Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-07-28, 21:57   #1
AlvaCache AlvaCache är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 5
Cool Örngott

Hejsan!

Jag är som det förmodligen märks ny på detta forum och skulle behöva lite tips. Idag köpte jag tyg och tänkte sy örngott till två kuddar som jag har i min soffa. I och med att det var sååå länge sedan som jag har hållit på med sömnad skulle jag behöva lite tips av er som är vana.

Det jag vill sy är enkla örngott, inget märkvärdigt fint och som inte tar lång tid att göra. Har ni kanske några länkar, mönster, tips, bilder så jag kommer igång med mina små örngott, hehehe?

MvH

AlvaCache
AlvaCache är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-28, 22:31   #2
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Enklaste sättet är, om du vill tvätta kuddöverdragen att sy dit en dragkedja.
Dråckla ihop två lika stora bitar, räta mot räta på en sida, sy sen fast dragkedjan, så att du har haspsidan mot tråckelsömnen. sprätta nu bort tråckelsömnen, öppna dragkedjan och vänd ut och in arbetet så att du har avig sidan ut, sy en söm runt om och vips har du en kuddöverdrag
hoppas det gick att förstå, kanske någon har mera tips. Lycka till,kram helena
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-28, 23:48   #3
AnnaPP AnnaPP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 121
Ännu enklare utan dragkedja är att sy som örngottet man har i sängen.

Ett stort avlångt stycke som man lägger omlott efter att ha fållat kortsidorna. Sedan är det bara att sy de två andra sidorna efter att ha passat in noga med den kunde som är tänkt att vara i och hålla koll på vad som är insida och utsida.
Studera örngottet i sängen först!!!
Det kan vara bättre att ha omlotten mitt på baksidan än i sidan som örngottet har i sängen!!!

Lycka till!
AnnaPP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-29, 08:35   #4
Jorild Jorild är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 196
Vad har du för symaskin? Syr den knapphål automatiskt? I så fall tycker jag du ska satsa på en örngottsvariant med knappar på baksidan. Dvs en modell som liknar den som AnnaPP beskriver.

Man börjar med att vika en kant på ett tygstycke som är något längre än halva kudden och sy två till tre knapphål jämt fördelade. Ta ett lika stort tygstycke och sy fast knappar så de passar i knapphålen. Nu är det bara att knäppa knapparna och baksidan är klar. Ta ett tredje tygstycke och läggg det räta mot räta med din baksida och sy runt kanten. Nu är det bara att vränga kudden. (Samma modell skulle nog funka med tryckknappar också, men det har jag aldrig provat.)

Jag har det senaste året sytt två sådana kuddvar till IKEAs minsta kudde. Deras kuddar är ju inte speciellt hårdstoppade så utan knappar hade det nog blivit säckigt alt. knöligt.
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-29, 10:54   #5
AlvaCache AlvaCache är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 5
Hej igen och tack för allas svar!

Av era svar att döma kan jag alltså sy örngott med dragkedja, utan eller med knappar. Den enklaste varianten verkar ju vara den här utan knappar på.Samtidigt tycker jag att det kan bli rätt fint med knappar på, ja ja jag sade inget så där märkvärdigt men nu när jag ändå håller på med sömnad så...hehehe.

Hur som, jag undrar om Jordild kan förklara lite närmre sin variant av örngott. Är det tre olika tygbitar som man jobbar med? Jag har inte riktigt förstått hur dessa hänger ihop så att det blir ett stycke på slutet. Vad menas med ett tygstcke som är något längre än halva kudden?

Den symaskin som jag har är Nordic zig-zag, modell 1390. Saken är den att jag aldrig har sytt knappnhåll på den, vet inte riktigt om den har den funktionen. Hur kan man kolla upp om symaskinen har den funktionen??

MvH

AlvaCache
AlvaCache är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-29, 11:44   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Här är en principskiss:
Bifogade bilder
 
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-29, 15:41   #7
AlvaCache AlvaCache är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 5
Det här är ju jättebra!Det blev mycket klarare av det som Jorild förklarade.

Det är som de brukar säga, en bild säger mer än tusen ord ..eller något liknande

Tack Cecilia Alvan!

Alva
AlvaCache är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-29, 20:07   #8
Jorild Jorild är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 196
Alvan: Tur att någon förstod mitt svammel och kunde tolka det jag skrev.

Naturligtvis är det smartare med bara ett tygstycke. Jag var så inne i mitt egna arbete, där framsidorna har varit i lappteknik och då blir det naturligare ha tre tygbitar.

AlvaCache: Titta i bruksanvisningen till symaskinen, om det är beskrivit där hur man gör. Har du inte har någon manual, titta om du ser någon symbol som ser ut som ett knapphål t.ex. vid trådspänningen eller på ev. rattar.

Har man zig-zack och kan ändra stygnbredden, borde man ha allt som behövs för att sy ett knapphål. Själv tycker jag det krångligt att sy knapphål manuellt på en symaskin, det bör dock tilläggas att jag inte har gjort det sedan syslöjden på högstadiet. Jag skulle inte klara av det utan en tydlig beskrivningen i en manual om ens då Så har du ingen manual eller bruksanvisning kan det bli trixigt om ingen av sysudans duktiga medlemmar kan guida dig.
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-30, 10:39   #9
AlvaCache AlvaCache är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 5
Hej Jorild!

Jag har faktiskt ingen manual för symaskinen (det är en gamal second hand maskin) men det finns faktiskt ett knapphåls symbol på den.Måste dock studera det lite närmre. Denna gång har jag lyckats sy knapphålen med zig-zack. Det blev inte de snyggaste hålen men jag har heller inte tänkt sälja dessa örngott heller, hehehe.

Nu är jag i alla fall klar med den ena örngotten, om jag fotar den så kommer jag att ladda fotot här på sidan..så ni får se resultatet

Ha en bra dag allihopa och tack för alla tips!


AlvaCache är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-30, 11:02   #10
AlvaCache AlvaCache är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 5
Hej igen...vet inte om det syns bra men jag fotade med en mobil..
Bifogade bilder
 
AlvaCache är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons