Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-03-27, 17:21   #1
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Beställt två maskiner från England

Rätt spännande nu...

Jag har beställt:
- Janome Easy Jeans plus massa tråd o tillbehör
- Janome Overlock 744D, plus overlock-tråd o tillbehör o väska o boken
- Plus massa pressarfötter för overlock som kostar 50 pund = 600 kr (annars 120 pund = 1440 kr)
- 4 pressarfötter för symaskinen.

Det blir ca 7500 kr! BIIILLIIIGT! inkl frakt o engelskt moms.

Det tar 3-5 dagar så kommer maskinerna fram hos mig..
Jag väntar nu..o min urgamla symaskin från 70 talet ska hamnas i ett museum juh...

Nej, nu äter jag tomatsoppa o stekt bacon o torra brödbitar med vitlöksmak o är nystektade....
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-27, 21:35   #2
Frazza Frazza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 27
Grattis!
Frazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-27, 21:53   #3
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Tack!
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 08:32   #4
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Grattis till dina inköp, var handlade du?
Vill bara säga: var rädd om din gamla 70-talare, ibland åker den gamle trogne fram och ibland finns det inget bättre än dom äldre arbetshästarna. När min D1:a krånglade och behövde till sydoktorn och jag hade en beställning som bara var tvungen att bli klar då var jag himla glad att min gamla Husqvarna 2000 från 60-talet stod i sin väska och sydde som om den aldrig varit undanställd.
Lycka till med dina maskiner!
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 09:57   #5
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Hej Lottan

Ja, det var http://www.sewingmachines.co.uk där jag handlade.

Mamma sa till mig att SPARA den gamla symaskin så länge trots det är ganska bra. Men det blir inte tål när jag sy med gradiner. Den får syende ihop tråd under pressarfoten, o fast i.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 10:48   #6
Sia7 Sia7 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 234
Grattis till det!

Berätta gärna vidare, om leveranstider hålls, om du har någon kontakt med kundtjänst osv.

Har lite lösa funderingar också på att beställa från England. Men jag tänker på det här med garanti och om något går sönder? Hur gör du/ni som beställt utomlands? Hur tänker ni kring det?
Sia7 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 11:45   #7
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Hej sia7

Ja, jag kan berätta nu om vad som hände igår.

Jag emailade till Russell om vilka pressarfötter som ska stämma för Janome Easy Jeans.
Jag fick svaret från honom efter 5 min!
När jag beställde dom o fick meddelande under samma dag så emailen stod: Dom skickade till DHL redan!

Jag frågade om garatiner. Han sa att det gäller bara i England. Det innebär att måste lagas i hans företag i England. Jag måste skicka till dom bara. Det kostar ca 450 kr för posten, som jag redde på det.
Garantin gäller bara 2 eller 5 år så kostar det inte ens öre. Efter 2 eller 5 år måste jag betala för dessa kostnader för lagning, men mycket billigt ändå.
Man har rätt att byta symaskinen om man är enormt missnöjd som skäligt.

Jag har bra kunskap om att sköta symaskin isf. det är inte svårt faktiskt. Ett måste är att dammsuga o smörja in då o då efter 10 ggr att sy i. Helst en gång i månad. Köp en bok - skötsel om symaskin typ.
När det blir äldre symaskinen så måste öppna en del o samla in smustigt fett med damm i, putsa med t.ex. tandborts (extra mjuk).
Min gamla symaskin från 70 talet använder jag rengöring med tandborst, en del var jag tvungen att tvätta små skruva med röd sprit.

Samma sak som killar som använder sig av rakappaten så rakar sig o lämnar skäggströ i den då tur i sin att det pajar bara. Killar brukar rengöra rakapparten efter de rakat färdigt.

Hehehe...
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 12:09   #8
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
När man får paketen från DHL som körde fram huset t.ex.

Så man måste öppna lådan (paketen) och kolla om det är ok, inte saknas eller skador i. Då skriv på sitt namn.
Aldrig skriv på papper förrän paketet öppnat.

Om du skrev ditt namn på DHL's papper direkt, så det blir ditt eget ansvar fullständigt. Det blir mellan dig o försäljare, kan försvåra mer ännu.

Om en cool kille med DHL-keps beter sig som att pressa dig o stressa upp dig.. Strunta i honom!

Konsumentslag som säger så.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 15:14   #9
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Citat:
Sia7 skrev:

Har lite lösa funderingar också på att beställa från England. Men jag tänker på det här med garanti och om något går sönder? Hur gör du/ni som beställt utomlands? Hur tänker ni kring det?
När jag köpte min symaskin från england räknade jag att eftersom det blev nästan halva priset mot vad den kostade i sverige så då hade jag möjlighet att skicka den fram och tillbaka ett par ggr om det visade sig att den var trasig. Har även köpt en maskin från danmark som var trasig redan vid leverans, den fick jag skicka tillbaka men som kompensation för kostnaden att skicka den fick jag pressarfötter, broderitråd och andra bra och ha saker. Eftersom även maskin nr två från danmark var trasig och behövdes skickas tillbaka kan jag säga att jag har en hel del tillbehör till min symaskin. Köpte maskinen från danmark först, och det avskräckte mig inte från att även beställa en från england. Den från england har det hitills (1år) inte varit några problem med.
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-29, 17:55   #10
Sia7 Sia7 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 234
Vad intressant att höra om era erfarenheter, tack för det!

(Och Adde det du skrev om att sköta maskinen själv, bla rengöring tog jag genast till mig, måste bli bättre på det...)

Men tillbaka till ämnet,Adde:

Vad är det som har 2 års garanti och vad är det som har 5 år?
Sia7 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-29, 20:12   #11
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Jo. Janomes försäljningar som ger 2 års garanti som är standard. Men Sewing Machines Direct Sales-butiken i England ger 5 års garanti.
Sewing Machines Direct Sales-butiken står för transport och sändning som ingår garanti, varsomhelst i världen trots. Janomes standard garanti gäller ej transport o sändning
Om man skickar trasiga symaskinen till äkta janome-ÅF eller support så gäller det bara 2 år. Där butiken ger 5 år.

Det faktiska konsumentslaget säger att köparen har skyldighet att stå för sändningen, bl.a DHL, som man ska se till att öppna paketen förrän att skriva på papper med sitt namn.

Att skicka med paketen till England kostar ca 450 kr. De betalar för retur, inte dubbelt, o de står för transport, ingår garanti även, när de skickar tillbaka.

Senast redigerad av Addes den 2008-03-29 klockan 20:25.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-29, 20:53   #12
Sia7 Sia7 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 234
Då förstår jag.
Sia7 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-30, 10:13   #13
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Kanske är det så att janome ger 2 års garanti normalt i england?! För när jag talade med min Janome återförsäljare här i Sverige i förra veckan så sa hon att Janome alltid har fem års garanti på sina maskiner. Även de billigare maskinerna.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-30, 10:23   #14
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Ja det är det, att 2 års garanti - det gäller i England just. ENGLAND endast.

Ursäkta mig, lite ur spåret... men varför t.ex. Sony kamera garanti gäller överallt i Europan. Min sambo köpte nyss en fin digtalkamera och så jag läste broschyren står att det gäller i EU alltså.
Jag tycker att det är konstigt, varför det inte gäller t.ex. symaskin... orättvis.. tycker jag..
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-30, 11:33   #15
Sia7 Sia7 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 234
När jag läste det här med garantierna funderade jag också på EU-reglerna. Det vore konstigt egentligen om inte samma sak gällde för alla slags "apparater". Det kanske man skulle kolla upp, funderar på att ringa konsumntombudmannen i kommunen ang. det. De brukar ge bra svar.
Sia7 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons