Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-10-13, 22:14   #1
Leso Leso är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 4
Vad är enkelt att sy och var hittar man tyger?

Hej!
Blev precis medlem här eftersom jag tänkt börja sy egna kläder.
Det ända jag gjort i klädväg är en stickad halsduk typ, så jag vill gärna ha tips om vad som är enkelt och snyggt att sy, vart man kan få tag i snygga tyg osv ..
Leso är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-13, 23:00   #2
Rosalita Rosalita är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 5
Jag vill också börja sy kläder. Var på stan tidigare i veckan och köpte två tidningar med mönster (Allt om handarbete och Burda Easy Fashion). Alltid bra att ha något att börja med.

Hoppas du får många tips!
Rosalita är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-14, 00:26   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Läs gamla trådar här på forumet.

med jämna mellarum frågar folk efter bra nybörjarprojekt och ofta diskuteras sömnaden av specifika plagg som du kanske är intresserad av att sy i framtiden.

Jag tycker du ska köpa dig en rejäl rulle billigt tyg (Ikeas lakansväv till exempel) så att du har lite och experimentera med.
Syr du på maskin så ta dig en stund att läsa igenom manualen och prova dom olika sömmarna på tygrester så att du lär dig maskinens styrkor och begränsningar.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-14, 08:40   #4
Leso Leso är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 4
Hade tänkt åka till Eko hallen, finns det tyger och garn där?
Finns det något ställe där man kan beställa?

& kan någon förklara hur man virkar, har inte gjort det sen lågstadiet =)
Leso är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-14, 09:50   #5
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Citat:
Leso skrev:
Hade tänkt åka till Eko hallen, finns det tyger och garn där?
Finns det något ställe där man kan beställa?

& kan någon förklara hur man virkar, har inte gjort det sen lågstadiet =)
Vad är Eko-hallen för något?
Vad är det du vill beställa?

Ang. virkning så är jag säker på att du kan hitta någon instruktiv bok på biblioteket som visar hur man virkar.
Annars så kanske du kan Goggla...prova med det också. Jag skulle tro att det finns någon vänlig själ som lagt ut "virkning för nybörjare"
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-14, 10:20   #6
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
Tipsar om Stoff och Stil

Om du funderar på att börja sy så beställ hem Stoff och Stils katalog. De har färdiga mönster som är lätta att använda.

När det gäller virkning så kolla efter någon bok på bibblan eller någon virkskola på nätet, om du inte har någon i bekantskapskretsen som kan visa dig hur man gör.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-14, 10:23   #7
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Som sagt, biblioteket är nybörjarens bästa vän! Tyvärr är många böcker där från 80-talet, men det går att hitta modernare böcker om sömnad. På vårt bibliotek prenumererar de också på bland annat Burda-tidningen har jag för mig.

Själv började jag sy lajvkläder och de kräver inte mycket passning eller avancerad sömnad, men om du inte lajvar eller kan sy åt lajvare så är en kjol ett utmärkt första-projekt. Eller kanske en kimono (i princip bara raka stycken och blir en lyxig morgonrock), jag kan länka om det skulle vara intressant.

Sedan finns också www.burdastyle.com, en community med gratismönster direkt från burda som du kan skriva ut själv och sy upp
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-14, 12:42   #8
Leso Leso är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 4
Eko är en affär, fast den finns nog bara i skåne.
Jag tänkte om man kunde beställa tyger, garn osv. på någon internetsida?
Leso är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-19, 21:18   #9
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Jag rekomenderar inte att beställa tyger om man är nybörjare. Det är svårt att få en uppfattning om tyget med enbart beskrivningen som ofta är bristfällig och man inte är hundra på vad alla termer betyder.
Det är bättre att besöka en tygaffär, så att man kan känna på tyget och vet vad man betalar för. Dessutom är servicen bättre och du kan fråga alla frågor du har till personlen i butiken (speciellt om det är en liten affär)!
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-19, 23:19   #10
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Ska du ha fatt i tyg så rekomenderar jag att du åker till Kristianstad eller strax utanför. Där ligger en stor tygaffär o priserna är mycket bra.
MAn är ju lite rädd i början när´man ska börja sy igen å då är det lättare när inte tyget varit så dyrt.

http://www.gittes.se/butikerbjudanden.html

Du kan även köpa per postorder men varför inte ta en liten tur dit. Tror inte du har så långt.

Tidningarna Burda o Ottobre som finns att köpa i min ICA butik är bra tidningar med många mönster så då blir inte det så dyrt heller för många olika modeller.

Lycka till
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-31, 14:40   #11
kamadesign kamadesign är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 16
VAR lyckades du få tag på burda easy fashion???

Jag har letat på nätet, frågat runt, ringt och gjort allt för att få veta var man kan köpa tidningen (helst i Malmö) Jag vill gärna veta vad det finns för mönster innan jag prenumererar och köper grisen i säcken

/Katarina
kamadesign är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-31, 18:46   #12
albasmormor albasmormor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 314
Burda tidningarna brukar man få tag på i vanliga affärer. Vet att de brukar ha dem på pressbyrån på centrtalen i Malmö.

För ett par år sedan då jag bodde i malmö fanns det en tidnings affär på gågatan mellan gustaf och stortorget. vet inte om den finns kvar, de hade i alla fall många av världens tidningar.

Till dig som vill börja sy:

Easy mönster är bra att börja med och vill du inte köpa en tidning så har tygaffärerna mönster typ burda easy. Där brukar man också kunnna få hjälp.

Mitt råd är att du helt enkelt bara ger dig på något du vill ha. Får du problem så gå till tygaffären och fråga eller använd forumet här.
Jag hjälper dig gärna: min mailadress är asjoberg62@hotmail.com

Lycka till
albasmormor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-02, 13:50   #13
malinullberg malinullberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 14
Köp boken "sy kläder" av linda gibson för en billig peng (125 kr inkl frakt på bokus.com). Där står en massa om olika material, mönster och hur man syr!
Lycka till!
malinullberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-03, 11:49   #14
fia-mie fia-mie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 84
snor tråden lite!
när man köper möster tidingar och sådant finns mösnterna som stora och färdiga papper eller måsta man fösrtora upp själv, har bara erfarenhet av dom man använsde i skolan som låg i plastmappar.
fia-mie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-03, 11:57   #15
malin83 malin83 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 111
Mönstren finns färdiga men oftast är de tryckta på varandra så man får rita av dem.
malin83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons