Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2009-08-09, 11:44   #1
Fraser Fraser är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 4
Question 50-tals klänning, hjälp och tips önskas

Hej! Jag tänkte försöka mig på att göra en 50-tals klänning. Jag har en (för liten, ny och thailandtillverkad) i garderoben som jag tänkte ha som mall (eller ev. hitta nåt bra top-mönster och sy på en cirkelkjol)

Kjoldelen på klänningen i garderoben är sydd i två delar (sömmar på sidorna) men en "riktig" helcirkelskjol är väl sydd i ett stycke? (en jättestor cirkel med hål i mitten)?


Jag har hittat ett fint prickigt tyg som bara är 112cm brett så jag antar att jag också måste skarva lite. Tycker inte att det borde synas nåt större eftersom tyget är mönstrat och kjoldelen vid.. eller?


*Är det bäst att trådriktningen går utåt från mitten? (som ekrarna på ett cykelhjul)
*Kan man fodra överdelen med något (typ vlieselin) så det är lite stadigare (och håller in magen lite :-))
*Bör man ha stumt eller stretchigt tyg? Kan man göra egen smock på sidorna?
*Jag har en vanlig tunn kjol som jag tänkte ha som bas till underkjolen. Planen är att sy på rynkade tyllvåder för att få fin volym
*Läste här nånstans att man förr fodrade bältena med galon för att de inte skulle vika sig, men är galon såpass styvt? kan man ha nåt annat?
*Nåt annat att tänka på?


Hoppas att nån kan hjälpa en nybörjare med många frågor och idéer :-)

ps.Hur ser egentligen korsettfjädrar ut? Skulle man kunna använda grova buntband? (och klippa bort 'låsklumpen')
Sätter man de lodrätt runt hela överkroppen? (rygg, mage och sidor)
Fraser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-09, 15:38   #2
Fraser Fraser är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 4
Cool Skulle man kunna klippa såhär?

Skulle man kunna klippa till delarna ungefär såhär?
(se bild. de blå delarna vänds nedåt. De vita områdena är sådant som sedan klipps bort: vid nederkant och linning)


(obs! inte det minsta skalenlig eller proportionerlig)
Bifogade bilder
 
Fraser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-09, 18:14   #3
Legava Legava är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 37
Ska du sy helklock rekomenderar jag två halvcirklar med trådriktning mitt fram och mitt bak, sömm i sidan.En sak du ska tänka på är att låta kjolen hänga ett par dagar då tyget gärna drar sig .Du måste mäta från golvet för att få fållinjen korrekt.
Legava är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-09, 18:16   #4
Legava Legava är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 37
Jag såg inte att det var du som hade andra inlägget också ska du klippa som du föreslår med kjolen i våder.Ska du ha trådrikting i mitten på tårtbiten annars dra sig kjolen .Denna kjol är lättare att sy än helklock.
Legava är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-10, 17:38   #5
Fraser Fraser är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 4
Nu har jag ritat upp lite mer skalenligt och konstaterat att det går åt lite mindre tyg (och blir mycket mindre att klippa och sicksacka) om jag gör två halvcirklar istället för min tjusiga skiss ovan.. Så det får det bli!

Smart tips om att låta kjolen hänga ett tag innan man fållar den nedtill!
Fraser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-10, 19:31   #6
Schannalle Schannalle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 63
Hur ska överdelen till klänningen se ut? Är mönstret bara två "rektanglar" så bör nog tyget vara lite strechigt om du ska få överdelen att sitta tajt. Är tyget stumt så bör nog mönstret till överdelen vara mer figuranpassat. När jag sydde en "50-tals" klänning så ritade jag ett liv med prinsesskärning och det funkade finfint. (bild finns i mitt album "tyllbakelse")

Om du ska stadga upp livet så rekomenderar jag att köpa rigleneband i en tygaffär istället för att använda buntband, de är mer följsamma och inte heller speciellt dyra. Riktiga korsettfjädrar är oftas i spiral eller fjäderståk, och att använda sådana till en klänning tror jag blir lite väl hårt (och onödigt dyrt) Band sätter man ju i klänningsliv för att de ska hålla sig uppe och inte hasa ner, inte för att forma om kroppen (oftast iaf).

Lycka till med sömnaden!
Schannalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-10, 19:41   #7
Fraser Fraser är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 4
Överdelen är lite figurformad och består av 5 delar: ett mittstycke som är lite bredare upptill än nedtill. två framsidstycken, två baksidstycken som delas av en dragkedja.

Jag har en klänning som jag mallat av, den sitter ganska bra (bortsett från att jag nog borde banta bort några kilon för att slippa se ut som en stoppad korv)
Den klänningen har bara ett tyglager men man kanske skulle ha två så det blir lite stadigare? (eller så får jag väl ha nån slags maginhållare på mej under :-) )

Det ska vara axelband på klänningen så den behöver inte sitta uppe av sej själv.

Däremot funderar jag på om jag skulle lyxa till det med lite smock någonstans, kanske under armhålorna, kan det funka eller ser det inte riktigt klokt ut? :-D Då gör det inte så mycket om jag går upp eller ned nåt kilo (eller om jag inte lyckas sy med perfekt passform,, och det tvivlar jag ju på, haha)

Jag hade inte tänkt vara riktigt så ambitiös att jag gör den som en korsett, jag bara undrade hur det fungerade.. Hur hårda/styva är riktiga korsettfjädrar?
Fraser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-10, 21:21   #8
Schannalle Schannalle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 63
Jag skulle rekomendera att fodra livet, om inte annat för att få det snyggt upptill på ett enkelt sätt (vändsy+ev.stickning). Ska du ha smock så tror jag det blir bäst att ha den bak istället för under armarna och då antingen skippa blixtlåser eller sätta det i sidan.

Riktiga korsettfjädrar är hårda som stål, fast de är ändå lite börjbara, speciellt spiralstål som formar sig mer. Lite svårt att förklara hårdhetsgrad, du får helt enkelt känna själv nångång i framtiden!
Schannalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-16, 09:55   #9
celladonna celladonna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 3
ett annat sätt att få lite extra plats efter hur vikten pendlar är att sätta i öljetter baktill och siden band el dyligt. vill man inte ha bar rygg så kan man sätta in en bit tyg bakom snörningen eller som på denna bild då hon har använt sig av ett elastiskt band som är för snörning. blir inte lika bra som öljetter då det inte går att dra åt lika hårt.
Bifogade bilder
 
celladonna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-17, 09:57   #10
discosmullan discosmullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 1
Citat:
celladonna skrev: Visa inlägg
ett annat sätt att få lite extra plats efter hur vikten pendlar är att sätta i öljetter baktill och siden band el dyligt. vill man inte ha bar rygg så kan man sätta in en bit tyg bakom snörningen eller som på denna bild då hon har använt sig av ett elastiskt band som är för snörning. blir inte lika bra som öljetter då det inte går att dra åt lika hårt.
Jag gillade modellen vill lära mig att sy en 50 tals klänning
Den blev jätte fin //Lotta
discosmullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-19, 22:29   #11
celladonna celladonna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 3
Smile

det finns många ny tryckta mönster på detta tex buttericks simplicity mm.
oftast ät det en rundskuren kjol med ett tajt liv.
har själv köpt många bra mönster på tradera och ebay.
en favorit jag har är annars http://www.sewingpatterns.com/
dom är snabba och bra att ha kontakt med .
celladonna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-19, 22:42   #12
celladonna celladonna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 3
Wink

kom på en sak
på många marknader som är vid de stora bilutställningarna finns det säljare som har en väldigt simpel modell .
1 st rundskuren kjol
ovanpå detta ett rektangulärt tystycke
längden ditt bröstomfång under brösten + lite rörelsevidd .
höjden är måttet emellan midja och under brösten.
sy ihop på kortändan.
bak på ryggen på denna rektanngel sys det in resårband .
flera rader för att få livet tajt .ca 15 cm brett område.
nu till brösten 2 st trianglar sy fast framtill. eller avlånga trianglar typ strutar beroende på hur man vill ha det.
på dessa trianglar sys sedan 2 st band fast. sys av tyg eller siden band
för att sedan kunna knytas bakom nacken
hoppas att du förstår hur jag menar
celladonna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-11-13, 01:03   #13
shoto77176 shoto77176 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2023
Inlägg: 2
Vad spännande att du vill ta dig an att sy en 50-tals klänning! Det är ett roligt projekt med många möjligheter.

Först och främst, en "riktig" helcirkelskjol är ofta sydd i ett stycke, men på grund av tygbegränsningar kan den också sydd i flera delar. Med ditt prickiga tyg som är 112 cm brett, kan du definitivt behöva skarva, men som du säger bör inte skarvningarna synas mycket, speciellt med ett mönstrat tyg och vid kjol.

Angående trådriktningen, ja, det är bäst att den går utåt från mitten, som ekrarna på ett cykelhjul, för att få rätt fall på kjolen. För överdelen kan du använda vlieselin för att ge det mer stadga – det hjälper också till att hålla in magen lite.

När det gäller tyget så fungerar både stumt och stretchigt tyg för en 50-tals klänning, beroende på vilken stil och passform du är ute efter. Egen smock på sidorna är definitivt ett alternativ och kan ge en fin detalj.

Din idé med en tunn kjol som bas för underkjolen och sedan lägga till tyllvåder för volym låter perfekt för att få den där klassiska 50-tals silhuetten. Om du letar efter alternativ till galon för bälten, kan du överväga andra styva material som buckram eller till och med vissa typer av tjock interfacing.
shoto77176 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons