Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-01-24, 22:07   #16
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
Unhappy vad skulle man köpt istället?

ja den kanske inte håller i 20 år. Men vad skall en nybörjare välja? kan väl köpa en ny till om 10 år.
enda andra alternativet var att köpa en HQ topaz 20 eller en singer/janome som bara kunde brodera och kompletera med en vanlig symaskin med det skulle bli så dyrt så det var inte ens att tänka på!

#hade inte tid att krångla mer hos symaskinsaffärer som ändå bara hade svindyra bra maskiner eller värdelösa billiga,och brother fick nog inte hq-butikerna sälja.

#Så det var bara ringa på telefon och dan efter fanns den att hämta på posten, och den var ju bra. bara hoppas den håller länge.

#kanske verkade korkat att berömma en "lågbudgetmaskin" men den överträffade mina förväntningar, bra att även de som inte lägger en förmögenhet nu kan skaffa en brodyrmaskin. det skall företaget Brother ha mycket beröm för.
att de är billigare än HQ beror nog mer på stora försäljningsvolymer, och så är de en av Världens största printertillverkare, och kanske återförsäljarna och brothergrossister åker Fiat medans Husqvarna cheferna åker RR.

#en begagnad kvalitetmaskin är svårt att hitta, vem säljer sin drömmaskin om det inte är nåt fel på den? och skall sy affärer ge garanti tar de ut det på priset på det gamla vraket.

#en vanlig ny data-symaskin av husqvarna är väldig dyra, och de mekaniska skall ställas in så de kräver mycket kunskap av den som skall sy.

# det är ju roligare med en hichtech maskin som kan kopplas till dator, och använder man den bara nån gång då och då glömmer man bort hur man skulle ställa in allt.

# med brother nv-900 var det bra trycka på pekskärmen vad man ville göra så visades det i en serie att följa med bilder, en maskin för killar, och även stressade småbarnsmödrar, ja alla som inte syr så ofta! en perfekt basmaskin för att snabbt laga nåt. Se själv här:
http://www.youtube.com/watch?v=cF5HBfF4n8M

# för den som lägger ner mycket tid kan man nog använda vilken maskin som helst, se detta fantastiskt, för att vara en karl!
http://www.youtube.com/user/StudioGa...29/8JWRtsyoLhQ

Senast redigerad av Händigecarl den 2010-01-24 klockan 23:04.
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-27, 14:34   #17
Biancca Biancca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 60
Talking

Idag kom min maskin, tidigare än väntat, testar för fullt nu!
Biancca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-29, 22:49   #18
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
Talking

Grattis, till din nya supermaskin! Nu blir det en baggis att sy hembygdsdräkten och kanske bröllopsklänning?

Fick ni med PE Lite på köpet ? annars går det väl att ladda hem demoversioner av program och sedan radera den och sedan testa en ny period osv?
http://www.brother-usa.com/HomeSewin...gsoftware.aspx
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-30, 12:06   #19
Emmac Emmac är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 2
Har en Brother 900 bara broderi? Skulle vilja ha en som har både broderi och overlock. Ngn som kan tipsa om en bra maskin?
Emmac är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-30, 16:37   #20
Emmac Emmac är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 2
Har fått mig en lektion i overlock.. Inser att man måste ha en overlock o en brodyrmaskin. Vi får lägga broderandet åt sidan så länge, kanske det blir en i framtiden.
Emmac är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-30, 17:45   #21
Biancca Biancca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 60
Jag har pe design 6, det följde inte med något program.


En overlock kan ju inte jämföras med en rodyrmaskin, två helt olika ändamål. Denna är ju dock en kombinerad maskin och man kan köpa till kniv för att klippa tyget bredvid sömmen. Men jag skulle inte tro att den kan mäta sig med en ren overlock.
Biancca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-30, 20:39   #22
AnnLindahl AnnLindahl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 269
Husqvarnas Topas 20 eller 30 är inte enbart en brodyrmaskin, det är en kombinerad sy och brodyrmaskin och även den som jag har en Designer SE och även Husqvarnas värsting Diamond. Dessa är jättefina maskiner som klarar de flesta filformat och man kan i maskinen bearbeta brodyrerna både förminska och förstora och ändra färger rotera objektet i 360 grader, spegelvända osv. Jag är nybörjare på broderimaskinen men har hållit på och sytt kläder,gardiner och andra saker i över 40 år och jag är nästan självlärd. Min syfröken tyckte jag var ett hopplöst fall men när jag slutade skolan och satt barnvakt hos min syster och fick låna hennes gamla Husqvarna, så blev jag såld och sen har lärt mig själv och mina vänner och bekanta tycker jag är duktig. Så jag försöker intala mig det.
AnnLindahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-16, 13:09   #23
Jordgubben06 Jordgubben06 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 17
Jag undrar om det går bra att sy"vanligt" med denna maskin(NV-900) och att sy i alla sorters tyg även stretchiga tyger?
Jordgubben06 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-16, 20:00   #24
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Ja det går att sy vanligt på NV 900, det är ju en kombinationsmaskin, som vad jag antar även har en del sk overlock sömmar. Har själv inte sytt på någon sådan men jag har sytt på många utav Brother andra föregångare till denna maskin t ex 500 och 1200. Mycket bra maskiner till mycket bra kvalitet.

Tycker man överskattar Husqvarna lite väl mycket, har själv en Diamond (65 000:-) och vad den kan, kan i princip min Brother 3100D från 2005, så jag kan ju inte säga att jag vart så jätte
imponerad, det har ju förståss skaffat en stor bågen med påföljden att det blir betydligare svårare att spänna tyget och få broderiet snyggt. Men det är det som Husqvarna säljer på, stora bågar samt att alla tror att det är sån fantasktisk kvalitet för att det är tillverkat i Svedala. Och mig veterligen så läser inte Husqvarna maskinerna en massa olika filformat utan det är ju deras egna vad jag har sett på min maskin i alla fall, men den kanske ändå är för billig!!!

Har haft min Brother 3100D sedan 2005 och aldrig servat den eller haft några som helst problem, helt fantastisk maskin.
Anledningen till att jag nu har köpt en Husqvarna är jag vill kunna brodera just så stora mönster som deras största båge tar 360 mm, samt att jag fick den till väldigt bra pris vilket tyvärr Brother inte kunde erbjuda mig.

Jag tycker ni ska vara helt nöjda med era inköp oavsett vad andra tycker, det är ju ändå ni som ska använda dem. En maskin behöver inte vara bättre för att den är dyrare men den kanske har mer just hitech som kanske inte alltid fungerar som det ska.

Angående försäljnings volymerna så är ju en av, om inte den största av symaskiner, det gör ju även Babylock maskinerna, fast de inte får säljas i Sverige ( endast ett fåtal overlocker).

Som sag mycket lycka till med era sy-och brodermaskiner.
Mvh Marie
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-16, 21:43   #25
Biancca Biancca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 60
Det går att sy vanligt det finns MASSOR med olika sömmar, har en overlock så någon hushållsoverlock har jag inte testat. Men jag syr i princip bara barnkläder och att göra fållar, egna coversömmar etc är inga problem.Det blir skitbra. Jag tycker dock att en kan bråka lite med mig ibland. Är dock lite bortskämd med min föregångare, en Elna SU från 70-talet, en av de bäska maskiner som tillverkats. Men den har ju inte så mycket lullull så brothern är ju betydligt roligare.
Biancca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-17, 16:20   #26
Jordgubben06 Jordgubben06 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 17
Det låter ju bara lovande om nv-900 ska fundera om ja ska köpa eller ej1 Har lämnat in min gamla maskin till rep. en Husqvarna 330 är det har lämnat den på ett annat ställe innan men är inte nöjd med det dom gjort så vi får se på onsdag vad dom säger om den.
Jordgubben06 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-23, 13:05   #27
cab cab är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 55
Smile Brother NV-900

Halloj!

Jag vill vara med i er klubb Jag har just fått hem min nv-900 inkl. pe-lite. Den är uppackad ur kartongen men inte mer. Ni som har börjat redan - Har ni några tips? något som jag ska tänka på eller undvika?

// Cab
cab är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-23, 16:49   #28
Biancca Biancca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 60
Men grattis och välkommen )

Det är en rolig maskin i förhållande till pris....det är ju sååå kul första gången...och sedan är man fast!

Tips...tjaaa....äh...GO FOR IT!

Frågaom du undrar något så ska vi försöka svara så got det går.
Biancca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-24, 14:17   #29
väskan väskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 243
Thumbs up

Jag hade också en Elna SU och var nöjd med den. På en syfestival upptäckte jag att nya maskiner kan så mycket mer. Så jag köpte en Brother innovis 900. Jag antar att det är i stort sett samma som NV 900.
Det var en upplevelse. Helt nya möjligheter till roliga sömmar och nyttosömmar
Det var mycket nytt att lära sig.
Jag började på sidan 1 i instruktionsboken och jobbade mig vidare. Det som jag inte förstod skrev jag ner och åkte till säljaren: Lena på Sypressen som tålmodigt svarade på mina frågor.

En liten varning! Tyget packar sig lätt under stygnplåten om det är lite sladdrigt elle man kommer för nära en kant. Ibland lägger jag under en remsa ca 1 cm av tear easy i starten.
Ett litet tips! Insruktionsboken är tryckt på dåligt papper som inte tålde att bläddras i många gånger. Jag rev ur varje blad och lade dem i varsin plastficka som jag satte in i en pärm. Så nu tål den att bläddras.

Det var verkligen ett impulsköp: ett mycket bra sådant. Jag ångrar mig inte.

Elnan har jag kvar. Den finns fritidshuset under sommarhalvåret.
Fast ibland tar jag med min Brother för de roliga sömmarnas skull.

Så undrar jag över klubben ni skriver om. Vad ska den gå ut på?
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-26, 21:05   #30
MonicaS MonicaS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 10
Köpte denna maskin för några månader sedan. Har aldrig broderat förut och ville pröva men ville inte lägga ut en massa pengar ifall det inte skulle vara något för mig. Maskinen funkar jättebra och jag är supernöjd. Har inte hunnit sy så mycket ännu men det jag prövat hittills har gått bra. Instruktionsboken är mycket tydlig vilket jag uppskattar. Har inte prövat att stygnsätta ännu, men skall försöka mig på det med programmet man fick med.
MonicaS är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
brother brodyr


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons