Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-10-26, 19:22   #1
troback troback är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 120
Unhappy Burda och Sömnadsmagasinet

Är det nån mer än jag som prenumerar på Burda och Allt om handarbetes sömnadsmagasin och som blev besviken denna månaden? Här förväntar man sig att det ska komma modemagasin och så har dom gjort det till en Jul-pyssel-tidning!! Såna tidningar kryllar det ju av i butikerna nu så inte behövs det fler såna. Dessutom är det exakt samma innehåll - bara bytt omslag!! Så fruktansvärt dåligt. Är grymt besviken - detta är ju annars höjdpunkter när dom dimper ner i brevlådan.
troback är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-26, 19:53   #2
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Jag har bara sömnadsmagasinet (köper lösnummer av burda ibland) och blev också riktigt besviken idag när den kom i brevlådan, inte ett enda symönster!?! Dessutom det mesta julpysslet väldigt fult!
Menar du att de båda tidningarna hade samma innehåll???? Nu har de nått en absolut bottennivå!!!
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-26, 20:04   #3
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Tittar ni i jultidningen, omslaget på slutet tror jag det var, så ser ni att det kommer ett normalt klädnummer av Burda Style i november. Förhandsvisningen på burdastyle.de pågår som vanligt liksom att det finns i mönsterbutiken under "heft".
Däremot undrar jag om detta julnummer är "gratis" eller om det kommer att kosta som ett nummer. Jag hoppas att det är den danska agenten som ligger bakom. De har bägge tidningarna (ja alla tre, handarbete också) i sin portfölj så därför blir det väl dubbelt på sina håll.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-26, 21:09   #4
troback troback är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 120
Okej - det ska bli intressant och se vilket numer den har för Jultidningen är nummer 11. Kan de göra en till nummer 11 eller blir det nr 12 - då är ju detta ordinarie tidning.... som sagt ska bli spännande och se.
troback är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-26, 22:34   #5
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Insidan av omslaget, dvs näst sista sidan ser upptill ut så här så visst kommer det något mer än "Julnummer 2012" (se första sidan innanför omslaget).

Senast redigerad av marie.s.g den 2012-11-07 klockan 21:23.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-26, 23:23   #6
troback troback är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 120
Ja visst ser det ut sådär, men det kommer ju 12 nummer per år och jultidningen är ju nummer 11 så då undrar jag kan det komma en till nr 11 - det som visas på insidan av tidningen - eller det är nummer 12 som de visar på insidan?
troback är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-27, 09:31   #7
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag vet inte om jag förstått allt rätt men min tillit till Jacobsen publ är "zero"
Kan det vara så att man har satt sömnadsmagasininnehållet på Burdaomslag av misstag?
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-27, 10:23   #8
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Nej, kommunicera vettigt med kunderna verkar de inte ha fokus på. Särskilt den svenska delen är dålig. Tittar man på deras danska sidor ( utgivningsdatum burda style här, symagasin här ) så ser man att det finns ett novembernummer utöver julnumret.
Det går också att se att julnumret är samma men med olika omslag för de olika tidningarna.
Jag räknar alltså med att Burda Style i svensk upplaga kommer i andra veckan i november som det brukar.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-30, 12:42   #9
heila heila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 15
Jag har också upptäckt detta och blev skitförbannad.

jag anser att det är bedrägeri att sälja 2 olika tidningar med samma innehåll fast olika omslag.
jag har mejlat ansvarig utgivare och krävt en förklaring samt att de ska dra in åtminstonde en av tidningarna så fler slipper bli lurade i affärerna. Jag har också sagt att jag kommer att gå vidare med detta om de inte svarar och ger en bra förklaring.
heila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-30, 13:56   #10
heila heila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 15
Jag fick ett svar från ansvarig utgivare av bägge tidningarna på mitt mail:

Hej

Jag är prenumerant på både Burda och Sömnadsmagasin där du står som ansvarig utgivare.

Senaste numren av dessa två är helt identiska förutom omslaget.

Detta anser jag vara bedrägeri, dvs att sälja 2 olika tidningar med exakt samma innehåll. Tom redaktionens välkomsttext på första sidan är identiskt.

Jag anser att ni bör dra in den ena tidningen från handlen, annars lurar ni tidningsköparna.

Jag vill också ha en ordentlig förklaring och naturligtvis tänker jag inte betala min ena tidning.

Får jag inget bra svar så kommer jag att gå vidare med detta till berörd myndighet.

Och Ja, jag är upprörd!

MVH XXXX

Svaret:

Hej Helena

Tack för ditt mail.

En del av er läsare som både prenumererar på en Sömnadsmagasin och Burda Style har fått två exemplar av julutgåvan. Detta är såklart ett fel som vi ber om ursäkt för. Vi kommer att förlänga din prenumeration på Burda Style och på så sätt betalar du inte för det dubbelnummer du har mottagit.

Jultidningen var en extra tidning utöver de 12 vanliga tidningar som du får per år på Burda och Sömnad. Tidningen finns att köpa i butik för sek 84,90 fram till början av det nya år. Omslaget ser lite annorlunda ut i butik gentemot det omslag som du har på dina tidning men innehållet är det samma. Vi säljer inte samma tidning med olika omslag. Den jultidning som finns att köpa i butik heter Allt om Handarbete men har samma innehåll som den tidning som du har fått hemskickat.

Med vänliga hälsningar,

XXXXX

Så det kanske är bra om ni andra kontaktar dem så även ni får förlängd prenumeration.

Hittar jag tidningarna i handeln med samma innehåll kommer jag att kontakta dem igen!
heila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-30, 14:25   #11
troback troback är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 120
Jag mailade också till dom och fick igår samma svar som Helena!
troback är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-07, 19:47   #12
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Thumbs down En ovälkommen tidning - Jacobsens Julpysselnummer

Jag följer upp den här tråden med dagens dåliga nyhet. Idag fick jag Burda Style nummer 12 November 2012. De har tänkt ge ut en nr 13 också i december.
Tyvärr tänker de ta betalt för pysselnumret jag aldrig velat ha, än mindre betala för. Mitt saldo på minprenumeration.se ser ut så här:

Senaste 6 leveranser:

Tidning 07-2012 ( kr 58,50 Levererat / Betalt )
Tidning 08-2012 ( kr 59,90 Levererat / Betalt )
Tidning 09-2012 ( kr 59,90 Levererat / Betalt )
Tidning 10-2012 ( kr 59,90 Levererat / Betalt )
Julutgåva 11-2012 ( kr 59,90 Levererat / Betalt )
Tidning 12-2012 ( kr 59,90 Levererat / Betalt )

Framtida leveranser:

Tidning 13-2012 ( kr 59,90 Inte levererade / Betalt )
-----------
Dessutom fakturerar de igen så att de får tre nr betalt i förskott, sista datum inbetalning 121123 !!!! Föregående faktura var senast den 121113 !!! men den har jag betalt redan, därför ser det ut som ovan, att december är betalt.
Det verkar lite desperat minst sagt. De brukar vänta så att man har en obetald så de ska kamma hem "avgiften". Snart lär de sig väl av telebolagen att ha 3 månaders bindningstid från det att man säger upp avtalet?

Deras pysselnummer borde de inte ha rätt att sälja under Burda Style namnet. Undrar om det kommer en sporttidning nästa gång? Burda Style Fotbolls-OS
Nåja, det betyder inte så mycket för mig - är trots allt bara ett glas vin om man går ut en kväll, men som det som det heter numera, Jag känner mig kränkt

Jag får väl pausa prenumerationen några nummer så drabbar det deras börs också. Så stor skillnad gör det inte, de är rätt så mycket som är lika/kommer igen mellan nummer. Jag har prenumererat i stort sett hela tiden sedan 2009 och ser en hel del återanvändning.
Vill jag säga upp den nu så finns chansen lägligt eftersom jag har fram till 23/11 på mig och slipper "avgift" eftersom jag har plussaldo. Tror att jag gör en längre paus med Burda Style, faktiskt. Går att köpa lösnummer för bara en tia mera om det blir något som intresserar mig särskilt mycket. Det är lätt att följa med i mönsterkatalogen på webben och jag har några kilo Burda på hyllan att jobba ifrån. Ett meddelande från Jacobsens:
" Kära Prenumerant
Din uppsägning skall antingen sändas per brev till:
Burda Style
c/o Allt om Handarbete
Box 55 972
102 16 Stockholm
Sverige
Eller kontakta vår kundtjänst på 040 6060646 som har följande öppningstider: Måndag-Fredag kl. 10-14 " Smuk, meget smuk - som de säger i Danmark - eller är min danska så dålig? På baksidan av avin står det "via brev eller mail" men de gömmer sin mejladress så väl.

Har faktiskt beställt två syböcker nu så det kan passa fint:
ISBN Författare: Titel Bandtyp Pris
9781584799917 HIRSCH, GRETCHEN:GERTIE'S N Inbunden 210 kr
9781589236080 VEBLEN, SARAH:THE COMPLETE Pocket 154 kr

Gerties bok verkar kul - hon har jobbat igenom några gamla Vouge-mönster. Se hennes blogg http://www.blogforbettersewing.com/
Den andra rekommenderade Karin i den här tråden http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?p=172281
och ett sånt lagt kort måste synas

Senast redigerad av marie.s.g den 2012-11-07 klockan 20:09.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-08, 09:40   #13
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Thumbs up Ok behandling av mejlad uppsägning

Ja det fungerade med mejl också, använde adressen från omslaget i tidningen, och jag fick ett artigt svar, kompensation för julpysselnumret med ett nummer till + prenumerationsavslut och ett välkommen tillbaka när jag önskar.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-08, 09:43   #14
heila heila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 15
Jag fick ett inbetalningskort på 179,70 med nr 12 för Burda trots att jag skulle få den förlängd, se mitt inlägg tidigare. Har mejlat redaktören igen och frågat vad som pågår.
heila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-08, 12:39   #15
troback troback är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 120
Thumbs down

Jag fick också min (Burda nr 12) igår och fick då en ny faktura för den och 2 nummer framåt. Jag fick ju fakturan med Pysselnumret men den skrev dom att jag kunde riva, så skulle jag få en ny faktura för nästa 3 nummer (eftersom jag fick både Burda o Sömnadsmagasinets Pysselnummer )- och det funkade ju faktiskt.
Men trots allt så får jag ju betala för Sömnadsmagasinets Pysselnummer och den vill jag ju inte heller ha.... vet inte om jag orkar bråka med dom eller om jag helt enkelt bara säjer upp prenumerationen? Där brukar man ju kunna fylla i varför man inte vill prenumerera längre så får jag skriva där.
troback är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons