Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-04-07, 11:17   #1
Petronella1978 Petronella1978 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 16
Question Mössa i trikå, storlek och omkrets

Jag ska sy mössor i trikå i olika storlekar (presenter så jag kan tyvärr inte mäta barnets/vuxna personens huvud) men börjar bli smått snurrig på omkrets/storlek på mössor. Jag har kikat här på sysidan och funnit detta i en tidigare diskussion:

42 cm omkrets = 1 mån
44 = 3mån
46 = 6mån
48 = 1år
50 = 2 år
54 = 3-4 år
56 = 4-8/10 (fast många vuxna kvinnor har 56 också)

Jag har hittat ett mönster i boken Baby Cool som jag tänkt utgå från. Jag har kikat runt på olika bloggar som sytt mössor efter samma mönster och alla säger att de är tok-stora. Tydligen ska mönstret till en ettåring passa en vuxen tex.
När jag mäter mönstret som ska vara storlek 50/56 så är det 18cm brett (och ska klippas ut dubbelt) vilket betyder (2*18) 36 cm i omkrets.

Det jag inte får ihop är att det "tok-stora" mönstret får en omkrets på 36cm till en strlk 50/56 och i tabellen ovan står det att det ska vara 42 cm i omkrets till en nyfödd...

Har jag missuppfattat något? Eller är det kanske så att man ska göra mkt mindre pga att det är trikå och töjbart?
Någon som vet och kan bringa klarhet i mitt huvudbry?

/Pernilla
Petronella1978 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-07, 12:41   #2
rymden rymden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 55
huvudmått mm

Hej
Jag kollade in mina pojkars BVC kurvor från när de var nyfödda och kan bara säga att 42 cm låter stort till en nyfödd. Enligt BVCkurvan (och mina pojkars mått) så har en nyfödd ca 35-36 cm omfång och först vid ca 3 mån ålder ligger de flesta kring 42 cm.
Normalmått vid olika åldrar enligt min BVCkurva är:
nyfödd 35,5 cm
1mån 37,5 cm
2 mån 39 cm
3 mån knappt 41 cm
4 mån 42 cm
5 mån 43 cm
6 mån 44 cm

Nu är ju BVCkurvan ca 10 år gamal så viss justering kan väl ha gjorts på senare år men jag tror inte våra barns huvudmått ändrats så mycket....
rymden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-07, 12:52   #3
rymden rymden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 55
mer om huvudmått

Kan bara tillägga att min ena son hade i och för sig 41 cm huvudomfång när han föddes, men det resulterade också i massvis av undersökningar för att kolla att han inte hade vattenskalle. Han låg (och ligger ännu) långt över alla kurvor i BVCjournalen gällande huvudmått för nyfödda. I hans fall så är huvudstorleken genetiskt betingad, "familijär tjockskallighet" kallade en läkare det på skoj. Han har idag 64,5 cm omfång (14 år gammal). Hans far har 67 cm omfång medans hans bröder har 58 cm (16 åringen) och 56 cm (7 åringen). Så alla är vi olika
rymden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-13, 09:26   #4
tilda_l tilda_l är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 243
mössorna jag syr till min 1åring är 41cm i omkrets.. han har 46cm i huvudomfång.

kanske hjälper lite...
tilda_l är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-13, 11:35   #5
Micka Micka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 135
Baby coolmössor

Jag har sytt mössor till mina grabbar från mönstret i Baby cool(kaninmössorna i mitt album). Använde mig av den största storleken, 1 år tror jag att det var, och de passar mina killar fortfarande nu när de är 5,5 år (och ganska "tjockskalliga")... Det jag uppmärksammade med mönstret var förutom vidden att det är ganska "högt", dvs. killarna har ett uppvik på 3-5 cm. Min rekommendation är om du kan mäta på huvudet. omkrets och sedan från ungefär mitt uppe på huvudet och ned till där du vill att mössan ska sluta. Vill du ha uppvik så räkna med det, jämför sen med mönstret du har och tänk på att trikå töjer sig och alltså ska vara mindre än huvudomfånget. Lycka till med sömnaden
Micka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-14, 19:10   #6
Petronella1978 Petronella1978 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 16
Tack för alla tips!

Jag har nu förstått att man ska ta mindre omkrets på mössan än vad huvudet är eftersom trikå töjer sig. Hur mkt funderar jag vidare på... Sen är ju olika trikåtyger olika töjbart.

Jag har nu testast att sy en mössa åt mig själv. Jag har 54cm i huvudomfång och blev nöjd med mössan när omkretsen blev 44cm.
Petronella1978 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
baby cool, mössa, omkrets, storlek, trikå

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons