Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-04-18, 12:07   #1
LillaHon LillaHon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 218
tips - köksförändring

Nu är jag trött på vårt 5 (!) år gamla kök. Det som kändes rätt då och vi var nöjda känns så tråkigt nu.
Vi skulle försöka vara tidlösa så att vi inte skulle hamna i frästelsen att snart göra om igen. Men nu är vi (läs jag) här igen.

Funderar på att ta bort vitrinet (som jag inte gillar längre) Byta kaklet (som jag inte gillat alls) och ha en tom vägg med två lite smalare öppna hyllplan.

Vill gärna ha glasskiva istället för kakel, men hur gör man då vid fläkten och i vinkeln?

Kan inte kläcka ngn bra lösning.

Gillar ju "allmoge-grön" och har alltid önskat det.
Bifogade bilder
 
LillaHon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-18, 14:50   #2
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Börja med att ta bort vitrindörrarna, det kommer att göra jättemycket!! Och därefter organisera det som står i skåpen på ett smart och tilltalande sätt - det är ju viss skillnad med öppna hyllor. Googla för inspiration....

Därefter, sök av nätet efter självhäftande kakeldekor. Det kan göra en enorm skillnad om man hittar rätt.

Eller.... måla om kaklet innan du börjar riva ner. Det är ju såååååå tråkigt att bo mitt i en byggarbetsplats och därför är mitt tips att testa dessa enkla åtgärder INNAN ni tar fram hammaren....

Eller.....det finns väl inget som hindrar att du sätter upp glas eller t.ex. en rostfri plåt vid köksbänken och låter kaklet vid fläkten vara kvar. Också en enkel men effektiv åtgärd.

Till sist, köp lite nya prylar (t.ex. burkar, kryddställ eller vad du vill ha framme) så känns det lite nytt och fräscht med en gång.

LYCKA TILL!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-20, 14:27   #3
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
Vill du ha öppna hyllor istället för vitrinhyllor eller skulle du hellre vilja ha vanliga stängda skåp? Kan "gardiner" i vitrinskåpen vara en idé?

Jag har experimenterat lite med att måla köksluckor, eftersom jag haft lite överblivna luckor att måla på. Mitt kök är ett vanligt vitt spånskivelaminat. Jag har börjat med att slipa med sandpapper, tvätta med målartvätt och måla med häftgrund, rollat på färg (alkydoljebaserad) och strukit över sista lagret med en sk målardyna för att få en slät yta. Alternativet är att lämna in luckorna till industrilack. Då får man en perfekt yta.

Annars kanske det är lättare att måla väggarna eller tapetsera om i köket än att hålla på med kakel och köksluckor?
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons