Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-06-18, 08:03   #1
jennygbg jennygbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 3
Tvätta trasmatta?

Hej!
googlade på att tvätta trasmattor och hittade några förslag:
För dyrt att lämna in, blir billigare att köpa nya i så fall. Har ingen maskin att tvätta dem i pga att de är för stora.

Har ica skona grön såpa och ica skona flytande kulör-tvättmedel hemma?

Någon kunnig som har något att tillägga för just mina mattor? Någon som utifrån bilderna kan säga något om min mattor? Tacksam för alla råd för just mina mattor.

min trasmatta:
http://imageshack.us/f/685/trasmatta.jpg/

--------------------------------------------------------------------
TVÄTT:Trasmattor går ofta bra att tvätta i maskin, om de får rum. Det går också bra att tvätta dem plant under rinnande vatten. Använd långborste och ett milt tvättmedel. Skölj noga!Torka snabbt, sol och sommarvind är allra bäst, även om solljus kan bleka färgerna. Om färgerna inte är vattenbeständiga, måste mattan lämnas till professionell tvätt!
--------------------------------------------------------------------

Trasmattor tvättas i kallt vatten och såpa. Skura med mjuk panelborste i rändernas riktning på båda sidorna och skölj därefter i rändenas riktning. Häng mattan i långsidan över en kraftig träkäpp eller dyligt så att vattnet rinner i rändernas riktning
--------------------------------------------------------------------

Lägg trasmattan i blöt i kallt vatten. Nu när många väver trasmattor med nya trasor, ej tvättade, finns det anledning kontrollera om någon trasa vill fälla. Då måste man avbryta blötläggningen och börja tvätta.
Skura med mjuk borste i rändernas riktning på båda sidorna. Överdosera inte såpan i onödan om mattan inte är hårt smutsad. 2-3 dl flytande såpa till 10 liter vatten. Vispa upp såpan i vatten och häll ut lite i taget på mattan och borsta.
Skölj ordentligt. I en stor plastbalja och eller spola mattan som på bilden på båda sidor. Viktigt är att skölja ordentligt så att såpan sköljs ut.
Torka liggande eller häng upp mattan över en kraftig träkäpp så att vattnet rinner i rändernas riktning.
--------------------------------------------------------------------

Om du tvättar mattan själv, rekommenderar vi plantvätt och såpa. Se till att få ut så mycket vatten som möjligt innan du hänger den på tork. Rulla mattan i vått tillstånd för att behålla formen. Randiga mattor hängs med ränderna lodrätt.

--------------------------------------------------------------------

Trasmattor - Tvättas i ljummet vatten och såpa. Sköljs noggrant och hängs upp i rändernas riktning.

--------------------------------------------------------------------

Randiga trasmattor i bomull tvättas i kallt vatten med såpa. Skura med mjuk panelborste i rändernas riktning på båda sidorna och skölj därefter väl i rändernas riktning. Häng mattan i långsidan i rändernas riktning. Tvätta mattan på bryggan är fortfarande enklast och bäst. Men du kan naturligtvis även använda altanen eller källargolvet som underlag.

--------------------------------------------------------------------
jennygbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-18, 09:15   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Har man tillgång till trädgård så lägger man mattorna på ett rent undlag såpskurar dom och häng sedan upp dom på ett trappräcke staket, piskställ eller dyligt och skölj med trädgårslangen på både fram och baksidan.
Det blöt trasmatta är jättetung.
Du kan också skölja trasmattor i sjön.

På vintern när det är snö kan man frächa upp mattor genom att lägga dom i ren snö och piska med mattpiskan. Ska av snön och mattorna luktar lägg på mattorna och dom doftar fräscht.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-18, 10:57   #3
jennygbg jennygbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 3
Bor i lägenhet. Tänkte tvätta i mitt dushrum, ca 1,5 x 1,5 mtr att tvätta på. Inte mkt men det får gå. Sen tänkte jag hänga mattorna i ett torkrum. Med ränderna neråt enligt beskrivning.

Annars kan det funka i tvättstugan, får se...

Problemet är att jag inte exakt vet vad det är för mattor jag har. Om jag måste ha kallt vatten eller om det funkar med varmt också.
Om det funkar med alla typer av såpa, även den jag har. Eller om det funkar lika bra med flytande tvättmedel.

Rådet längst ner säger ju: "Randiga trasmattor i bomull tvättas i kallt vatten med såpa".

Om jag har bomull eller ej vet inte jag?

Ett annat råd: "Tvättas i ljummet vatten och såpa".

Får väll bli såpa då, men frågan är om min såpa duger?
jennygbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-18, 12:32   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Finns det en bra tvättho i tvättstugan då är det bra. Så att Du kan lägga mattan en aning uppåt när Du skurar den med borsten.

Såpa är det allra bästa att tvätta mattor med, vad det är för "märke" på den spelar ingen roll, det är såpa.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-18, 13:36   #5
jennygbg jennygbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 3
Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Såpa är det allra bästa att tvätta mattor med, vad det är för "märke" på den spelar ingen roll, det är såpa.
Ica skona såpa är ett milt och effektivt rengöringsmedel som kan användas på alla ytor som tål vatten. Till golv, spis, ugn, målade ytor, kakel, badkar, tvättställ mm.

Tillsätt varmt vatten till såpan står det. Törs man trotsa det i detta fallet? Kanske inte går att skölja ur med kallt vatten? Eller ska jag köra på varmt/ljummet vatten?
jennygbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-18, 14:14   #6
Hastverk Hastverk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 36
Kallt vatten borde också gå bra. Jag har såpaskurat många mattor i sjö- och åvatten (dvs inte särskilt varmt alls) och det har aldrig varit några problem att skölja ur såpan.
Hastverk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-18, 16:23   #7
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag har skurat mattor i varmt vatten med såpa, och sedan sköljt mattan som vanligt när man "handtvättar".

Jag tar såpa direkt på skurborsten.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons