Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-11-17, 19:04   #1
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Sy balkjol?

För en ganska kort tid sedan bestämdes det att vi skulle åka på nyårsbal, och eftersom jag tycker det är så tråkigt (och dyrt?) att hyra klänning så tänkte jag kombinera en av mina bustierer med en kjol i lämpligt snitt och tyg. En helcirkelskjol är vad jag lutar åt, men det går åt så vansinnigt mycket tyg till sådant och jag undrar om det kanske finns ngt bättre alternativ? (Då kanske jag slipper buda på 5 yards sidentyg på ebay.) När jag söker på burda, vodue och liknande på kjolar får jag bara upp söta, knälånga saker som inte passar eftersom jag vill ha en fotsid kjol.

Några med förslag?
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-17, 19:35   #2
Dackling Dackling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 28
när jag skulle på studentbal hittade jag ett tvådelat klänningsmönster där jag egentligen bara använde mig av överdelen. till kjolen utgick jag istället av tygmängden jag hade (har för mig att det var en sådär 2m på 1,50 bredd...)
så tog jag ut 3 delar där fållen blev en bit bredare än tyget, mätte ut längden som behövdes och måttade dit midjan. fast jag la till en hel del bredd i midjan, och satte några djupa
motveck fram och bak. och så dit med en linning och en dragkedja.
fogade ihop delarna så att en söm hamnade mitt bak med dragkedjan i, och så gömde jag de två andra sömmarna i motvecken fram.
är man lite trixig av sig så är det ganska lätt, och fördelen är att tygets bredd går att utnyttja till max, och alla bredder funkar, det är bara att mäta och ha sig lite grann.

med rätt tyg så blir fallet helt underbart!
hoppas det går att förstå nåt, det var svårare än jag trodde att förklara ..
Dackling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-17, 19:37   #3
Dackling Dackling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 28
(min första tanke var också nåt helcirklat, men det föll med på den ofantliga tygmängden som går åt..det blev en bra kompromiss!)
Dackling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-18, 11:58   #4
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Idén låter jätteintressant, fast det är rätt så svårt för mig att förstå skrivna beskrivningar... kan du inte göra en skiss i paint med hur du ritade ut allt och lägga ut här alternativt maila till mig? Det behöver inte vara så exakt, så länge idén syns
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-18, 13:56   #5
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Du skulle kunna göra en kjol i sjöjungfrumodell, alltså en som är figurnära från midjan och neråt, och sen svänger ut och blir vidare under knäna.
Rätt mycket filmstjärna över en sån kjol, och den går ju att variera med material och detaljer så att den blir antingen romantisk, extrem, goth eller vilken stil man nu jagar!

Lycka till!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-18, 16:46   #6
Frida_L Frida_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 93
Stil har ett sådant mönster, 22627 (sjöjungfrukjol).
Frida_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-18, 16:56   #7
Dackling Dackling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 28
gjorde en skiss som jag försökte bifoga, men det bidde för stort. mejlar istället!
(efter en stund när man suttit och försökt få ner ett mönster i skrift så vet man knappt själv längre hur man gjorde )
Dackling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-18, 18:11   #8
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Annika74: Tack för förslaget, men det kommer nog att bli mycket dans och då är det ju viktigt att kunna flänga med benen
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-20, 13:45   #9
AnnaB AnnaB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 92
Haha, jag tänkte just säga det - en sjöjungfrukjol är snyggt med mycket begränsande att dansa i. Jag har själv sytt en sådan (ska snart lägga upp bilder på den, bara jag kommer mig för...) och varit på bal i den ett par gånger, och varje gång har jag tänkt att jag ska sy en vidare kjol som är bättre för dans!
AnnaB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-20, 17:22   #10
Ingridi Ingridi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 2
när jag gick på min studentbal ville jag också ha en hel rundskuren kjol. men fick kompromissa lite med den som skulle betala kjolen :P. men då kom jag å min mamma fram till det här mönstret 23173 från neuemodestil. det kanske inte ser så mycket ut för världen men den blev jätte fin. lätt å dansa i och den föll jätte fint..det gick ändå åt en hel massa tyg men inte lika mycket som en hel rundskuren så kanske det är något för dig?
Ingridi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-20, 17:29   #11
Ingridi Ingridi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 2
glömde säga att det gick ganska fort att svänga ihop kjolen bara man hade koll på de sex olika delarna.....
Ingridi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-20, 17:36   #12
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
Hej,
du skulle kunna göra en halvcirkelkjol istället, de får ordentlig vidd de också, men drar mycket mindre tyg, och jag tycker att de känns väldigt festliga om de görs i rätt tyg.
En, två eller fyra våder, brukar bli bra när jag gör dem, brukar dock känna att två våder drar minst tyg. Jag, som är lång och vill ha kjolar som börjar uppe i midjan och går ända ner i backen vill ha en kjollängd på ca 115 cm, och vet att jag kommit undan på 2,5 meter tyg i fullbredd.

/Ingrid
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-21, 09:12   #13
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Halvcirkelkjol är som Banshee säger en bra festkjol, enkel att göra och rör sig snyggt när man dansar.

Burda magazine har i sitt decembernummer nånting som ser ut som en sjöjungfrukjol: Burdakjol

Såg du den här förresten: V8329 långkjolar

Senast redigerad av avsl080923 den 2006-11-21 klockan 09:17.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-21, 20:39   #14
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
AnnaB: Jag ser fram emot att få se din kjol! Själv har jag alltid velat ha en söjungfrukjol eftersom den är så smickrande, men det har liksom aldrig blivit av och det är sällan jag får tillfälle att använda sådant.

Dackling: Tack så jättemycket för mönstret! Det var inga som helst problem med att förstå, heller Vi får se, nu har jag fått så många kjolförslag att jag knappt kan välja!

Banshee: Mycket bra idé, får jag bara tänka på saken eller skriva på alla förslag och lägga ner dem i en hatt

Datura: Helt ljuvlig, och eftersom jag själv älskar att ha kjol så kommer jag sy den där någon dag, fast när jag dansar så måste jag försöka hålla koll på det där släpet... om det var den kjolen du tänkte på?

Själv funderade jag på att göra en trekvartskjol, men nu blir det ju riktigt svårt att välja
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons