Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-01-15, 12:44   #1
Baltzer Baltzer är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 261
Tränar och tränar....

När jag sitter här med Belsebub, ja den har blivit döpt till det... Så undrar jag hur lång tid tog det för er som är duktiga på det här med maskinstickning att få flyt på det hela. Jag tycker det är jättekul, men gör ju så mycket fel hela tiden och missar så jag få repa upp och göra om.
Baltzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 20:13   #2
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Hur lång tid det tar beror på en rad olika saker. Vilken maskin du har, vad du menar med att få flyt i stickningen (vilken teknik du använder), resårbädd eller inte.
Sen är det också skillnad på folk och folk, men är man intresserad brukar man lära sig!
Det gäller att vara lite ihärdig. Analysera det som går fel och hels komma underfund med vad det var som hände. Inte börja med för svåra saker utan lite enklare så att man kan få lyckas lite också.
Sen finns det en tidsfaktor också. Sitter man varje dag går det fortare än om man närmar sig maskinen en gång i månaden.
Det här blev du säkert inte så mycket klokare av.
Vad håller du på och lär dig nu och är det något som inte fungerar?
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 20:32   #3
Baltzer Baltzer är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 261
Jag har ju inte stickat så mycket för hand tidigare, så stickning i sig är ett ganska nytt område för mig. Jag har börjat med några mössor, som faktiskt har blivit klara, efter många tappade maskor och rättningar . Nä, jag är medveten om att det tar tid att lära sig och jag är ihärdig. Det som blir fel för mig beror på att jag inte tänker mig för innan jag gör något och så ops! där blev det helt fel. Jag tittar mycket på youtube och har lärt mig massor där. Det är toppen med människor som delar med sig av sina kunskaper till oss noviser. Vilken maskin är egentligen lättast att börja med? Jag startade med en Bond men sen köpte jag en Brother kx 350 och är mycket nöjd med den. Men stickmaskiner verkar vara vanebildande för jag sitter ofta och tittar olika typer som finns.
Baltzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 21:53   #4
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Du har rätt i att stickmaskiner är vanebildande. De har en förmåga att föröka sig. Åtminstone under mina sängar.

Det låter som om du är som jag. Det går helt enkelt lite för fort. Vad du ska tänka på och få in som vana är att varje gång du stickat ett varv och vänder släden stanna upp någon sekund och kolla att allt är ok. Att garnet är spänt i garnmasten och att allt ser ok ut, hänger tyngderna rätt eller behöver de flyttas upp med mera. Det är oftast i kanterna det blir fel!

Jag glömmer rätt frekvent att ändra maskspänning efter resår, läser in mönstret i maskinen men missar att ställa in släden på flerfärgsstickning med mera, fortfarande efter att ha stickat med maskin i drygt 20 år. Och jag kan verkligen inte sticka avancerad spets med silver reeds spetssläde. Där ska man ta ur garnet och vrida på en ratt och sedan flytta maskor ett antal varv och sedan sätta tillbaka garnet och ställa om ratten. Jag har aldrig kommit längre än högst 1 dm innan jag får stickningen på tårna.

En annan sak du ska tänka på är att inte dra släden för fort. Sticka i en lugn jämn takt och få in en rytm att kolla allt vid varje vändning. Det går så fort ändå så man behöver inte "rejsa" med släden över bädden.

Jag har en motsvarande maskin som din KX-350, en LK-150 och de är toppenmaskiner att sticka på. Mycket lättare än bonden (som också vilar under en sägn hos mig)! Om den sedan med tiden skaffar dig en annan maskin så kommer du att märka att det inte är så mycket nytt du behöver lära dig.
Nätet är en toppentillgång när man ska lära sig! Finns såååå mycket att hämta där.
Lycka till och ställ frågor om det är något du funderar över.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-19, 07:06   #5
Maskinisten Maskinisten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 12
Kloka Nina...

Jag ler igenkännande och säger bara att Nina har mycket klokt att säga.
Jag stickar på heltid men det kan fortfarande hända att arbetet faller ner i golvet och jag sitter med en frågande min. Manualer måste jag fortfarande läsa när jag ska ha fram resår eller spetsläde och då är det koncentration som gäller. Kul att inte kunna allt!
Maskinisten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-19, 15:30   #6
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Unhappy

Jag tränar och tränar jag också. Det har jag hållit på med i ett år snart. I går började jag på en herrtröja i tvåfärgsmönster efter stickledare. Efter resåren glömde jag att ändra maskspänningen, men det struntade jag i och fortsatte (bara två varv, men det blev inte snyggt). När jag kom upp till ärmhålen kom jag underfund med att jag hade satt stickledaren på fel varvtal och fick ta ner alltihop. Då upptäckte jag också att jag hade lagt upp för få maskor, fel tiotal, och satt garnerna tvärsom. Det kan bli hur mycket fel som helst om man inte är fullt koncentrerad. Tänk om det fanns koncentrationspiller. Jag kan också nämna, att vid omstart glömde jag sätta spaken på Fair Isle och dom flesta maskorna lossnade. På någon sekund hängde resåren ända ner till golvet som ett klätternät. Nu ska jag börja om igen. Det gäller att ha tålamod.
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-19, 19:10   #7
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Men oj, vad fort det går när man gör rätt.
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 10:06   #8
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Stickmaskiner låter komplicerat och svårt men intressant! Jag minns för många år sedan, när jag tittade på tv, såg jag stickmaskiner där, o ville ha en! Men fick höra senare att dom va krångliga för maskor hoppade av hela tiden m.m men de beror säkert på hur snabbt man drar fram o tillbaka kanske.
Jag blir ändå så sugen liksom. Kostar dom mycket? Är dom svåra att hantera eller är det värt det?
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 13:45   #9
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Med rätt maskin och lite tålamod är det inte så svårt att lära sig sticka på maskin. Med fel maskin kan det vara jättesvårt. Det finns många olika sorters stickmaskiner och det finns begagnade och nya att köpa. Nya är dyra, men fördelen är att det brukar följa med en liten kurs och att man vet att maskinen fungerar. Begagnat är mycket billigare, men kruxet då är att veta att maskinen fungerar som den ska. Om man är helt nybörjare är det också svårt att veta om alla saker finns med.

Knittax och Bond är sådana som dyker upp begagnat rätt ofta och ingen utav dem skulle jag rekommendera en nybörare. Hobbymaskiner som Silver Reed Lk-150, Brother KX390 och 350 är mycket bättre att börja sticka med. Metallmaskinerna är också bra att lära sig på.

Det finns så mycket att säga att det är lite svårt att få ner alltsåhär.

Sök på nätet så hittar du sidor att läsa mer på och du får gärna maila mig via sysidan med frågor.

Hälsningar Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-07, 07:09   #10
Maskinisten Maskinisten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 12
Jag startade med en krånglande Knittax med en Japansk manual Och jag blev såld direkt! Har aldrig ångrat mig. Maskinen gick till sist sönder och jag köpte en ny Silver Reed. Finns det någon återförsäljare i ditt närområde? Ring och fråga om du kan komma dit och få titta och prova lite. Jag bor i Skurup och bor du i närheten så är du välkommen hit.
Maskinisten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 19:17   #11
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Min maskin gör sällan fel--- men jag har en oändlig uppfinningsförmåga när det gäller att få till fel.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons