Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-04-14, 20:53   #1
Krisse Krisse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 28
Hur sälja målade stenar?

Jag har en stor hobby förutom att sy. det är att måla stenar, även lite glas, porslin, trä och allt annat möjligt, men främst stenar.

Alltid när jag ger bort eller tillverkar till speciella tillfällen får jag mycket komplimanger och förfrågningar om att beställa för att köpa.

Men jag känner det är fel att ta betalt när jag inte har nåt företag och sen vet jag inte alls vad för pris jag ska sätta.

Men jag funderar och funderar på vad jag kan göra för att visa upp mina stenar och även det andra, skulle även vilja sälja lite för jag tror att det finns många intresserade.

Så om ni har några ideer eller förslag skriv jättegärna och berätta.
Är öppen för allt, om ni vet nån bra marknad att stå på eller vad som helst.
visar en bild också så ni ser och kan säga om ni tycker det är värt att försöka

tack på förhand!
Bifogade bilder
 
Krisse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-15, 08:02   #2
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Vilken jättesöt sten!
Kanske nån lokal presentbutik eller blomsteraffär kan vara intresserad - de brukar ju ha lite roliga dekorativa detaljer. Gå in och hör dig för, och fråga om de vill att du har företag eller om det är ok att inte ha det.

De kanske också vet om lokala marknader, eller om det finns nån lokal där man kan hyra bord för loppis eller liknande.

Vad gäller F-skattsedel så står det bl.a. så här på skatteverkets sida:

"När det gäller verksamhet som bedrivs av en fysisk person ska tre villkor vara uppfyllda för att det ska vara näringsverksamhet. Villkoren är självständighet, vinstsyfte och varaktighet. Om något av dessa villkor inte är uppfyllt är det i stället vanligen fråga om inkomst av tjänst i form av uppdragsinkomster eller hobby."

Hela texten med en massa mer info finns på http://www.skatteverket.se/skatter/i...bc8000148.html
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-19, 17:33   #3
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Du kan ha hobbyföretag som får omsätta max 30000 per år. Du kvittar inkomster mot utgifter av typen köpt tråd, nålar, tyg och ev symaskinsservice, sålt plagg. Går du i vinst kan du skatta som vanlig lön. Stora inköp som symaskiner kan du periodisera på 5-10 år.
Vad du då behöver göra är att fylla i en blankett som heter T2
http://www.skatteverket.se/blankette...680006232.html
Denna skickar du in med din deklaration i samma kuvert.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-19, 18:42   #4
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Jag har i alla år funderat på att starta företag men eftersom jag vill veta om jag får någon slags inkomst först blir det aldrig av...

MEN jag tar gärna betalt för det jag gör eftersom det är tid jag lagt ner och material som kostat.

Sedan är det ju så att man är lite dålig på att värdera sitt arbete så jag har nog oftast bara tagit betalt för materialet plus lite lite...

På så sätt får man ju ingen vinst, eller så ser man till att man inte får det och då har jag inte ens tagit upp det i deklarationen... Då har jag ju definitivt inte kommit upp i några 30000, inte i närheten, och då tycker jag det är bättre att inte "väcka den björn som sover"!
(Jag vill ju inte att försäkringskassan ska börja fråga om hur jag tjänar egenligen osv...)
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-20, 12:35   #5
Krisse Krisse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 28
Tack för alla tips.

Det där med hobbyföretag lät väldigt bra men jag är inte säker på om det skulle gå så bra..lite senare kanske jag kan försöka satsa på det.

Jag tror jag ska försöka ställa mig på några marknader och loppisar och se först om det säljs bra och vad för sorts stenar som är populärast och vad som säljs.

Men jag skulle gärna vilja veta vad ni tycker om mina stenar, känns bättre att fråga okända människor och få ett ärligt svar än att fråga släkt och vänner dom säger ju såklart alltid positiva saker.

visare en till bild
Bifogade bilder
 
Krisse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-20, 12:40   #6
Krisse Krisse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 28
En till.

Visar dom jag tycker har blivit bäst och som jag tror kan sälja bra.
Bifogade bilder
 
Krisse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-20, 12:49   #7
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Otroligt snygga o tuffa! De går säkert åt som smör, om du ställer dig på marknader mm!
Ödlan är häftig med skuggan under då den ser verkligare ut!

Kul med lite annorlunda bilder då det oftast är blommor o gullegull på de flesta jag har sett!

Mina söner samlar stenar på sina fönsterbrädor mellan de få krukor som står där och då är dessa perfekta!

Undrar någon över om du har företag är det ju bara att svara att du har det som hobby och du marknadsundersöker!
Så företag är egentligen inget du behöver fundera på så länge du inte "tjänar" nåt!

Lycka till!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-20, 15:17   #8
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
Har du kollat vilka regler som gäller för hobbyverksamhet? Det kanske är ett bättre alternativ än företag för dig till att börja med. Gillade ödlan bäst.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-20, 22:00   #9
Krisse Krisse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 28
Jag har inte kollat så noga på företag eller hobbyverksamhet än.
Känner att jag vill kolla på lite marknader och loppisar först och se hur försäljningen går.

Just nu är mina stenar mest sommarinspirerade till trädgårdarna och uteplatser, men måste nog öka mitt sortiment med lite julstenar och vintermotiv, men på vintern får man inte samma inspirition till stenmålning, på sommarn är allt så vackert och man vill måla allt.
Bifogade bilder
 
Krisse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-21, 07:28   #10
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Så snygg! Du får dem så "äkta"! Är det stora stenar oxå? Så de skulle synas tydligt i tex en rabatt? Då blir de ju ett fantastiskt alternativ till "tomtar" o annat!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-21, 09:46   #11
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Tips!
En stor stadig sten är perfekt som dörrstopp.
Kan du måla efter fotografier tror jag
tex många kattägare gärna vill ha sin
älskling som dörrstopp. /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-21, 09:51   #12
Krisse Krisse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 28
Jo jag försöker på stora stenar också, tex ödlan har jag gjort på lite större stenar så dom syns i trädgården.
Sen har jag målat massa stenar med svampar på som passar jättebra i gräsmattan.
Men det är inte så lätt att hitta stora stenar som är ialafall lite släta, dom är mest väldigt skrövliga och då går det åt så mycket färg och är inte så lätt.
Men så fort jag ser en åker den in i bilen
Bifogade bilder
 
Krisse är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons