Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2004-11-03, 09:30   #1
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Smile Maskinproblem med huskylocken

... och vill säga hej. Har smygit runt några gånger och detta verkar vara en trevlig och nyttig sida.

Jag syr framför allt kläder, just nu mest åt mina två barn då de växer så det knakar.

Älskar min Pfaff Expression 2034 men kommer inte lika bra överens med min overlockmaskin Husqvarna Hyskylock 936. Om någon vet varför täcksömen gör hoppstygn så fort jag närmar mig minsta lilla ojämnhet, t ex en sidsöm, vorje jag tacksam för tips. Det är väl troligtvis mitt fel eftersom det alltid är det då denna maskin krånglar.

Hälsningar
Cilla
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-03, 11:40   #2
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Vanligt tyvärr

Hej!

Är väl kanske inte rätt person att svara eftersom jag köpte en Bernina 1100D efter att ha lånat min systers 936...Men i alla fall så har jag förstått att det inte är ovanligt med hoppstygn på täcksömmen på den modellen. T.o.m. HQ-handlaren som jag pratade med erkände det. Jag tror inte att felet är ditt men om du har garanti kvar så fundera på om maskinen inte ska till HQ för översyn. Det kan hända att det går att fixa.

Annika
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-03, 11:55   #3
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Hej
Detta är som du säger ett jättebra forum som jag använder dagligen sen jag hittade sidan för nån vecka sen. Alla är väldigt hjälpsamma och man får massor av tips och råd.
Jag har också en Huskylock 936 och hade förr samma problem som du, dock inte bara vid sömmar utan lite överallt. Detta berodde på att jag hade trätt maskinen fel, inte helt lätt att se på vare sig video eller instruktionsbok.
Kanske har du trätt gripartråden fel vid det som kallas punkt 5 i instruktionsboken, den var knepig och svårtydd, svårt att förklara här men kanske du ska kolla grundligt att du gjort helt rätt. Du kan också prova med att trä nåltrådarna bakom den (knappt synliga) brickan som ligger bakom där du normalt trär tråden strax till vänster om skruven för nålläge C! Detta verkar inte helt lätt att förstå då man inte kan peka men om det ändå inte funkar efter att du provat detta kan jag bara rekommendera att du kontaktar din återförsäljare.
MVH Barbro
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-03, 12:46   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Tack...

... för tipsen men maskinen har varit inne på service två gånger och jag har kollat att jag trätt rätt tre gånger. När jag precis köpt maskinen fick jag till och med en extra undervisning på hur man trär täcksöm eftersom det bara krånglade. Jag blir snart tokig . Här har man betalt en j-a massa pengar och det krånglar som tusan ("endast" med täcksömen vilken var anledningen till köpet). Funderar på om jag kan lämna maskinen som byte och skaffa ett annat märke t ex Pffaf, om nu de fungerar bättre.
/Cilla
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-03, 14:06   #5
Sycenter Sycenter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 13
Hejsan
Tänk på att använda 90 nålar vid sömmnad av täcksöm. Kolla att trådspänningen inte är för hög
på nåltrådarna.
Hälsningar
S-O Helin
Sycenter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-03, 18:05   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Hej,
Tack för tipset men jag har använt 90 nålar. Jag har även bytt ut dem mot helt nya. Har även provat olika trådspänning men det hjälper inte.

Sen tycker jag det är konstigt att en maskin ska vara så himla känslig. Jag vet ju inte så mycket om andra overlock maskiner, är de lika känsliga?

Hälsningar
Cilla
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-03, 18:13   #7
cinna cinna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 33
Hej!

Tråkigt att du har problem med din overlock.
Jag köpte en Pfaff coverlock 4862 i somras och den är jag jättenöjd med, har aldrig haft dom problemen med täcksöm som du beskriver, däremot så tog den lite tid innan man lärt sig omställningen men nu tycker jag att det går smidigt! Prata med din återförsäljare igen för det kan ju inte vara rimligt att en så fin maskin ska krångla på det sättet!
Lycka till /Cinna
cinna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-10, 23:24   #8
martina martina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 81
Hej
Jag köpte en begagnad huskylock 936. Jag hade fruktansvärt mycket problem med den. Jag trodde de första gångerna att det var mitt fel men det slutade med att affären jag köpte den i blev tvunga att byta hela nålstången. Dessutom var den svår att trä och mycket pill för att byta söm. Jag hade samma problem som du med täcksömmen. Gick inte att sy över minsta veck. Jag tröttnade och bytte till en pfaff 4862. Den är mycket bättre. Lätt att använda och syr igenom det mesta Det verkar vara mycket trubbel med just den maskinen. Jag är mycket glad att jag valde att byta till en annan maskin även om den inte låg i samma prisklass. Jag upplever inte att pfaffen är lika känslig som huskylocken var... Innan jag kom fram till att det inte var jag som gjorde fel provade jag aaaaaaallllllltttt!!! Jag höll på att bli tokig
martina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-11, 09:01   #9
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Vilken tur du har som kunde byta. Min Återförsäljare har inga Pfaffmaskiner så det går inte att byta hos henne. Och eftersom det "inte är maskinen det är fel på" så kan jag inte häva köpet. Den går inte heller att lämna som inbyte i en annan butik eftersom den är "för ny" och jag skulle förlora för mycket pengar på det. Nu försöker jag sälja den privat och hoppas på tur.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-11, 09:49   #10
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Angry

Detta verkar ju fullkomligt vansinnigt!! Har du bett försäljaren prova själv och bevisa att det inte är maskinen det är fel på?? Då lär hon ju få antingen ge med sig eller tala om vad du gjort för fel. Annars är det ju Allmänna reklamationsnämnden som gäller samt att berätta för så många som möjligt (ex via denna sida) hur du blivit bemött!!
GE DIG INTE!!!
MVH Barbro
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-11, 10:23   #11
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Angry

Håller med föregående talare! Om du har köpt en maskin som ska kunna sy täcksöm, så ska den kunna det. Om du inte får till det, så ska försäljaren visa hur du ska göra. Kan inte hon/han det, så kan inte din maskin sy täcksöm och då ska du slippa maskinen och kunna byta till ett annat märke.

Det är med symaskiner som med så mycket: Säljarna är säljkåta (ursäkta uttrycket) och vill gärna sälja, men inte ta tag i problemen. Det gäller naturligtvis inte alla, men några i alla branscher.

Stå på dig! Det går att hitta lagparagrafer som stödjer dig och det vet din säljare (eller borde veta)!

Lycka till och ge dig f-n inte!

Hälsningar Irene Panik

(Jag brukar inte svära, men blir så förb... av sånt skitsnack)
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-11, 11:12   #12
martina martina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 81
När jag köpte min 936 berättade handlaren att den som haft den innan mig hade bytt in den till en pfaff nästan direkt. Hon ville bara absolut inte ha den och därför var den knappt använd. Jag frågade extra om det inte var något fel på den eftersom jag blev misstänksam. Det visade sig ju sedan att det visst var fel på den!!! Jag har kommit fram till att det varken var mitt eller symaskinshandlarens fel att det blev så galet och tog närmare ett år innan jag till slut sa ifrån och fick en annan ny maskin. Antagligen är det något produktionsfel... men jag fattar inte att de fortsätter att sälja maskinen om den krånglar hela tiden? Jag förstår om du blir ledsen. Det blev jag. Ge dig inte.
martina är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
husqvarna, husqvarna huskylock 936, täcksöm

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons