Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-05-05, 22:43   #1
mikaela_baggstrom mikaela_baggstrom är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 2
Question Egna mönster!

Jag är väldigt intresserad av att lära mig göra mina egna mönster. Jag har god syvana så jag tycker att det börjar bli dags att utveckla sig lite
Men till problemet. Alla dessa böcker som man kan låna från biblioteker är verkligen urtrista, så jag tänkte om någan hade en bra förklaring eller någon länk till en bra sida för mönster!

Tack på förhand!
mikaela_baggstrom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-06, 11:16   #2
miyak miyak är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 42
det är tråkigt.

Hej.
Det är tråkigt att göra egna mönster, men när man har lärt sig grunderna och fattat konstruktionen så är det bara att konstruera det du vill sy. jag skulle föreslå att du gick en mönsterkonstruktions kurs, det finns kvällskurser. att göra egna mönster handlar ganska mycket om matte, och är lite krångligt. men när du lärt dig det så kan du göra grundmallar att utgå ifrån, då blir det lätt.
lycka till.
hej hej mia
miyak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-06, 12:01   #3
viollina viollina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 25
Men om man gillar matte

Så är det bara att mäta kroppen och klippa i tidningar och tejpa ihop och prova sig fram, många kläder kan man sy utan allt för mycket jobb med mönster.

Pengarna man lägger ner på en mönsterkonstruktions kurs är verkligen värda, man får en annan blick för mönstren och egentligen vet jag inte om jag skulle klara att göra mina egna mönster utan kursen jag gått.

Lolitha
viollina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-06, 14:36   #4
Tingel Tingel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 107
Thumbs up Mönsterkonstuktion

Hej på er!

Några kommentarer angående mönsterkonstruktion.
När det gäller mönster- och konstuktion är grundmönstret det alla viktigaste, är det fråga om byxor, kjol eller blus. Grundmönstret är ryggraden i det hela. Skaffa ett bra grundmönster och ändra om till egna mått, då har du stommen. DET är A och O.Då finns basen färdigt. och då är konstruktionen och ändring av mönster betydligtlättare.Och att designa utifrån grundmönstret.

Det här låter tråkigt men är fakta. Personligen tycker jag om att konstruera mönster,verkligen intrssant. Jag är utbildad beklädnadsartesan och det första året gjorde vi bara mönster enligt alla regler för mönsterkonstruktion.Jag tyckte det var inveckat, förminska förstora.förlänga osv,men efter ca 1,5 års övning började det sitta i ryggraden.Vilken glädje,
Sen finns det ju många sytidningar var det går att använda basen och sen ändra om man vill,

Lycka till med era projekt, Hälsningar Katharina
Tingel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-07, 10:42   #5
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Håller med dig om att mönsterkonstruktionsböckerna på biblioteket är ganska tråkiga. De mönster som visas i böckerna fyller dock sin funktion som exempel på vilka skärningar och ändringar man kan göra på ett plagg. Med lite ritande och räknande kan man ganska lätt kombinera olika delar ur mönsterförlagorna eller ändra dem efter eget tycke. Är själv nybörjare med en nyinköpt snustorr mönsterkonstruktionsbok. boken har trots det visat sig vara till god hjälp.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons