Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-25, 21:55   #1
annkir annkir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 176
Hur sy en maskinbroderad väska?

Hejsan o God fortsättning alla syvänner!
Jag har en bön om hjälp...jag har köpt ett broderi på en väska jättesöt. Men har problem med vissa engelksa uttryck.
Som t.ex. "batting" ...Jag skulle tro det är ngt slags foder som t.ex. ngt vadderat eller så . 3mm står det.
Man ska sy som applikation står det och det har jag heller aldrig gjort så...
Är inte alls riktigt säker på att jag har rätt tankegång i detta så jag skullevara väldans glad om ngn kunde med korta ord beskriva hur man gör.
Det stpår att jag ska lägga 2 lager vattenlöslig solvy o sedan sy men ajg undrar då hur man får dit fodret o det tyg som ska vara under broderingen ska inte den synas ?? ja då måste ju dne ligga under det vattenlösliga o under det i sin tur vadd men fastnar inte vadden i så fall i maskinen lätt?
Ni ser...helt novis.
Vore tacksam för lite guidning för jag är sååå sugen på att börja . Ska göra väskan till dotter.
Kramisar alla Anki
annkir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-25, 22:52   #2
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Så här brukar jag göra:
Jag tar ett tyg typ lakansväv el dyl, och lägger i botten. (detta kommer inte att synas). Kan även vara detta understa lagret som dom menar att man ska ha den vattenlösliga väven till.Väskan blir hårdare om man väljer det alternativet. Sen tar jag diskunderlägg, ovanpå. (Vadderingen). Därefter det tyg som ska vara ytterst. Det blir totalt tre lager med skumgummit. Orsaken till det understa tyget är just att det inte ska bli trögt och fastna.Jag syr väskdelen ända till kanten runt om. Då klipper jag så nära kanten jag kan i alla lager utom det understa. Sy kanten. Klipp så nära kanten som möjligt när du klipper det sista lagret när väskdelen är klar.Har du valt vattenlösliga väven så är det bara att smälta bort den. Sy alla delarna likadant. Jag brukar sen sy ihop delarna med kråkspark. Jag provade först med tät zigzag, men resultatet blev hemskt fult. En del som jag köpt väskmönster av rekomenderar t.om att man limmar ihop den, men jag har inte provat det. Jag tycker det känns osäkert. (Rädd att den ska falla i bitar när jag använder den, eller att det blir fult)
Hoppas du förstod beskrivningen, och att det kan vara till någon hjälp.Jag brukar sy fodret separat och då använda väskdelarna som mönsterdelar.Antingen sy fast det för hand i den täta kanten eller sy den på maskin. Jag använder tät zigzag där eftersom mina händer inte klarar att sy för hand. Får man vara nyfiken och undra vilken väska du köpt?

Senast redigerad av chery den 2007-12-25 klockan 23:22.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-26, 09:19   #3
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Har inte sytt några köpta "in-the-hoop" projekt, men när jag gör egna in-the-hopp grejor som ska ha snygg baksida (väskans foder i ditt fall) läggs det på efter att broderiet sytts. Antingen på underesidan om det är t.ex. ett glasunderlägg, eller över om det är något som ska vändas ut och in.

Batting = mellanlägg. T.ex. diskunderlägget Pia använder.

Förstår inte riktigt hur du tänker när du funderar på vad som kommer att synas. Så här tänker jag:

Vattenlösligt underst i ramen, därefter mellanlägg och sedan övertyget. När broderiet sytts och övertyget klippt till rätt form (som en applikation) kommer fodret till enligt vad jag skrivit ovan. Även fodret klipps till som en applikation.

Det vattenlösliga ligger alltså inte på toppen.

När jag säger "klipps till som en applikation" menar jag att en kontur sys i broderiet, man tar loss ramen frå maskinen och klipper bort tyget utanför komturen, sätter tillbaka på maskinen och så sys kanske en extra kant, beroende på hur resten ska göras.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-26, 10:24   #4
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Såhär fungerar applikationer i maskinbroderi: http://www.secretsof.com/content/2599
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-26, 10:34   #5
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Nu blev jag påmind om att här finns massor av instruktioner till olika projekt, viserligen byggda på deras mösnter

OK, länken ville sig inte. Gå hit istället och gå ner till "projects" i vänstra menyn

http://www.emblibrary.com/EL/Default.aspx

Eller hit:
http://www.embroiderylibraryprojects.com/

Senast redigerad av Sotis den 2007-12-26 klockan 10:38.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-26, 13:17   #6
annkir annkir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 176
Tack alla för tips o trix...ska försöka mig på detta nu då.
Hmm... hur tjockt skumgummi? Går det bra med s.k. diskunderlägg?
Ska i alla fall testa om jag klarar av det.
Kramisar o ha en trevlig fortsättning på julen
Anki
annkir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-26, 14:00   #7
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag använder alltid diskunderlägg. Jag tycker det är lagom tjockt och lätt att arbeta med. Lätt att riva av längs kanten också. Bra till allt möjligt faktiskt.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons