Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2016-07-08, 14:54   #1
bonna bonna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 17
Hjälp med att öka storlek på mönster.

Har fått tag på ett 50-tals mönster. Dess storlek i 44 är bystvidd 98, midjan 78, studs 104 ryggläge 42 cm. Mina egna mått är byst 106 cm midja 108 cm Suss 115 cm ryggläge ca 55 cm. Hur mycket ska jag lägga ut av detta mönster? Man ska ju klippa mitt itu av mönstret. Jag har storlek 48.
bonna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-09, 11:01   #2
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Skaffa ett mönster i rätt storlek. Skillnaderna mellan dina mått (storlek 48) och mönstrets mått i storlek 44 är alltför stora för att passformen ska bli bra.
Sen när måtten stämmer överens någotsånär kan du justera mönstret så att det passar bättre. Det brukar finnas anvisningar hur man kan göra det. Troligen ska du minska inprovningarna på framstycket rejält så att magen får plats. Eventuellt får du lägga in en kil.

Om du absolut vill använda ditt 50-talsmönster kan du prova att dra en linje från axelns mitt rakt ned (parallellt med trådraken) mot nederkanten på både fram och bakstycke. Du får då 4 ställen att öka bredden på, två fram och två bak. Du ska öka vidden med 8 cm, dvs. med 2 cm per ställe. Man utgår från bystvidden (106-98=8). Klipp upp mönstret längs den nya linjen, dra isär 2 cm. Tejpa fast nytt papper i öppningen. Du har nu ökat kroppsbredden på hela plagget och dessutom ryggbredden med 4 cm och axelbredden med 2 cm, men ändå är nog ärmhålsdjupet för litet. Det kan vara svårt att få en sån ökning rätt och det ska göras på både fram och bakstycke. Om du har isydd ärm måste också ärmkullen justeras osv.
Man bör sy en toille, dvs göra ett plagg i billigt tyg enbart för att kolla passformen. Strunta i alla övriga detaljer såsom fickor krage mm. men ta med ärmarna. I toillen kan man sy in veck och klippa upp och lägga in mera tyg där det behövs. Alla ändringar ska föras in på pappersmönstret. Det är ganska så mycket jobb.
Sen undrar jag om ditt ryggmått är korrekt. Om du menar att rygglängden är 55 cm så kan du knappast ha köpekläder.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-09, 18:01   #3
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Citat:
bonna skrev: Visa inlägg
Har fått tag på ett 50-tals mönster. Dess storlek i 44 är bystvidd 98, midjan 78, studs 104 ryggläge 42 cm. Mina egna mått är byst 106 cm midja 108 cm Suss 115 cm ryggläge ca 55 cm. Hur mycket ska jag lägga ut av detta mönster? Man ska ju klippa mitt itu av mönstret. Jag har storlek 48.

Innan du klipper ut mönstret!!!

Jag brukar fortsätta att lägga ut storlek för storlek göra den större på exakt samma sätt som de. Följa markeringar, hörn m m. T ex ett ärmhål har ökats med 6 mm mellan varje storlek, jag ska öka då ökar
med 12 mm.

Fortsätter att öka och bibehåller och följer formen precis som om
mönstret skulle ha varit två strl större. Ibland är jag tvungen att rita ut varje storlek på pappret för att få fram rätt form
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-09, 18:11   #4
bonna bonna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 17
Tack för svar. Tror nog att jag håller mig till dagens symönster. Det lät krångligt med 50-tals mönster att ändra.
bonna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-09, 21:09   #5
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Citat:
Gumpan58 skrev: Visa inlägg
Innan du klipper ut mönstret!!!

Jag brukar fortsätta att lägga ut storlek för storlek göra den större på exakt samma sätt som de. Följa markeringar, hörn m m. T ex ett ärmhål har ökats med 6 mm mellan varje storlek, jag ska öka då ökar
med 12 mm.

Fortsätter att öka och bibehåller och följer formen precis som om
mönstret skulle ha varit två strl större. Ibland är jag tvungen att rita ut varje storlek på pappret för att få fram rätt form
Din metod funkar inte på ett mönster från 50-talet. De såldes i bara en storlek så det fanns inga andra storlekar på pappret. Det finns inga mått att använda för gradering.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-10, 12:44   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Citat:
suskal skrev: Visa inlägg
Din metod funkar inte på ett mönster från 50-talet. De såldes i bara en storlek så det fanns inga andra storlekar på pappret. Det finns inga mått att använda för gradering.
OK, då är inte det möjligt. För det är ett enkelt sätt att förstora mönster. Det var synd.

Det som kvarstår är att klippa mönstret i fyra delar(som ett plustecken och sedan dra ut och sära varje mönsterdel tills rätta mått uppstått). Se och läs i någon sömnads bok eller i något nytt mönster där finns det beskrivning hur du skall göra.

Lycka till!
PS har du ingen bok så finns det att låna på biblioteket DS
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons