Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-08-29, 12:03   #1
Baltzer Baltzer är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 261
Skillnaden på olika stickmaskiner

Vad är det för skillnad på en Brother KH836 och en Brother KH810?? Hoppas någon kan svara mig på det
Baltzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-29, 17:22   #2
Baltzer Baltzer är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 261
Ingen som vet...??
Baltzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-29, 19:08   #3
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Jag hade ingen aning om att det fanns en KH-810. Det ska bli intressant att se om det finns någon, som kan svara.
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-29, 20:43   #4
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
KH836 är en hålkortsmaskin som kom i mitten på 80-talet. Någon KH810 har jag aldrig hört talas om och inte den här sidan heller. Jag använder alltid den när jag funderar på något om någon modell. (Motsvarande för Silver Reed med föregångare finns här.)

Vet du om det finns hålkort eller hur den här KH810 mönstrar? Det finns en KH 710 där man gör mönster med hjälp av 8 knapper och en KH 910 som är den första elektroniska maskinen Brother tillverkade.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-29, 21:13   #5
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Brother har en resårbädd som heter KR 810. Det är nog den du menar. Resårbädden hakar man fast på stickmaskinen för att kunna sticka resår eller rundstickning.
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-29, 23:06   #6
Baltzer Baltzer är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 261
http://www.blocket.se/stockholm/Stic....htm?ca=13&w=3
det var i den här auktionen jag såg beteckningen.
Baltzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-30, 10:35   #7
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Ja, det är en resårbädd KR-810. Stickmaskinen är jag ganska säker på att det är en KH-881. Så heter min och den är grön. Det är en standardmaskin med 4,5 mm mellan nålarna.
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-30, 12:00   #8
Baltzer Baltzer är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 261
Tack! Nu börjar jag förstå skillnaden. För det är så att jag har börjat snegla efter ytterligare en stickmaskin.... De har ju en förmåga att yngla av sig. Det jag är ute efter är en bra nybörjarmaskin för den som vill sticka fair isle, intarsia och resår. Vilken skulle ni rekommendera som har mer erfarenhet. Jag är alltså inte ute efter någon värstingmaskin. Jo, det ska vara en som har 4,5 mm mellan nålarna också.
Baltzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-30, 14:43   #9
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Jag fick en intarsiasläde med min KH-881, men den har jag aldrig försökt mej på, så jag vet inte hur den är. Med maskinen följer en spetssläde och det finns även hålkort för spets. Med maskinen följer även hålkort för Fair Isle, tuck och slip. Jag fick också en håltång och en hålkortsrulle för att göra egna mönster. KH-881 har en inbyggd stickledare och det tycker jag är jättebra.
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-30, 14:58   #10
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Be att få bilder på allting, så att du är säker på att allting är med. När jag köpte min Brother stod det i annonsen, att det ingick en fyrfärgsväxlare och det var den som fick mej att välja just den maskinen. När jag kom dit och hämtade den, hittade hon inte fyrfärgsväxlaren och några andra tillbehör, men lovade att skicka det till mej. Nu visade det sig, att hon inte hade fyrfärgväxlaren, men jag fick aldrig några pengar tillbaka för den fast hon lovade det. Det finns människor, som inte håller vad dom lovar.
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-30, 15:04   #11
Baltzer Baltzer är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 261
Ett bra tips! Tack! Tyvärr så är det ju så att inte alla är helt ärliga i annonserna....
Baltzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-30, 17:48   #12
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Kolla att det verkligen är en hålkortsmaskin!!! Jag ser inte någon läsare på bilden. Resårbädden är mycket gammal och vill det sig illa är huvudbädden lika gammal och då kan den vara utan mönstring.

Be att få fler bilder ur olika vinklar. Vi kan hjälpa dig att tolka! Och fråga om hålkort. Det är också viktigt att det är en manual med.
Och i såfall är priset högt. Det kan röra sig om en maskin som är 40 år gammal.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-31, 11:23   #13
Baltzer Baltzer är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 261
Härligt att ha all hjälp på sysidan att luta sig mog!! Jag kommer att avstå från den här maskinen. Mailade annonsören som bestämt hävdade att det var en KH810 och att jag inte skulle hitta någon info om den för det av en äldre modell.
Baltzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-31, 20:19   #14
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Den här maskinen är betydligt bättre och nyare! Kanske något att fundera på?
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons