Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > sysidan.se

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-08-06, 13:27   #1
Avsl080403 Avsl080403 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 200
Angry Maskinbroderi är lika mycket sömnad som ngt annat

Sitter och läser i forumet om vilka bilder som är tillåtna osv.

Läste där att maskinbroderi och stickmasiner och nålbindning inte var så populärt och inte tillåtas.

Vill bara säga till de som inte broderar på maskin att ni skulle veta hur mycket arbete det är med att brodera på maskin.

Man kanske själv stygnsätter en bild och det tar tid, det kan ta flera dagar innan det blir som man vill.

Sedan ska man lägga in det i sin symaskin,
Det är INTE bara att sy, man måste göra olika förberedelser innan man sätter igång,
man måste byta tråd och det kan vara 1- 100 trådbyte beroende på hur stort ett broderi är.
Man brukar räkna att man kan sy ca 8000- 10.000 stygn per timma, jag har själv sytt broderier som har ca 90.000 stygn vilket tar en hel dag och kväll, man kan inte stanna mitt i ett broderi.
När man har gjort sitt broderi så syr man ju plagget där man vill ha sitt broderi.

Jag blir bara så LEDSEN och ARG när man klandrar på utvecklingen, vi har olika uppfattningar om olika saker men att förbjuda vissa saker är inte rätt om det inte strider direkt mot sysidans polysi

Det är inte första gången jag hör att det är fusk att brodera på symaskin, eller sticka på stickmaskin.
Tänk om man skulle stannat vid handsömnad för 100 år sedan och inte tagit emot symaskinen när den kom, min mamma skulle vara förtvivlad för hon sydde jätte mycket lång innan jag föddes och under hela min uppväxttid.

Allt som visas på denna sida är sådant som vi alla gör med glädje. Vi har kommit olika lång på sybanan...


Anne-Lii/Junia
Avsl080403 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-06, 14:11   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Maskinbroderi är ju det bästa med denna sida. Tänk så mycket hjälp man får när man är nybörjare. Det är ju en djungel med alla underlägg och dyligt. Och inspiration i vad man kan göra för saker med broderi.Och så har vi ju alla diskutioner om symaskiner /broderimaskiner.
Det skulle vara en fattig sida om inte maskinbroderi fanns här.
Det är huvudsaken till att jag är med. Jag delar gärna med mig av min kunskap från 35 års tid med sye. Vill då även få tillbaka kunskap om maskinbroderi som jag bara har gjort i 1,5 år.
Ann-Christin
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-06, 14:52   #3
Winberg Winberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 247
Thumbs up

Kan bara hålla med föregående,och parata inte om hur många nya vänner som man får genom maskinbroderiet och och då behöver man inte ha samma slags broder maskin, och även övriga kunskaper kan man ta del av också. Man lär så länge man lever heter de ju. Och de är så roligt när man kan hjälpa någon annan med något. Kram på er alla även ni som inte maskinbroderar. Karin
Winberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-06, 16:53   #4
Maya Maya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 119
Andras omdömme behöver inte vara sanna

Fusk eller inte..............
Andras omdömme,ev nedsättande, säger mycket mer om dessa människor än om mig själv.

Självutvalda domare skall man helt enkelt inte lyssna på, eftersom dom saknar förmåga att se sig själva, dessutom stirrar dom sig blinda på andra.
Det gäller att spotta upp sig, istället för att suga åt sig.
Gör det Du gör och gör det så bra som Du kan och ha glädje själv av det Du gör.
Gunilla
Maya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-06, 17:03   #5
MsMoneypenny MsMoneypenny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 39
Haha! [redigerat av forumvärd] hade du sett att min slutkläm på inlägget ang. vilka bilder som borde vara tillåtna är helt och hållet ironiskt, eftersom jag precis innan skriver motsatsen.
Det borde även framgå av att jag yrkar på förbjudandet av bilder på stickningar (Som jag själv har bilder på), samt nålbindning, som i allra högsta grad är en gammal härlig form av handarbete, tillsammans med maskinbroderi.


Ni är bara för söta som hetsar upp er så till den milda grad att ni måste göra en egen tråd om ämnet. (Och kanske lite tvivlande, eftersom ni är så snabba att inta försvarsställningen...?)
MsMoneypenny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-06, 17:27   #6
Cali Cali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 154
Ironi lämpar sig sällan i forum tyvärr eftersom det är svårt att höra tonfall/se miner och liknande.
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-06, 17:47   #7
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
hur kan man

kalla någon för att vara bakom som inte ser ironi!!!

Hur lågt som helst!!
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-06, 17:48   #8
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Har inte sett någon påstå annat än att maskinbroderi är sömnad,
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-06, 17:58   #9
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Re: Maskinbroderi är lika mycket sömnad som ngt annat

Citat:
Junia-Nanne skrev:
Läste där att maskinbroderi och stickmasiner och nålbindning inte var så populärt och inte tillåtas.
Den som läst "Om..."-dokumentet ser snabbt att anledningen till att Sysidan överhuvud taget uppstod vara att min fru Ulrika köpte en symaskin med brodyrfunktion och ville veta och lära sig mer.

Så naturligtvis är maskinbrodyr tillåtet på Sysidan, konstigt vore annars.... Sen får man förståss ha sin egen inriktning och intresse och därför strunta i forumtrådar och bilder som för maskinbrodyr etc - men ingen skall försöka påverka andra på Sysidan att lägga upp mindre av ditt eller datt.

Är det någon som har synpunker så går det bra att skicka till oss på redaktionen. Och skall det diskuteras så följ forumreglerna - personangrepp är inte tillåtna...
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-06, 18:03   #10
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
MsMoneypenny skrev:
Haha! [redigerat av forumvärd] hade du sett att min slutkläm på inlägget ang. vilka bilder som borde vara tillåtna är helt och hållet ironiskt, eftersom jag precis innan skriver motsatsen.
Det borde även framgå av att jag yrkar på förbjudandet av bilder på stickningar (Som jag själv har bilder på), samt nålbindning, som i allra högsta grad är en gammal härlig form av handarbete, tillsammans med maskinbroderi.


Ni är bara för söta som hetsar upp er så till den milda grad att ni måste göra en egen tråd om ämnet. (Och kanske lite tvivlande, eftersom ni är så snabba att inta försvarsställningen...?)
Hur mycket jag än läser så ser jag inte att du lagt några fler inlägg här där du skriver motsatsen. Är jag blind eller?

För övrigt. Tack för att ni startade sysidan så vi har ett forum att gå till.

*************
Nu ser jag, du är i två trådar samtidigt med samma synpunkter. Lite svårt att håänga med då om du ursäktar.

Senast redigerad av Delfintua den 2007-08-06 klockan 18:13.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 07:45   #11
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
En sak som glöms bort när det gäller maskinbroderi är...

Vi har medlemmar på sysidan med funktionshinder som kanske inte kan skapa något annat. Ska dom utestängas då
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 08:25   #12
annkir annkir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 176
Tack och lov!

Jag fullkomligt ääälskar Sysidan!
Jag har fått mycket hjälp och stöd och även kritik som har ghjälpt mig otroligt mycket. Just nu har jag ju (naturligtvis-eftersom jag nyligen skaffat broderimaskin) mest broderi i huvudet. Mina händer och fingrar är inte längre vad de varit. Även jag hr jobbat med mina händer, dvs. broderat stickat och virkat. Jag har dessvärre fått lägga ner dessa i allt större grad eftersom jag inte längre klarar dem. Därför tycker jag att brodyrmaskin är rena underverket. Till råga på allt elände har jag en så starkt nedsatt syn med brytningsfel som gör det svårt att sitta med handsömnad el. dyl. Det blir ju oftast väldigt små stygn som ska sys.
Min kläd o prylsömnad kommer nog igång igen den med vad det lider - då "nyhetens behag " har lagt sig lite.
Bildrna att lägga upp här lägger man ju upp för att få kritik tips och råd och även positiva reaktioner - klart man vill ha dem - så vilken tur att man får lägga upp även maksinbroderierna även om de inte är så avancerade som andras. Det är lika kul att göra dem ändå.Tid tar det men det uppvägs av resultatet om allt fungerar.
Kramizar och Tack för en underbar sida och underbar hjälp med allt man fått!
Kramiz
annkir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 09:03   #13
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Citat:
Delfintua skrev:
En sak som glöms bort när det gäller maskinbroderi är...

Vi har medlemmar på sysidan med funktionshinder som kanske inte kan skapa något annat. Ska dom utestängas då
Återigen: Har någon föreslagit det? Jag har, som jag skrev tidigare, inte sett något påstående att maskinbroderi inte skulle höra hemma här, och jag förstår inte varför denna tråd över huvud taget har uppstått.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 09:17   #14
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Nej ingen har föreslagit det i den här tråden

Läs vad jag skriver och tolka det inte som ett påhopp som måste försvaras. Klart att maskinbroderi räknas till sömnad och bilder är tillåtna. Vill bara poängtera värdet av maskinbrodyr. Upphovet till tråden tror jag finns i en annan tråd

Citat:
Återigen: Har någon föreslagit det? Jag har, som jag skrev tidigare, inte sett något påstående att maskinbroderi inte skulle höra hemma här, och jag förstår inte varför denna tråd över huvud taget har uppstått.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 09:29   #15
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Re: Maskinbroderi är lika mycket sömnad som ngt annat

Citat:
Junia-Nanne skrev:
Läste där att maskinbroderi och stickmasiner och nålbindning inte var så populärt och inte tillåtas.
Jag tror inte att nån (i någon tråd) har föreslagit att vissa saker skulle förbjudas.

Det som det varit tal om är väl att endel inte tycker att en viss sorts bilder passar in här, andra tycker tvärtom.
Men jag har då inte sett att någon skulle vilja förbjuda några bilder.

Eller är det nåt som jag missat?
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons