Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-06-27, 22:40   #1
_Ellinor_ _Ellinor_ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 8
Exclamation Kronblom

Hej!

Nu vill jag en gång för alla klargöra att Kronblom är upphovsskyddad av SeriePersson AB.
Genom vårt företag, B-Brodyr AB, så köper vi ensamrätten att framställa broderade Kronblomprodukter. Det har varit en lång väg att ta fram stygnkort, avgöra trådfärger, material som vi får brodera på, provision och årskostnad för ensamrätten m.m. och allt detta har vi skriftligt kontrakt på. Vi får inte ens byta trådfärger eller tyger utan att detta skall dokumenteras och skrivas in i avtalet - gör vi detta så kan vi bli ersättningsskyldiga för kontraktsbrott.
Därför FÅR DET INTE finnas andra ("svartsydda") Kronblomprodukter på marknaden, dels så riskerar vi att åttalas för kontraktsbrott då vi har ensamrätten att sälja produkterna samt att den som "svartsyr" produkterna kan åttalas för brott mot upphovslagen.

SeriePersson AB har flera advokater som jobbar heltid med att skydda varumärket och de drar sig inte för att åttala och stämma dem som bryter mot detta så vänligen sluta fråga efter brodyrkort/stygnfiler på Kronblom.

Med Vänliga Hälsningar
Ellinor

ps) jag vill inte ha några personliga påhopp om detta i tråden, allt sådant kommer att anmälas.
_Ellinor_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-28, 09:51   #2
jossebell jossebell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 121
Bakgrund?

Tack för ditt inlägg.
Törst man fråga om bakgrunden till inlägget?
jossebell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-28, 10:36   #3
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Det gällde en bild i albumen där en person köpt en färdig brodyr med kronblom på och klippt ur och gjort en tavla av det, trådstartaren trodde typ att personen sålde sådana filer. Men det missförståndet är utrett nu.

Naturligtvis får man fråga om detta, det kan ingen advokat förbjuda någon - men det är ju bra att få reda på vad som gäller runt Kronblom, då folk frågar efter var man kan köpa stygnsättningar för att brodera själva. Så de mönsterfiler ni gör finns alltså inte till publik försäljning? Det finns inga att köpa någonstans?
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-28, 13:09   #4
jossebell jossebell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 121
Tack

Ahhhh jag förstår. Tänk det hade jag ingen aaaaning om Fast mönster skydd gäller ju egentligen alltid, även om det fuskas rejält med det.
jossebell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-28, 13:22   #5
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
mönsterskydd är väl något man ansöker om hos patent- och registreringsverket. Annars är det väl vanlig upphovsrätt som gäller?
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-28, 15:36   #6
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Jag förstår att företag investerar pengar med mera men att tala om vad folk i allmänhet ska sluta fråga om det kan man inte styra, någon sådan lag finns inte i Sverige "Våga fråga"
Jag vill även tillägga att vill man inte ha svar på det man skriver så är ett forum inte rätta sidan att vända sig till det är ingen envägskommunication på ett forum.
Sedan har jag den största respekt för upphovsrätt m m. Men jag har ingen respekt för den som tycker sig kunna bestämma om vad jag får och inte får fråga om.
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-29, 23:12   #7
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Ojdå, tur någon kan förklara för oss oinvigda vad ett sådant här inlägg handlar om för man blir onekligen rätt ställd.

Forum är ju till för diskussioner och frågor och det är enligt min erfarenhet ingen självklarhet att det man söker på går att hitta här inne så fråga och efterlysa det vi letar efter ska vi verkligen fortsätta med.

Att i positiv anda upplysa gång på gång på gång tycker jag är detta forums starka sida, inga frågor är för dumma. Sen behöver man inte ta det som ett personligt påhopp för att alla inte har samma kunskap som en själv.
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-29, 23:24   #8
_Ellinor_ _Ellinor_ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 8
Citat:
clindh skrev: Visa inlägg
Naturligtvis får man fråga om detta, det kan ingen advokat förbjuda någon - men det är ju bra att få reda på vad som gäller runt Kronblom, då folk frågar efter var man kan köpa stygnsättningar för att brodera själva. Så de mönsterfiler ni gör finns alltså inte till publik försäljning? Det finns inga att köpa någonstans?
Naturligtvis får man fråga kring detta, men sätt er gärna in i vår sits också, som faktiskt betalar för ensamrätten. Det skapar en viss frustration.

Nej, Serie-Persson har ej släppt sina motiv till publik försäljning.

Citat:
carlm skrev: Visa inlägg
mönsterskydd är väl något man ansöker om hos patent- och registreringsverket. Annars är det väl vanlig upphovsrätt som gäller?
Kronblom är ett skyddat varumärke sedan 1988.

Citat:
Ma-lou skrev: Visa inlägg
Jag förstår att företag investerar pengar med mera men att tala om vad folk i allmänhet ska sluta fråga om det kan man inte styra, någon sådan lag finns inte i Sverige "Våga fråga"
Jag vill även tillägga att vill man inte ha svar på det man skriver så är ett forum inte rätta sidan att vända sig till det är ingen envägskommunication på ett forum.
Sedan har jag den största respekt för upphovsrätt m m. Men jag har ingen respekt för den som tycker sig kunna bestämma om vad jag får och inte får fråga om.
Jag kanske var otydlig när jag skapade tråden men jag trodde folk skulle förstå innebörden av "sluta fråga" då jag skrivit att mönster ej skall finnas att köpa på marknaden. Om någon skulle sälja dessa så bryter de ju mot lagen.

Jag har aldrig skrivit att jag inte vill ha svar - jag har skrivit att jag inte vill ha några personliga påhopp. Genom årens lopp har jag blivit kallad både det ena och det andra då det uppstått diskussioner om upphovsrätt m.m. för precis som någon skrev här ovan så fuskas det rejält med det. Jag ville undvika att behöva gå igenom det en gång till. Tonen är inte alltid vänlig och positiv på nätet.

Det finns tidigare trådar om Kronblom, både här och på andra syforum, där mönster efterfrågas och helt öppet har medlemmar annonserat att de kunde stygnsätta, eller sålde mönster. Detta har även resulterat att vi fått en hel drös med mail till jobbet där folk mer eller mindre kräver att vi skall släppa ut våra mönsterfiler - "för de vill ju också sy Kronblom" så det var därför jag startade tråden.

Av svaren att döma så verkar folk tagit illa upp av min formulering och det ber jag om ursäkt för, jag har nu lärt mig att man ska inte posta inlägg när man är frustrerad. Om admin anser att tråden skall plockas bort är det helt okej för min del.

Jag har försökt svara så konkret som möjligt men har så ont i huvudet så det var svårt att formulera texten. Uppstår fler frågetecken så skall jag försöka svara så gott jag kan, sitter dock sällan vid datorn så det kan ta en dag eller två innan svar kommer.

Trevlig helg.
_Ellinor_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
brodera, kronblom, stygnkort

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons