendera det. Ju större byst desto fler rynkor/veck i draperingen. Hoppas jag kunnat förklara så att du förstod.

Gördis
Gaestis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 12:56   #10
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag skulle göra precis som Gördis skriver och spara ett stort nyp mitt över som inte är fast mer än i sidöm. Den andra daperingen under är sydd ner till den från två håll och det är ingen vriden historia.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 13:04   #11
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jo, den är vriden. Då tyget som är längst ner till vänster hamnar högst upp till höger. Vecken går alla snett. Drar man ihop vecken, om än snett strålar de åt samma håll. På bilden syns det tydligt att tyget är vridet.

Titta på likheterna i draperingen:
http://nelly.com/productInfo.asp?qPr...er=1&qSiteId=1
http://panosse.timarco.se/Product448...add9d13ea.aspx
http://yourdreamcloset.blogg.se/2009...a-nellyse.html

Sedan verkar inte heller draperingen i sig vara nedsydd, utan man har gjort två klipp i tyget, vridit det ett halvt varv och sytt ihop det igen. På så sätt får man till det utan att allt tyg vrider sig helt.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 13:08   #12
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Om man gör som Gördis skriver får man den här effekten: http://files.hm.com/media/products/7...086R_65604.jpg men något snedare och med större veck om jag förstår henne rätt. Stämmer det? Eller har jag missuppfattat dig totalt?
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 13:32   #13
Slitvargen Slitvargen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 136
Jag tror att Gördis har rätt. Gick förbi en baddräktsbutik efter lunch som hade bikiniöverdelar exakt som på klänningen jag länkade till. De var inte vridna, men på mitten fanns det ett hål, och hö bystöverdel tycks dras genom hålet snett ner under vä bystunderdel (hålet dolt under den raka tygbiten i mitten). Min dotter har liten byst och behöver inget foder. Har sökt efter mönster men inte hittat, så jag är jätteglad för hjälpen. Har rejält stretchigt tyg, så det fungerar nog bra.
Slitvargen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 13:34   #14
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Du gör självklart som du vill, men med Gördis modell, om jag förstått det rätt, så formar du vecken och syr fast dem. Om du drar igenom tyget genom hålet så får du automatiskt en vridning av något slag...
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 14:10   #15
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Draperingen är inte vriden men formen på lappen är avgörande i det här fallet tror jag. En skev ellips eller liknande skulle kunna ge den draperingen.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons