Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-01-07, 08:00   #1
Lokatt Lokatt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 9
Question Janome 744D. Användartips och råd sökes!

Nu har jag äntligen beställt mig en Janome 744D.
efter att ha läst runt och frågat runt har jag kommit fram till att det nog blir jättebra.
Dock har jag även kunnat läsa mig till att instruktionsboken till dom är sådär, då jag är helt nybörjare, jag bara provat overlock två korta gånger i sommras, så skulle jag behöva all info och tips kring användningen jag kan få!

Jag beställde även paketet med alla extra fötter, tex den för tunnaresårtrådar (typ?) och den för osynlig fåll. De verkar smarta, men krångliga att lära sig? Man måste väll tex. montera bort knivarna då?

Alla användarerfarenheter och tips, råd osv. mottags tacksamt! Så jag är lite påläst när maskinen kommer.
Lokatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-07, 09:26   #2
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Grattis till din nya maskin, det är en helt ny värld som öppnar sig och nu är det inte så att jag vill vara otrevlig MEN du kan läsa hur mycket du vill innan du får maskinen men det enda som gäller är att öva, öva, öva och det kan du bara göra när du väl sitter framför din maskin. Det är så helt annorlunda att sy på overlock så man måste "köra" en del på den och fråga en miljon saker när man är nybörjare. Leta fram ett relativt enkelt mönster på nåt plagg du vill sy och köp hem tyg som inte är alltför dyrt att börja sy i och så en del tråd, det är så långt jag kan se att du kan förbereda dej. Sen när du väl får maskinen så bara bomba oss med frågor så ska vi hjälpa dej allt vi kan.
Är själv en van overlockare men när jag köpte min nya maskin i höstas så bara krånglade det men tack vare all erfarenhet här på Sysidan så rättade det till sig.
Lycka till.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-07, 09:49   #3
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Grattis till ditt köp!

Du kommer att bli jättenöjd. Håller med Lottan att det mesta behövs övning till. Det finns dock några böcker på engelska som kan ge lite allmänna tips. Kan vara bra att ha och slå upp i när man stöter på problem.

Denna tycker jag är bra och billig:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0935278583

Den här ger lite mer avancerade tips och är också bra:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1579544649

Denna har jag inte läst själv men den har blivit rekommenderad här på sysidan:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0806998075

Till de extra pressarfötterna kommer det en beskrivning till varje fot. Man monterar inte bort kniven utan bara fäller ner den.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-07, 13:05   #4
Lokatt Lokatt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 9
Tack för era svar.
Absolut ska jag öva och öva, det är ju det jag ser fram imot!
Jag har förut sytt bla. barnkläder på vanlig maskin med elastisk "fusk-overlocksöm", så mönster osv. har jag vana av.

Rent allmänt undrade jag över kanske tips som gör det lättare rent tekniskt med maskinen. Tex trådträdning, om det är någon detalj på just denna maskinen man missar som nybörjare, eller trådspänningen osv.

Mer allmänt om själva overlock-sykonsten ska jag titta på bökerna i länkarna, tack. Och så återkommer jag säkert när jag stöter på något

En sak jag funderat på som nån kanske kan tipsa om dock, i vilka lägen fäller man ner knivarna? Alltså, vad syr man då och hur blir det?
Lokatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-07, 13:37   #5
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Jag har haft en 644 som är likadan som 744 bara utan friarm.
Min maskin kunde vara lite kinkig med nedre loopens tråd som ofta gick av. fick rådet av en återförsäljare att jag skulle trä den övre loopen före den nedre. Du ska ocså tänka på att när du trätt maskinen ska du hålla i alla trådarna lite åt vänster från pressarfoten och dra fram trådarna med handhjulet så att det blidas en sömkedja.

Jag tror bara att jag fällde ner knivem en gång på tre år. Då gjorde jag det för att jag skulle sy fast en resår som inte skulle bli skuren. Tror att det är ganska sällan man fäller ner kniven. Lite av ideen med overlock är ju att den syr en snygg söm samtidigt som den skär ren sömsmånen.

Skövde symaskiner hade en bra workbbok för 644/744 på nätet förut. Den finns tyvärr inte kvar men jag tror att jag har den på någon av mina usb-minnen. Maila mig om du är intresserad.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-07, 13:45   #6
Lokatt Lokatt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 9
Citat:
gullum skrev: Visa inlägg
Jag har haft en 644 som är likadan som 744 bara utan friarm.
Min maskin kunde vara lite kinkig med nedre loopens tråd som ofta gick av. fick rådet av en återförsäljare att jag skulle trä den övre loopen före den nedre. Du ska ocså tänka på att när du trätt maskinen ska du hålla i alla trådarna lite åt vänster från pressarfoten och dra fram trådarna med handhjulet så att det blidas en sömkedja.

Jag tror bara att jag fällde ner knivem en gång på tre år. Då gjorde jag det för att jag skulle sy fast en resår som inte skulle bli skuren. Tror att det är ganska sällan man fäller ner kniven. Lite av ideen med overlock är ju att den syr en snygg söm samtidigt som den skär ren sömsmånen.

Skövde symaskiner hade en bra workbbok för 644/744 på nätet förut. Den finns tyvärr inte kvar men jag tror att jag har den på någon av mina usb-minnen. Maila mig om du är intresserad.
tack! Det där är ju jättebra saker att känna till och hålla i minnet, så slipper man massa tid och funderande över det när man ramlar över det.
Lokatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons